امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم
امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم و تاکید شده از طرح‌های سال‌های گذشته ۱۰۰ هزار خانوار خودکفا و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شوند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی فیروزآبادی شامگاه پنجشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی افزود: با راستی‌آزمایی انجام شده توسط کارشناسان کمیته امداد، ۹۳ درصد تسهیلات پرداختی در کشور منجر به راه‌اندازی شغل شده که راستی‌آزمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز همین عدد را تایید می‌کند.

وی عملکرد اشتغال و اصابت به هدف کمیته امداد را خوب ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته با همکاری مجموعه دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و استانداران حدود ۹۰ درصد تسهیلات اشتغال کمیته امداد جذب شد، توزیع تسهیلات اشتغال نیز به سمت مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: جمعیت مددجویی استان به نسبت کشور را ملاک قرار می‌دهیم و به مناطقی که مددجوی بیشتری دارند، منابع تسهیلاتی بیشتری اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های اشتغال به مدت پنج سال مشمول نظارت‌های مستمر هستند افزود: کسانی که تسهیلات اشتغال دریافت کرده اما طرح اجرا نمی‌کنند باید تسهیلات آنها “دین حال” شود که در قانون و قرارداد بانک با متقاضی وجود دارد.

فیروزآبادی متذکر شد: سال گذشته ۲ هزار نفر که انحراف از طرح اشتغال داشتند را به بانک‌ها معرفی کردیم تا تسهیلات آنان دین حال شود.

وی با اشاره به تشکیل صندوق ضمانت وام اشتغال گفت: تلاش می کنیم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان از این طریق تامین شود که سال گذشته در قانون بودجه به ما مجوز داده شد و اساسنامه تهیه و هیات مدیره نیز منصوب شد و اکنون منتظر هستیم ثبت شرکت‌ها شناسه ملی را صادر کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: برآورد این است که بتوانیم ۵۰۰ میلیارد تومان در سال اول برای پشتوانه جذب کنیم که اگر محقق شود تا پنج هزار میلیارد تومان طبق همین ضوابط بانکی می‌توان ضمانت‌نامه صادر کرد.

وی با اشاره به حمایت‌های این نهاد از طرح‌های دانش بنیان گفت: هفته گذشته نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا در تهران برگزار شد و کمیته امداد امام خمینی (ره) تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید تجهیزات فناورانه از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در اختیار مجریان طرح‌های اشتغال مورد حمایت و راهبران اشتغال این نهاد قرار می‌دهد.

فیروزآبادی افزود: کمیته امداد خراسان جنوبی ۲۰ طرح دانش بنیان معرفی کرد و با توجه به وجود انگیزه در این استان تسهیلات مورد نیاز را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

وی از تفاهم‌نامه کمیته امداد با شرکت تراکتورسازی گفت و اظهار کرد: نیمه دوم سال گذشته ۷۰۰ تراکتور به مددجویان واگذار شد اما در این استان به دلیل تخصیص نیافتن سوخت از سهمیه ۷۰ تراکتور خراسان جنوبی توانستند ۲۵ مورد را جذب کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با تشریح برنامه راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان افزود: سال گذشته ۴۰ هزار واحد صفحه خورشیدی برای مددجویان تعهد داشتیم که محقق نشد، امسال نیز برنامه داریم علاوه بر تکمیل تعهدات سال پیش، ۴۰ هزار صفحه خورشیدی دیگر را نصب و راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که بتوانیم شرکت‌های بزرگی را بسیج کنیم تا پشتوانه و پوشش‌دهنده مشاغل خرد در تامین نهاده و فروش محصولات باشند البته جزو کارهای خیلی سخت است که خیلی نمی‌توان قول داد زودهنگام محقق شود به عنوان مثال اکنون تولید فرش را کمیته امداد انجام می‌دهد که همین کار در خراسان جنوبی شروع شده و مقداری جلو رفتیم.

فیروزآبادی گفت: در حوزه اشتغال در این مدت هر آنچه از دولت و مجلس خواستیم برای ما انجام دادند، برخی از طرح‌های اشتغال در خراسان جنوبی خیلی بزرگ شده و این اتفاق بسیار خوبی است که باید با استفاده از ظرفیت استانداری و کارگروه تولید مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: سال گذشته ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باید در کشور ایجاد می‌کردیم که ۴۲۰ هزار فرصت شغلی محقق شد.