ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود
ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود
شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌و نقل کشور اعلام‌کرد: ترانزیت ریلی ایران با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز، برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌و نقل کشور اعلام‌کرد: اتصال راه آهن تبریز به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی، در ادامه به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

همچنین افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، ( ایستگاه خاوران) مسیر ریلی و زمان سفر تهران تا تبریز را ۱۱۴ کیلومتر کوتاه کرده است.

این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار سه‌هزار میلیارد تومانی از محل مصوبه‌های دور نخست سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.

این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالیانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طریقه‌های مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و غیره به‌دست می‌آید.

افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل هفت میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال، از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.

همه ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد- خاوران تراورس‌های تولید داخل است؛ احداث راه‌آهن تبریز- بستان‌آباد- میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲ سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. راه‌آهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب موجب پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.