رفع ناترازی شدید انرژی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو است
رفع ناترازی شدید انرژی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو است
وزیر نیرو با بیان اینکه رفع ناترازی شدید انرژی در کشور در برنامه‌های اصلی وزارت نیرو و نفت قرار دارد، گفت: قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق صرفه جویی مصرف انرژی ایجاد کنیم که چنین اقدامی امکان پذیر است.

به گزارش خپایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در مراسم رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی، اظهار داشت: مهم‌ترین مولفه قدرت برای کشور در رصد اقتصادی، تامین آب و برق پایدار برای کشور است.

وی ادامه داد: رفع ناترازی برق در برنامه‌های دولت و وزارتخانه قرار دارد که در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود و رفع این ناترازی بسیار دشوار است.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع ناترازی انرژی، توضیح داد: دو نوع برنامه برای حل ناترازی در دستور کار قرار دارد، یکی برنامه‌های توسعه‌ای و برنامه‌های نیروگاهی و دیگری مدیریت صحیح مصرف با تکیه بر بخش‌های تولید و مصرف است. ما در سال گذشته برای رفع بخشی از ناترازی توسعه نیروگاه‌ها را در دستور کار داشتیم و برای هر یک کیلووات تولید برق حدود ۵۰۰ یورو سرمایه گذاری و هزینه می‌شود.

محرابیان ادامه داد: سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود اجرا شد که با اجرای برنامه‌های متعدد اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار بیش از ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی‌ها اضافه شد و به طور متوسط برای هر کیلووات ۲۵ یورو هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ مگاوات ظرفیت تولید نیروگاهی افزوده شد، گفت: در سمت تولید اقدامات زیادی می‌توان انجام داد که با سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری و راندمان، تولید را افزایش دهیم. مهم‌ترین افزایش تولید برق در نیروگاه‌های بخار است.

وزیر نیرو توضیح داد: طبق برنامه‌ای که به مجلس ارایه کردیم، قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق صرفه جویی برق انجام دهیم که بدون کاهش رفاه اجتماعی می‌توان به این نقطه رسید و سوابق اجرایی نوید این را می‌دهد که چنین اقدامی امکان پذیر است.

محرابیان اضافه کرد: در اوج مصرف برق نزدیک به ۷۰ هزار مگاوات تقاضای برق داشتیم که این ۷۰ هزار مگاوات در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی بود؛ از این میزان ۳۰ هزار مگاوات مصرف برق در بخش سرمایشی بود که به تقاضای مصرف افزوده می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم ۳۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشیم، باید ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت‌سازی کنیم؛ یعنی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. طبیعتاً ایجاد چنین نیروگاهی اقتصادی نیست؛ زیرا در بازه‌ای از زمان است و مربوط به تمام سال نیست.

عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: کاری که امروز انجام و رونمایی شد اقدام کوچک برای بهره‌وری در راستای صرفه‌جویی اعداد بسیار بزرگ است، به طور نمونه در فصل گرم سال گذشته ۷۰ هزار مگاوات تقاضای برق در کشور وجود داشت که بر اساس محاسبات انجام شده ۳۰ هزار مگاوات آن در بخش‌های سرمایشی و بخش‌های مختلف اعم از خانگی، اداری و تجاری ایجاد شد.

وی گفت: برای تأمین این ۳۰ هزار مگاوات انرژی اگر بنا به ایجاد و ساخت نیروگاه‌های جدید باشد، باید ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد می‌کردیم که به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داشت، این در حالی است که جدا از سرمایه بسیار سنگین مورد نیاز برای رفع ناترازی، اساساً ساخت این میزان نیروگاه به‌خاطر اینکه این نیاز به صورت دائم در طول سال و در مناطق مختلف کشور وجود ندارد، اقتصادی نیست.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروز بخش عمده‌ای از نیاز مصرف انرژی در بخش سرمایشی مربوط به کولرهای آبی، کولرهای گازی و داکت اسپیلت‌هاست. هر کولر آبی در هر سال ۷۰۰ کیلووات ساعت مصرف دارد که فاصله آن با استاندارد تدوین شده بیش از دو برابر است. در بخش کولرهای گازی شرایط نسبت به کولرهای آبی وحشتناک‌تر است و در بخش داکت اسپیلت و چیلرها نیز شرایط به مراتب بدتر است و دلیل اصلی این مشکل نیز نبود نظارت و استاندارد بر ساز و کار تولید و مصرف این سیستم‌های سرمایشی است.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو در بخش تقاضا از طریق افزایش بهره‌وری به خوبی پیش برود، پیش‌بینی می‌کنیم که حداقل ۱۵ هزار مگاوات در بخش سرمایشی شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.

تولید سالانه ۵ میلیون لامپ رشته‌ای در کشور

وزیر نیرو بیان کرد: در گذشته تلاش خوبی برای تغییر لامپ‌های پرمصرف رشته‌ای به لامپ‌های کم‌مصرف صورت گرفت، اما باید در نظر داشت که لامپ‌های کم‌مصرف ۱۰ سال پیش نیز امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر پرمصرف محسوب می‌شوند، ضمن اینکه بر اساس آمار موجود امروزه نیز سالانه ۵ میلیون حباب لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شود که آمار نگران‌کننده‌ای است.

محرابیان تأکید کرد: اگر در فرایند تولید ما بتوانیم یک استاندارد دقیق و قابل کنترل داشته باشیم می‌توانیم نظارت دقیق‌تری روی تولید محصولات و لوازم مصرف‌کننده برق داشته باشیم و به میزان قابل توجهی مصرف برق این محصولات را کاهش دهیم.

وی در ادامه ضمن تأکید بر موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: ما در موضوع بهینه سازی مصرف انرژی که از آن به عنوان گنج پنهان یاد می‌کنیم، با حداقل هزینه‌ها بیشترین سود را به دست آورده‌ایم که این سود دو طرفه بوده و هم برای تولیدکننده انرژی و هم برای مصرف‌کننده انرژی قابل توجه است، ضمن اینکه در این فرایند فضا برای فعالیت کسب و کارهای فراوانی نیز فراهم شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم با نگاه موجود و همکاری مثبت وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ضمن به‌روزرسانی استانداردها و تقویت نظارت‌ها فضا را برای تولید محصولات کم‌مصرف تقویت کنیم.

محرابیان در ادامه افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مدیریت مصرف انرژی توسط مصرف‌کنندگان با اهرم قیمت انرژی مدیریت می‌شود و مصرف‌کنندگان هنگام خرید محصول برقی به میزان مصرف انرژی آن دقت زیادی می‌کنند، اما در اقتصاد کشور ما که در آن برای انرژی برق تعرفه ناچیزی در نظر گرفته شده است، باید با وضع قوانین و افزایش نظارت‌ها به سمت مدیریت مصرف انرژی برویم.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌ها برای اصلاح برچسب مصرف انرژی کولرهای آبی، گفت: وضع برچسب انرژی برای کولرهای آبی در کنار الزام به تولید کولر با تکنولوژی BLDC که با کمک وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد رقم خورد، اقدام بسیار ارزشمندی است که امیدواریم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده‌های توانمند داخلی نقش موثری در حفظ سرمایه‌های کشور داشته باشد.