مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار و عزت‌بخش است/ صادرات و واردات هوشمندانه خودرو بازار را تنظیم و تولید را رونق می‌دهد
مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار و عزت‌بخش است/ صادرات و واردات هوشمندانه خودرو بازار را تنظیم و تولید را رونق می‌دهد
وزیر صمت با بیان اینکه مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار و عزت‌بخش است، تأکید کرد که صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم و تولید را رونق می‌دهد.

عباس علی‌آبادی  در نشست علنی علنی  مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و تعداد دیگری از نمایندگان درباره صنعت خودرو با بیان اینکه بی‌تردید ایران اسلامی را باید صنعتی کنیم و تولید تنها راه پیشرفت کشور است، گفت: سال‌های متمادی است که رهبر فرزانه انقلاب در شعار سال مفهوم و کلمه تولید را عمداً مطرح می‌کنند به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۹۶ تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ۹۷ حمایت از کالای ایرانی، ۹۸ رونق تولید، ۹۹ جهش تولید، ۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، ۱۴۰۱ تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی و ۱۴۰۲ مهار تورم و رشد تولید به تولید توجه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار و عزت‌بخش است، این کار هوشمندانه و عقلانی و دنیا آن را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم، تولید را رونق ، فناوری را ارتقاء و رقابت سالم را ایجاد می‌کند، ادامه داد: در حقیقت با این کار پای ما به بازار جهانی باز می‌شود. البته این کار باید با رقابتی سالم انجام شود نه بی‌رویه و تولیدکننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت قرار می‌گیرد و از دست قاچاقچیان در امان بوده اما یله و رها نیست.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: تولیدکننده ایرانی باید خودش را رشد و ارتقاء دهد و با حمایتی که می‌شود متناسب با شرایط روز توان حضور در بازارهای بین‌المللی را داشته باشد؛ برای رسیدن به چنین جایگاهی تولید باید رونق یابد و اگر سودده نباشد در این بخش تشکیل سرمایه امکان‌پذیر نیست و سرمایه‌ها به سمت دلالی و واسطه‌گری و سفته‌بازی می‌رود زیرا در تولید ریسک‌های فراوان وجود داشته و سود کم نصیب آنها می‌شود بنابراین نه تنها واردات باید منطقی باشد بلکه همزمان تولید را هم باید مورد حمایت قرار داد.

علی آبادی یادآور شد: اگر کسری برق، آب و گاز را به تولید تحمیل کنیم و ارز مورد نیاز آن را ندهیم و تأمین سرمایه در گردش و ثابت را برایش دشوار کنیم و قیمت آن را نیز دستوری کنیم به طور قطع نه تنها افراد بلکه شرکت‌ها نیز مهاجرت خواهند کرد و اینجانب این موضوع را با گوشت، پوست و استخوان خود درک کرده‌ام.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایران اسلامی امروزه افتخارآمیزترین مصنوع بشر از جمله توربین گاز را می‌سازد چرا نباید خودرو با کیفیت بسازد و ما توربین گاز با کیفیت و رقابتی را به جهان صادر کرده‌ایم، اکنون چرا نتوانیم خودروی باکیفیت بسازیم و در بازار جهانی عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه مبتنی بر برنامه ارائه شده در زمان رأی اعتماد ۸ اصل بنیادین را شناسایی و در دستور کار قرار داده‌ام، گفت: مهمترین اقدامی که در این رابطه انجام شد تعریف ۱۴ پروژه پیشران و تحول آفرین بود که منجر به تغییر ریل و شکل‌دهی زمین بازی جدید می‌شود مانند تولید خودروی برقی، موتور هواپیما و کشتی؛ همچنین در این ۶ ماهی که سکان وزارت صمت را برعهده گرفته‌ام ۶ گام اساسی را برنامه‌ریزی کردم و در دستور کار دارم که آماده‌ام در فرصتی مناسب نسبت به تشریح آنها اقدام کنم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در تشریح ۶ گام مطروحه ادامه داد: توجه به رشد تولید که نتایج خوبی را در پی داشته، اصلاح ناترازی انرژی، تمرکز بر توسعه تجارت خارجی، مدیریت و کنترل بازار با مدل جدید، ایجاد زیست بوم صنعت دانش‌بنیان از طریق طراحی رویداد صنعت دانش‌بنیان صادرات محور که اخیراً سومین رویداد برگزار شد و تمرکز بر کیفیت و کاهش ارزبری و ارزآوری از طریق شاخص‌گذاری نظام ارزیابی عملکرد که در آینده در این مورد توضیح خواهم داد.

