ملت ایران هویت‌ چند هزار ساله دارد
ملت ایران هویت‌ چند هزار ساله دارد
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ملت ایران هویتی چندهزار ساله دارد و این افتخاری بسیار بزرگ و با ارزش است.

سیدعزت‌الله ضرغامی جمعه شب در آیین پایانی جشنواره اقوام ایران زمین در گرگان، افزود: بیش از سه هزار میراث فرهنگی ناملموس در این کشور وجود دارد و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره گرگان به خوبی با هنرمندی و با سلیقه‌، هویت والای ایرانی را به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: من توصیه می‌کنم به خیلی از قلم به دستان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در راستای وحدت و یکی شدن تلاش کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: این جشنواره‌ها در واقع اقوام را به رسمیت می‌شناسد و باید از این رویدادها استقبال کرد.

به گفته وی؛ اقوام کشورمان در طول تاریخ درگیر نبوده، اما به کشورهای دیگر که نگاه می کنیم با هم جنگ طولانی داشتند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: اقوام ایرانی هزاران سال همراه یکدیگر بوده اند و مردم فهیم و شریف گلستان یک ویترین از این تنوع اقوام در خود جای داده که با زیبایی با هم زندگی می‌کنند و مایه افتخار هستند.

وی عنوان کرد: اقوام نشان دهنده تفاوت های مختلف در رنگ، لباس، زبان، گویش، موسیقی، آداب و رسوم هستند.

ضرغامی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجران افزود: در این آیه تفاوت‌ها به رسمیت شناخته می‌شود و همگان بدانند جان کلام من به عنوان وزیر این است که پرودگار متعال تفاوت‌ها را به رسمیت شناخته و آنها را مایه تقارب و شناخت متقابل قرار داده است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند به زور باید همه را یکسان کنند، اما نمی‌شود؛ یعنی نباید بشود، این کار را ۷۰ سال قبل کمونیست‌ها کردند، موفق نبودند و فروپاشیدند.

ضرغامی گفت: غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیز با ایده‌های جدیدشان دنبال یکسان سازی هستند، جوانان عزیز ما که اهل مطالعه هستند بدانند، یکسان‌سازی یکی از توطیه‌های غربی است.