درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب
درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب
وزیر راه و شهرسازی ایران در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه، تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ی تجارت جهانی، آسان‌سازی تردد، توسعه شبکه حمل‌و‌نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم‌ترین دستاوردهای کریدور شمال_جنوب دانست.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشور‌های مختلف در تهران برگزار شد، پس از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه در خصوص ظرفیت‌های کریدور شمال_جنوب، به جمع‌بندی موضوعات مطرح‌شده پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ارائه‌ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به مهمانان بخش خصوصی، همه متفق‌القول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است.

بذرپاش ادامه داد: تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی‌ها، همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و موافقت نامه‌های مربوطه با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشور‌ها و توسعه‌ی تجارت است.

وی تأکید کرد: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی نفعان مؤثر در کریدور شمال_جنوب و بخش خصوصی به کار می‌گیرند.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: سرمایه‌گذاری مشترک در بخش زیرساخت‌ها مورد تأکید است که چندی پیش نیز در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راه آهن رشت_آستارا پیگیری شد، همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت طرح موضوع شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است، نامه نگاری‌ها انجام می‌شود که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این موضوع جهت تسهیل رویه‌ها، بایستی در سطوح دولتی و حکومتی، همچنین بخش خصوصی آغاز شود.

وی تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار است که در این راستا در بندر چابهار، برنامه‌هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه‌گاه‌های اصلی است که آن‌را در برنامه بلند مدت دنبال می‌کنیم.

به گفته بذرپاش در شرایط کنونی و در مسیر این کریدور حداکثر زیرساخت‌های موجود را برای حمل بار فراهم می‌کنیم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را نیز متصور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشور‌های عضو کریدور اعلام کرد و افزود: در خلال سفر‌های متعدد به کشور‌های مختلف، بناست

سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همچنین از سوی همه کشور‌ها یکسان‌سازی تعرفه‌ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.

مهرداد بذرپاش ضمن تأکید بر وحدت میان کشور‌های عضو، اظهار کرد: کریدور شمال_جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود می‌رسد که این سه کشور نیز به این موضوع اذعان دارند و مورد تأکید است.

محور بعدی فعال سازی بخش گردشگری و توجه به محیط زیست است که ظرفیت‌ها و خدمات زیربنایی این کشور‌ها را فعال می‌کند و بر این موضوع صحه می‌گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً جابجایی مسافر.

آسان‌سازی و تسهیل، در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشور‌ها کمک شایانی می‌کند.

وی موضوع بعدی را مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های موجود دانست و بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه‌های ریلی، جاده ای، هوایی و بندری ضرورت دارد و بایستی دستور کار قرار بگیرد که این موضوع کشور‌ها را ایمن می‌کند و تاب آوری کشور‌ها را در حوزه اقتصادی افزایش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با اشاره به این‌که این سیاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ به‌عنوان یک محور راهبردی بیان کرده‌اند که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده است.

انتهای پیام/