مردمی سازی دولت یک امر تشریفاتی نیست
مردمی سازی دولت یک امر تشریفاتی نیست
دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت گفت: سوالی که در ذهن برخی شکل گرفته این است بحث مردمی سازی یک ضرورت است یا یک شگرد جدید سیاسی و امر تشریفاتی که باید گفت این یک امر واجب و ضرور است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از  ایرنا، سید احمد عبودتیان، روز یکشنبه در جلسه شورای اداری استان فارس در شیراز، با اشاره به الگوی به کارگیری مردم در امور خیر و کمک در حوادث و اتفاقاتی مانند زلزله، سیل و کرونا افزود: ما هرجا الگو دهیم مردم وارد میدان می‌شود که این مهم را در اموری مانند اداره مدارس، شهرها، روستاها و محلات تجربه کرده ایم.

وی ادامه داد: این ساختار برای این توسط آیت الله رئیسی ایجاد شده که اول ما گفتمان سازی بین مسئولان را داشته باشیم. مردمی سازی یعنی ساده کردن کارها، نه اینکه کار را پیچیده و تخصصی کرده و از عموم بگیریم.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، ضمن تاکید بر لزوم شناسایی حلقه های میانی گفت: مدیران ما باید کمک کنند که این گفتمان جا بیافتد و حلقه های میانی شناخته شود.
عبودتیان افزود: الان یکسری از حلقه‌های میانی را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شناسایی کرده ایم، در خیلی از حوزه ها ما حلقه های میانی کم داریم.
وی ادامه داد: در بحث رشد تولید بررسی کرده ایم که چقدر نیازمند به حلقه های میانی هستیم که کار را به این حلقه ها واگذار کنیم تا مردم را وارد عرصه تولید کنند.

او گفت: امروز فقط سه درصد سهم اقتصاد ما در دست تعاونی ها است و بیش از ۶۰ درصد دولتی و بقیه بخشی خصوصی ودر این در حالی است که این سه درصد حداقل باید ۳۰ درصد باشد.
عبودتیان افزود: در حوزه نوشت افزار کاری را شروع کردیم و پس از بررسی مشخص شد که در این حوزه بیش از ۸۰ درصد محصولات وارداتی است و در حوزه شخصیت و کارکتر هم سهم ما صفر است.
او ادامه داد: در حوزه نفت ۵۰۰ مهندس و دکترای نفت شناسایی کرده ایم که یک حلقه به نام حلقه شهید سلیمانی تشکیل داده اند که با پول خودشان نشسته اند و سند نفت تراز انقلاب را استخراج کرده اند و ۲۶۰ پروژه زودبازده تعریف کرده‌اند که دو سه مورد آن در همین یک و نیم سال اخیر اتفاق افتاده که میلیاردها دلار صرفه جویی ارزی در حوزه نفت و پتروشیمی کشور به دنبال داشته است.

وی، با اشاره به الگوی مبنا مردم امام راحل برای حکمرانی گفت: امام(ره) با کسی تعارف نداشت و جمع سپاری را وظیفه حاکمیت در راستای رشد انسان به سمت تعالی می دانست و با همین نگاه ٩٧ نهاد انقلابی به عنوان الگوی مردم مبنا تاسیس شد.

او اظهار داشت: اگرچه برخی از اینها در هدف دچار انحراف شدند و آنچه که مدنظر امام (ره) بود را محقق نکردند اما الگوی بکارگیری مردم و جمع سپاری امور همواره مورد تاکید امام و رهبری بوده است. دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت، بروکراسی اداری را قاتل مردمی سازی دانست و افزود: با مردمی سازی امور می توان معادلات را تغییر داد.

عبودتیان، با اشاره به حوادث ماههای اخیر کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله جنگ ارزی گفت: امروز کشور در معرض طراحی حملات اقتصادی دشمنان قرار دارد لذا برای شکل گیری یک مدل آرایش در مقابل این حملات باید در تمام استان‌ها اتاق جنگ به شکل جدی شکل بگیرد.

وی افزود: فتح خرمشهر یک نوستالژی تاریخی نیست و این الگو باید به خوبی تبیین شود تا باورها روز به روز تقویت شوند.

عبودتیان اظهار داشت: در اجرای برنامه ها مشکل فقط نبود منابع نیست و حتی اگر فرض را بر این بگیریم که منابع لازم هم تامین باشد اما این حجم از مسائل و مشکلات باز هم قابل حل نخواهد بود.

وی افزود: مدیر صادق و عاقل می داند که صرفا با تزریق منابع مادی و امکانات نمی توان همه مشکلات را حل کرد و باید بر اساس ایدئولوژی و فرهنگ حاکم بر کشور به سمت استقرار الگوی مردمی سازی امور پیش برویم.

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت، با اشاره به انجام یک نظرسنجی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این پیمایش و نظرسنجی ۶٠ درصد مردم اعلام کردند در حالی که حاضرند پنج ساعت در روز کار داوطلبانه و عام المنفعه انجام دهند اما زمینه انجام این کار را بر خود فراهم نمی بینند.

عبودتیان افزود: نتایج این پیمایش نشان می دهد که کارکرد مردمی وجود دارد اما بستر آن فراهم نیست و لذا امروز باید الگوی بکارگیری مردم در امور خیر و جمع سپاری در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: برای حضور مردم در عرصه های مختلف باید مسیر را باز کرد چرا که کلید اصلی حل مشکلات جامعه، حضور و مشارکت مردم است.

وی، مشارکت مردم در تصمیم گیری، تصمیم سازی، نظارت و اجرا را از ضرورت های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به دولت برشمرد و گفت: با نظرات نخبگانی مردم به دنبال الگو سازی در این محورها هستیم و تاکنون در همین ارتباط ۳۰۰ الگو احصا شده است.

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت گفت: مدیران و دستگاه های اجرایی باید مردم را در تصمیم گیری، تصمیم سازی، اجرا و نظارت وارد کنند.

وی، فهم حکمرانان، قانون، ایجاد حلقه های میانی و بروکراسی را چهار مانع پیش روی الگوسازی مردمی دانست و افزود: فهم حکمرانان یعنی باید خودمان متوجه مساله شویم و الگو داشته باشیم. او اظهار داشت: باید الگوهای موفق را احصا کنیم که الگونمایی شود و سایر نقاط کشور هم استفاده کنند.