صنایع چوبی شجاعی با حمایت و پشتیبانی مسئولان ظرفیت تولید و اشتغال زایی را افزایش می دهد
صنایع چوبی شجاعی با حمایت و پشتیبانی مسئولان ظرفیت تولید و اشتغال زایی را افزایش می دهد
علی فلاح شجاعی مدیر این واحد صنعتی در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن اشاره به سابقه ۱۳ ساله خود در صنایع چوبی خاطرنشان کرد: قبل از ورود به صنایع چوبی به مدت یک سال دوره آموزشی را با کار در یکی از مراکز صنف چوب گذراندم و از ۱۲ سال قبل با احداث و راه اندازی این کارگاه در یک مکان اجاره‌ای فعالیت و خدمات خود را در عرصه صنایع چوب به طور مستقل ادامه دادم.

صابرین آنلاین ؛ علی فلاح شجاعی سپس با بیان اینکه مواد اولیه اصلی مورد نیاز کار ما ام دی اف است افزود: ام دی اف اساساً بیس و پایه اصلی کابینت را تشکیل می‌دهد که در سطح شهر ۳ یا ۴ فروشگاه این محصول را عرضه می‌کنند و ما نیز ام دی اف مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها تهیه و خریداری می‌کنیم. وی تنوع محصولات ام دی اف را چشمگیر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه هر لحظه که نیاز به این محصول داشته باشیم می‌توانیم به راحتی آن را تهیه کنیم و کمبودی از این حیث وجود ندارد معذالک نوسان و افزایش قیمت‌ها آن هم در فاصله‌های زمانی کوتاه یکی از معضلات ما در تهیه مواد اولیه است که بعضاً مشکلات عدیده‌ای به خصوص در انعقاد قرارداد با مشتری برای ما ایجاد می‌کند.

این فعال مجرب و کارآزموده در صنایع چوب آنگاه با اشاره به اینکه تا قبل از شیوع ویروس مهلک کرونا وضعیت نسبتا بهتر بود کما اینکه هر قرارداد که منعقد می‌کردیم حدود ۲ تا ۳ ماه قیمت‌ها تقریباً ثابت می‌ماند و در عین حال متریال مصرفی را به صورت اعتباری خریداری می‌کردیم.
متاسفانه بعد از مهار و کنترل کرونا شرایط کاملا دگرگون شد و قیمت‌ها به موازات نوسانات شدید نرخ ارز به طور روزانه افزایش پیدا کرد و فروشندگان هم دیگر فروش اعتباری را لغو کردند و از مدتی قبل متریال مصرفی را نقدی خریداری می‌کنیم حتی فروشندگان چک هم قبول نمی‌کنند.
علی فلاح شجاعی سپس در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اشتغال زایی در مجموعه صنایع چوبی شجاعی گفت: در مقاطع زمانی مختلف به تناسب از یک نفر تا ۵ یا ۶ نفر در این مجموعه کاری مشغول به کار می‌شوند اما به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی ناگزیر نیروها را تعدیل کردیم و اکنون فقط یک نفر در این مجموعه مشغول به کار است.

علی فلاح شجاعی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اجرای طرح توسعه این مجموعه گفت: یکی از فاکتورهای اصلی برای اجرای طرح توسعه داشتن فضای مناسب کاریست در حال حاضر این واحد در یک کارگاه اجاره‌ای به مساحت تقریبی ۶۰ متر دایر و مستقر است که به لحاظ فضای کاری به شدت در مضیقه هستیم بنابراین در گام اول نیاز به یک فضای بزرگتر به متراژ حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر داریم. وی افزود: در این حال بهترین و موثرترین کمکی که مسئولان می‌توانند در راستای ارتقا و رونق تولید ملی به ما نمایند در اختیار نهادن مکانی مناسب به همراه تسهیلات وام بلند مدت با بهره اندک است؛ در این صورت خدمات را با کیفیت هرچه بالاتر به مشتریان عزیز ارائه می‌کنیم و در عین حال ظرفیت تولید و اشتغال زایی را نیز ارتقا خواهیم داد.مدیر صنایع چوب شجاعی آنگاه با اشاره به اهداف و برنامه‌های طرح توسعه خاطرنشان کرد: بدون شک افزایش ظرفیت‌ها در دو حوزه تولید محصول و اشتغال‌زایی مهمترین اهداف طرح توسعه مجموعه به شمار می‌رود.

