مجلس اصلاً سقف بودجه ۱۴۰۳ را بالا نبرده است
مجلس اصلاً سقف بودجه ۱۴۰۳ را بالا نبرده است
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: همان طور که مجلس پیش بینی کرد، درآمد‌ها ۲۵۶۲ همت و هزینه‌ها نیز ۲۵۶۲ است؛ آنچه دولت به مجلس آورده بود ۲۴۶۲ همت بود که فرق آن ۱۰۰ همت است.از این رو مجلس این ۱۰۰ همت را افزایش نداد بلکه با شفاف سازی این منابع حاصل شد و اصلا سقف بودجه دولت را بالا نبرد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به تشریح مصوبه مجلس برای افزایش حقوق کارمندان در سال آینده،گفت: نمایندگان در جلسه علنی امروز مصوب کردند که حقوق کارمندان در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، این در حالی است که دولت در این بخش پیش بینی افزایش حقوق ۱۸ درصدی را در لایحه لحاظ کرده بود.

نماینده مردم «همدان و فامنین» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مصوب کرد که سال آینده حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان پرداخت نشود، ادامه داد: همچنین مجلس پیرو مصوباتی حقوقی خود، فوق العاده‌ خاصی را برای ۳ میلیون نفر از شاغلین و کارمندان در نظر گرفت، براساس برقراری این فوق العاده خاص حقوقی،  ۳ هزار امتیاز در حکم حقوقی شاغلین و کارمندان اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه مصوبه افزایش حقوق کارمندان دولت از جمله مهمترین مصوبات مجلس در بودجه بود، گفت: به موجب این مصوبه اگر فردی ۷میلیون و ۹۰۰  تومان حقوق دریافت می کرد، در صورت اجرای این مصوبه، حقوق آن فرد ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این مصوبه به نوعی کمک به حقوق‌های پائین بوده و عدالت اجتماعی در حقوق را ساری و جاری می کند. البته این مصوبه به معنای این نیست که به حقوق‌های بالا، منابعی اضافه نمی شود، لذا پیرو این مصوبه به همه حقوق‌ها منابعی اضافه خواهد شد اما متناسب با حقوق افراد، درصدها متفاوت خواهد بود. بنابراین هرچه حقوق‌ها بالاتر می رود،درصد کاهش پیدا می کند.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تصریح کرد:  برقراری ۳ هزار امتیاز حقوقی در قالب فوق العاده خاص مشمول ۳ میلیون کارمندان شاغل در دولت  خواهد شد. از این رو با توجه به حکم، حق شغل و شاغل، حدود ۲ میلیون تومان در سال آینده به حقوق کارمندان اضافه خواهد شد.بازنشستگان  نیز در سال آینده ۴۰ درصد از ۹۰  مابه التفاوت رقم مذکور را دریافت خواهند کرد.

حاجی بابایی در ادامه درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده گفت: بازنشستگان در سال آینده مشمول ۲۰ درصد حقوق سالیانه، مابه التفاوت حقوق در قالب همسان سازی و مابه التفاوت فوق العاده خاص شاغلین خواهند شد. بنابراین سال آینده سال حقوقی خوبی برای ۲ میلیون ۶۰۰ بازنشسته در کشور خواهد بود. همچنین پیرو مصوبه مجلس حقوق مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در سال آینده با ۳۰ درصد افزایش همراه خواهد بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس امروز ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید به دولت تحمیل کرد؟ گفت:همان طور که مجلس پیش بینی کرد، درآمد‌ها ۲۵۶۲ همت و هزینه‌ها نیز ۲۵۶۲ است؛ آنچه دولت به مجلس آورده بود ۲۴۶۲ همت بود که فرق آن ۱۰۰ همت است.از این رو مجلس این ۱۰۰ همت را افزایش نداد بلکه با شفاف سازی این منابع حاصل شد و اصلا سقف بودجه دولت را بالا نبرد./