صدور ۸۰ هزار جواز تاسیس واحد صنعتی در کشور
صدور ۸۰ هزار جواز تاسیس واحد صنعتی در کشور
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمان حاضر ۸۰ هزار جواز تاسیس واحد صنعتی در کشور صادر شده است که ازاین تعداد ۲۰ هزار واحد طرح صنعتی اولویت‌دار است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صمت، «محمدمجید فولادگر» معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مهار تورم چهارمحال و بختیاری در خصوص واحدهای راکد افزود: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین وزارتخانه‌های صمت، بانک مرکزی و اقتصاد و دارایی قرار است خط ویژه تسهیلات بانکی برای کمک به واحدهای راکد ایجاد شود.

وی افزود: براین اساس آن دسته از واحدهایی که ظرفیت خوب و تولید راهبردی انجام می‌دهند و امتیاز ویژه‌ای برای استان دارند، از سوی استان ارزیابی و به ستاد وزارتخانه ارسال و در کارگروهی که در وزارت صمت تشکیل شده ارزیابی و در صورت تایید به سیستم بانکی اعلام می‌شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه گلوگاه اصلی صنعت؛ تامین مالی است، یادآور شد: براساس تفاهم سه جانبه‌ وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی سالانه باید ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شود که تاکنون از این میزان تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد ریال تامین شده است.

ایجاد پیوند بین کشاورزی – صنعت و دانش‌بنیان‌ها از اولویت‌های وزارت صمت

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد پیوند بین کشاورزی – صنعت و دانش‌بنیان‌ها ارزش افزوده به دنبال دارد و تقویت این ارتباط از اولویت‌های این وزارتخانه است.

فولادگر با بیان اینکه وزارت صمت با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد، علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در تلاش برای ایجاد صنعت دانش بنیان است، یادآور شد: هم‌افزایی این وزارت‌خانه‌ها باعث تعریف یک بسته پیشنهادی ویژه برای صنعت دانش بنیان‌ می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود در قالب این بسته پیشنهادی از تامین زمین در شهرک‌های صنعتی تا پرداخت تسهیلات ویژه و ضمانت‌های بانکی برای واحدهای دانش بنیان پیش بینی شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود در قالب کارگروه ملی دانش‌بنیان جلو واردات کالاهای راهبردی(استراتژیکی) که برای کشور مهم و مشابه داخلی آن وجود دارد، گرفته شود تا بازار واحدهای دانش‌بنیان بهبود یابد و بازاری مناسب برای این محصولات خلق شود.

وی با اشاره وجود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور تصریح کرد: این واحدها نیازمند حمایت جدی و تامین بازار هستند.

فولادگر تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید را از اولویت‌های کشور عنوان کرد و گفت: هرچند از ابتدای سال دولت اهتمام ویژه‌ای به عملیاتی کردن شعار سال داشته اما اتفاقی که افتاده بار مهار تورم بسیار بیشتر از افزایش تولید بوده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به بحث تولید اضافه کرد: در زمان حاضر تولید؛ کانون توجه دولت است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید از مسیر رشد تولید به مهار تورم رسید.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط تولید کشور با قطع سه ماهه برق و چهارماهه گاز و نبود ارز مناسب برای تامین مواد اولیه و واردات ماشین آلات، مناسب نیست.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی با این تفکر که پرداخت تسهیلات موجب ناترازی می‌شود از پرداخت تسهیلات امتناع می‌کند افزود: این درحالی است که اگر تسهیلات به سمت تولید برود این ناترازی محقق نمی‌شود.

فولادگر یادآور شد: هرچند سیستم بانکی از اول سال تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت پرداخت کرده است اما باید توجه داشت که ۸۰ درصد این تسهیلات به دلیل بدهی‌های بانکی واحدهای صنعتی استمهال شده و به این صورت این تسهیلات به سمت تولید حرکت نکرده است.

ارتقای ۱۰ پله‌ای صمت چهارمحال و بختیاری

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده؛ اداره کل صمت این استان ۱۰ پله ارتقا یافته است.

گفتنی است، معاون وزیر صمت به منظور بازدید و بررسی واحدهای تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری به مدت ۲ روز به این استان سفر کرده است.