اهتمام اصلی ما حل مسائل رسوب کرده در حوزه فرهنگ است
اهتمام اصلی ما حل مسائل رسوب کرده در حوزه فرهنگ است
وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در چهاردهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان خوشه که در مشهد مقدس با محوریت شعار "فتح قله با حرکت جمعی در تشکیلات ایمانی" برگزار شد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر تعامل بسیار خوبی با گرو‌ه‌های مردمی و جبهه فرهنگی انقلاب ایجاد کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: بعد از گام دوم تغییرات مهمی در حوزه حکمرانی شروع شده است که مبدع این تغییرات مقام‌ معظم رهبری هستند.

وی ادامه داد: این تغییرات به این معنا است که تجارب چهار دهه قبل انقلاب اسلامی باید موجب تغییراتی در حوزه مدیریت‌ و‌ حکمرانی شود و مهم‌ترین وجه‌ ممیزه‌اش حوزه حکمرانی است و اینکه مابین تصدی‌گری و خصوصی سازی چه شیوه و الگویی را باید در پیش بگیریم که این یک سیر تاریخی و تجربی را داشت.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: دولت مردمی که‌ اولین دولت استقرار یافته بعد از بیانیه‌ گام‌دوم‌ بود بهترین فرصت برای پیاده‌سازی الگوی مطلوب حکمرانی مبتنی بر فاعلیت‌مردم و گروه‌های مردمی بود.

وی با تاکید بر این نکته که حکمرانی مبتنی بر فاعلیت‌مردمی یک‌نیاز و مصلحت واقعی جمهوری اسلامی است افزود: بر این اساس این موضوع به صورت ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت و ما مسئولیت اصلی دولت را در حوزه تنظیم‌گری، حمایت، نظارت و تسهیل‌گری می‌دانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه تصدی امور در اختیار گروه‌های مردمی است ادامه داد: ریل‌گذاری‌ها در دولت مردمی انجام شده است و تلاش شده در این زمینه به هدفمان برسیم و همکاران بنده در وزارت فرهنگ هم در مسیر این راهبرد حرکت‌ می‌کنند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در وزارت فرهنگ مدیری که حضور میدانی در جبهه فرهنگی را تجربه نکرده باشد وجود ندارد گفت: مجموعه وزارت فرهنگ منعطف‌ترین سازمانی است که در مجموعه حاکمیت می‌توانست شکل گیرد و این الگو را پیاده کند و همکاران بنده مصمم هستند که جریان مردمی را فعال کنند.

وی با اعلام ارتقا کارگروه کاغذ به کارگروه کاغذ و نشر تاکید کرد: در ابتدای کار دولت تولید کاغذ تحریر ۵ هزار تن بود که به تازگی جشن خودکفایی کاغذ تحریر یکصد و ۵۵ میلیون کتاب درسی را با تولید ۸۰ هزار تن برگزار کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر مجموعه زاگرس در استان فارس با حجم تولید ۵۰ هزار تن در سال آماده افتتاح است.

وزیر فرهنگ افزود: کارگروه کاغذ و نشر مهمترین بازوی مشورتی ما برای ارتقا وضعیت کتابفروشی‌ها و حوزه نشر است.

وی درباره آیین‌نامه بند (ج) که دوبار در دولت رای منفی گرفت گفت: این آیین‌نامه بالاخره تصویب شد که یک‌اتفاق مهم است و در نسخه اول برنامه هفتم وجود نداشت که به آن اضافه شده است.

اسماعیلی افزود: در دولت مردمی اهتمام اصلی ما حل مسائل رسوب کرده در حوزه فرهنگ است و هدفمان حل این‌ مسایل است و شخص رئیس جمهور با انگیزه و قوت بسیاری این مسئله را پیگیری می‌کنند.

وزیر فرهنگ درباره تخفیف‌های غیر متعارف در حوزه کتاب تاکید کرد: همکاران بنده مصمم هستند از ظرر قانونی جلوی اینگونه تخفیف‌ها را بگیرند و سازوکارهای برگزاری نمایشگاه کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی در دستورکار دولت است.

وی در پایان تصریح کرد: ما در مسائل مختلف همراه شما هستیم و مسائلی که در این جلسه مطرح شد برای من تازگی نداشت بلکه مسائلی بود که در حال پیگیری برای حل آن هستیم.