مدیر صنایع چوبی شجاعی در ادامه برشمردن مشکلات و چالش‌های موجود گفت: از آنجایی که با کمبود فضای کارگاهی مواجه هستیم نمی‌توانیم برخی دستگاه‌های مورد نیاز کار خود از قبیل دستگاه پرس را در محل کارگاه نصب و راه‌اندازی کنیم به خصوص آنکه مسکونی بودن محیط پیرامون کارگاه نیز مشکل را مضاعف می‌سازد و سر و صدای ناشی از دستگاه‌ها باعث سلب آسایش اهالی محترم محل می‌شود. همچنین شرایط مالی ما نیز تهیه دستگاه برش را که قیمت بالایی دارد برای ما در شرایط کنونی ناممکن نموده است از این رو ناگزیر مراحلی از کارها که خود می‌توانیم در محل کارگاه به نحو احسن انجام دهیم را به واحدهای کارگاهی دیگر در قالب برون‌سپاری ارجاع می‌دهیم که به تبع افزایش هزینه‌ها را برای ما به دنبال خواهد داشت.
این صنعتگر مجرب و کارآزموده در همین حال معضل حمل و نقل را از دیگر مشکلات برشمرد و در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه فضای کارگاهی ما محدود بوده و علاوه بر آن اپن است و فاقد فضای سرپوشیده و مسقف هستیم فلذا در شرایط نامطلوب آب و هوایی در تابستان و یا زمستان مشکلات عدیده‌ای از این ناحیه گریبانگیر ما می‌شود.

مدیر صنایع چوبی شجاعی در همین زمینه تعرفه‌های دولتی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در پیروی از منویات مقام عظمای ولایت مبنی بر رونق تولید داخلی ورفع موانع تولید مسئولان اجرایی موظف به حمایت و پشتیبانی همه جانبه از صنعتگران، تولیدکنندگان هستند معذالک آنچه در عمل اتفاق می‌افتد نه فقط حمایت از تولید داخلی و کارآفرینان ارزیابی نمی‌شود بلکه متاسفانه در مواردی از سوی برخی ادارات موانع بیشتری هم پیش روی تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد. وی افزایش تصاعدی مالیات‌ها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه اساساً نحوه محاسبه و وصول مالیات‌ها در کشور ما شفاف سازی نشده تصریح کرد: به نظر می‌رسد در محاسبه میزان مالیات صنوف و مشاغل مختلف سلیقه ممیزان تعیین کننده است. وی در توضیح این مبحث خاطرنشان کرد: دستگاه کارت خوان تقریبا در همه صنوف و مشاغل نصب شده و نصب آن هم الزامیست با این وجود این دستگاه کارکردهای دوگانه دارد از یک سو مشتریان بابت خرید اجناس مورد نیاز جهت انجام سفارش خود وجه آن را به ما پرداخت می‌کنند که ما متریال مصرفی را برای عزیزان خریداری می‌کنیم و در پایان کار مبلغی به عنوان دستمزد دریافت داریم معذالک معلوم نیست بر چه اساسی اداره دارایی تمامی گردش مالی یعنی حتی هزینه خرید متریال مشتری را که اساساً ربطی به ما ندارد مشمول مالیات می‌کند و از ما اخذ می‌نماید.

وی با بیان اینکه محاسبه وصول مالیات طبق قانون بر اساس درآمد واقعی صاحبان مشاغل و صنوف مختلف است تصریح کرد: هیچ منطق و قانونی برای دریافت مالیات از هزینه خرید متریال وجود ندارد و اداره دارایی باید با تفکیک هزینه‌ها و درآمد مالیات را از درآمد آن هم به صورت کارشناسی و نه سلیقه‌ای محاسبه و اخذ نمایند که تناسبی بین درآمد و مالیات وجود داشته باشد نه اینکه واحد صنفی فرضا با سود مصوب ۱۵ تا ۲۰ درصد کار کند اما اداره دارایی مبنای محاسبه و وصول مالیات را بر ۲۵ قرار دهد لذا از مسئولان بالادستی تقاضا می‌کنیم به این موضوع رسیدگی و از تضیع حقوق صاحبان صنوف و مشاغل جلوگیری کنند.

  • منبع خبر : صابرین آنلاین