علی آبادی یادآور شد: روز گذشته در قالب سه دفترچه برنامه‌های وزارت صمت و فهرست جامعی از اقدامات انجام شده و خودروهای وارد شده را تشریح و به مجلس ارائه کردم به گونه‌ای که بر این اساس از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و اکنون از مرز یک میلیون دستگاه گذشته و در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار دستگاه خودرو وانت در کشور تولید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۳۶ درصد رشد برخوردار بوده، همچنین تولید ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین از جمله کامیون  و کامیون کشنده و رشد ۲۱ درصد تولید در این حوزه از جمله آمار قابل ذکر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۳۷ درصد رشد برخوردار بوده و علاوه بر این در ۹ ماه اول سال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو توسط بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید ۱۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد و در این رابطه قاطعانه می‌گویم که برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته است. البته در حوزه واردات خودرو که مورد سوال نماینده مرودشت است نیز با پیگیری‌های فراوان و تحمل رنج بسیار و پس از چند سال توقف در نهایت در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی‌های کمی و کیفی و سلیقه‌ای از سر گرفته شد که به آماری در مورد آن اشاره می‌کنم.

وی عنوان کرد: آمار تولید به سرعت در حال تغییر و رشد است و در این رابطه تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است. همچنین تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد و خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد ، تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت‌نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد ، خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد بوده است و این در حالی است که کل افراد ثبت‌نام شده و واجد شرایط ۳۳ هزار و ۹۳۸ نفر بوده و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار و ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر بوده است. به این ترتیب فرآیند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها در دستور کار قرار گرفته است.

عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: امیدواریم ملت ایران با صبوری مراقب باشند که فریب دلالان را نخورند، تاکنون ۲۳ شرکت برای واردات خودرو مجوز گرفته‌اند و به سمتی رفتیم که افراد می‌توانند برای خودشان خودرو وارد کنند؛ آیین‌نامه‌ها با اصلاحاتی به زودی ابلاغ خواهد شد و تاکنون هر اندازه که ارز گرفتیم خودرو وارد کردیم. بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی تأکید داریم و ملت ما استحقاق این را دارند که سوار خودروی باکیفیت شوند بنابراین باید صبوری کرد تا بتوان برنامه‌هایی که تشریح کردیم به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: تاکنون هر میزان که ارز گرفتم بر اساس آن نسبت به واردات خودرو اقدام کردم و دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور طی سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود یعنی کاهش تولید خودروسازان زیر یک  میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالای کشور امروز بر اساس برنامه های اجرا شده مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل مانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت و از سویی با حذف تلاطم های بازار رقابت و کاهش قیمت ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم در ضمن به طور متوسط قیمت تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و تداوم و تقویت واردات خودرو عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود و با افزایش تولید و عرضه در ماه های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت های بازار به قیمت های کارخانه باشیم.

وزیر صمت یادآور شد: همچنین پایش وضعیت متقاضیان سامانه خورو نشان می دهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالاهای سرمایه ای جامعه سایر خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده و در برخی خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد کرده و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان مراجعه متقاضیان به سامانه کمتر از ۵۰ درصد بوده است.

علی آبادی افزود: با گذر از مسائل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو در اجرای طرح های تحولی و زیربنایی وارد شده ایم به ویژه استفاده از پنجره فرصت فناوری های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی سازی و اتصال پذیری می تواند زمینه ساز تحول در صنعت خودروی کشور باشد؛ ما سال جاری را با هدف شتاب دهی به برقی سازی حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و فرهنگ سازی بر روی خودروهای برقی متمرکز کرده ایم البته تولید داخل خودروهای برقی را هم در دستور کار قرار داده ایم به نحوی که در سال آینده ۴ نمونه خودروی برقی با کیفیت به نحوی که با خودروی خارجی رقابت کنند عرضه خواهد شد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری اینکه صنعت خودروی کشور در آستانه تحولی نوین است، گفت: می طلبد مجلس به ما برای رفع موانع این موضوع کمک کند؛ باید صبور بود که این برنامه ها به ثمر بنشیند./