ضرورت کاهش سن ورود به مدرسه تا سه سال/ شرط پیشرفت جامعه بازگشت به مدرسه است
ضرورت کاهش سن ورود به مدرسه تا سه سال/ شرط پیشرفت جامعه بازگشت به مدرسه است
صحرایی گفت: بازگشت به مدرسه و پذیرفتن مدرسه به عنوان یک نهاد فرهنگی اجتماعی که راه مشارکت مردم هم در آن با حفظ حاکمیت کشور باز شود، می‌تواند موجب پیشرفت جامعه شود.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، در اختتامیه دومین رویداد ملی ستاپ که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: معلم‌های زیادی در زندگی افراد وجود دارند، اما من از بین معلمانی که داشتم معلم کلاس اول ابتدایی خود را در نورآباد دلفان لرستان بیشتر از سایرین در خاطرم مانده است؛ اما امروز آنچه در عصر معاصر روی داده تغییر و تحول در مفهوم یادگیری است.

وی با بیان اینکه معلمان ما عموما سنتی آموزش دیداند، افزود: معلمی تکراری و کهنه نمی‌شود که به جای آموزگاری صرف، برای کار پرورش ذهن دانش آموزان هم تلاش می‌کند. یادگیری بچه‌ها به صورت تجربی در دنیا فوق العاده است؛ ابزار‌های نوین بسیار مهم هستند، اما این‌ها زمانی موثر خواهند بود که معلم را به هدفش یعنی تربیت و آموزش دانش آموزان برساند و الا چنانچه فقط برای آموزش باشد، ابزاری است که تحولی در تربیت ایجاد نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته اینکه چگونه این فناوری‌هایی که در لبه دانش هستند را به کلاس‌ها ببریم موضوع مهمی است چرا که استقاده از این فناوری‌ها نباید باعث کمرنگ شدن نقش اصلی معلمی شود، در غیر این صورت همه این‌ها ابزار کمک آموزشی محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش اولویت اول کشور شود، در آینده موفق خواهیم شد، زیرا با آینده بسیار سخت و پرچالشی روبرو هستیم به عبارت دیگر چنانچه آموزش و پرورش اولویت اول کشور شود در اتفاقات و رویداد‌های آینده این نظام آموزشی اثرگذار خواهد بود پس چنانچه خواهان اقتصاد، فرهنگ و جامعه پویا و پاسخگو و جامعه سالم هستیم باید آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهیم.

صحرایی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توفیقات جامعه افزایش یابد باید بر روی مدرسه سرمایه‌گذاری کنیم و از سوی دیگر سن شروع آموزش را هم تا سه سال کاهش دهیم. به عبارت دیگر چنانچه هزینه‌های بسیاری که اکنون در قالب تبصره‌های مختلف به بیکاران بویژه به تحصیل کرده‌ها اختصاص داده می‌شود، یک دهم آن را در مدارس هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم مدیریت فعالی در آینده داشته باشیم؛ باید بچه‌ای تربیت کنیم که عناصر ملی و هویتی در ذات او شکل گیرد.