زمان دقیق مرحله دوم ثبت نام خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام شد
زمان دقیق مرحله دوم ثبت نام خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام شد
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: مرحله دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه از ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایسنا،سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم آغاز به کار سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (سامانه دریافت نظرات مردم و کارشناسان درباره برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت صمت)، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ شرکت درخواست دادند در فرآیند واردات خودرو مشارکت کنند که ۳۰ شرکت شرایط آن را داشتند و تاکنون ۱۳ شرکت ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کردند.

وی با اشاره به توقف واردات خودرو از سال ۱۳۹۷، گفت: بنابراین راه‌اندازی مجدد این فرآیند زمان‌بر بود. ابتدا قرار بود که خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود که در نهایت منتفی شد و همین موضوع هم باعث شد زمان را از دست بدهیم. همچنین مقررات پیچیده و خاصی درباره واردات خودرو وجود دارد که درباره سایر کالاها این چنین نیست. برای مثال گمرک برای تعیین قیمت خودرو باید از شرکت سازنده کشور مبدا قیمت بگیرد که این موضوع برای هیچ کالای دیگری وجود ندارد و پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کند.

فاطمی امین با بیان اینکه ۱۳ مرحله طی شده تا بستر واردات خودرو فراهم شود، تصریح کرد: آخرین موانع واردات خودرو مربوط به چند مورد استاندارد و محاسبه قیمت از سوی گمرک بود که هفته گذشته در این رابطه تصمیم‌گیری و مصوب شد و در حال حاضر در انتظار ابلاغ مصوبه هستیم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر جریان واردات راه افتاده و تعدادی خودرو در گمرک وجود داشته که هنوز امکان ترخیص آنها نیست، تعدادی از خودروها نیز در حال حمل‌ هستند. واردکنندگان منتظرند خودروهایی که در گمرک هستند ترخیص شوند تا آن‌ها کار را شروع کنند. به نظر می رسد در روزها و هفته‌های آینده عرضه خودروهایی که در گمرک موجود است، انجام و جریان این مسیر روان شود.

وی با اشاره به توقف واردات خودرو از سال ۱۳۹۷، گفت: بنابراین راه اندازی مجدد این فرآیند زمان‌بر بود. ابتدا قرار بود که خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود که در نهایت منتفی شد و همین موضوع هم باعث شد زمان را از دست بدهیم. همچنین مقررات پیچیده و خاصی درباره واردات خودرو وجود دارد که درباره سایر کالاها این چنین نیست. برای مثال گمرک برای تعیین قیمت خودرو باید از شرکت سازنده کشور مبدا قیمت بگیرد که این موضوع برای هیچ کالای دیگری وجود ندارد و پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کند.

برای عرضه خودرو در بورس کالا هنوز جمع بندی نشده

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره اینکه آیا عرضه خودرو در بورس از سر گرفته می‌شود؟ گفت: در این رابطه هنوز جمع‌بندی وجود ندارد.

وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره شایعات مربوط به احتمال رفتن او از وزارتخانه نیز گفت: “قرار بود شوخی نکنید. ”

۱۶ اردیبهشت مرحله جدید ثبت نام

فاطمی امین همچنین درباره فرایند تحویل خودرو از امروز به کسانی که در طرح یکپارچه شرکت کرده‌اند، توضیح داد: اواخر سال گذشته ثبت نام در سایت آغاز و بیش از ۹۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند، روز گذشته ۶ شرکت از جمله سایپا، مدیران و کرمان موتور فراخوان را اعلام کردند و از امروز نیز عملا فرایند تحویل خودروها آغاز شده است و متقاضیان طبق نوبت باید به شرکت‌های خودروساز مراجعه و با طی کردن فرایند اداری (تکمیل وجه، دریافت پلاک و غیره) و با انعقاد قرارداد نسبت به تحویل خودرو خود اقدام کنند که امیدواریم حتی در هفته جاری تحویل صورت گیرد.

به گفته این مقام مسئول دو شرکت از جمله ایران خودرو بهمن فراخوان را اعلام خواهند کرد. علاوه بر این دوره، برای بار دوم از ۱۶ اردیبهشت ماه مرحله جدید ثبت نام آغاز خواهد شد. این ثبت نام نیز مثل مرحله اول به شکل نوبت دهی خواهد بود و همه متقاضیان طبق نوبت دهی خودرو دریافت می‌کنند. سایپا و مدیران خودرو تا سه ماه آینده خودروی تمام متقاضیان در ثبت نام دوره اول را تحویل خواهند داد. کرمان موتور هم شش ماه فرصت برای تحویل خواسته است.

فراخوان ایران خودرو و بهمن طی روزهای آینده

فاطمی امین با بیان اینکه از هشت شرکت، شش شرکت دیروز فراخوان زدند و فرآیند تحویل از امروز آغاز می‌شود، گفت: ایران خودرو و بهمن نیز طی روزهای آینده فراخوان اعلام می‌کنند تا فرآیند تحویلشان آغاز شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بازار خودرو تبدیل به یک بازار کاذب شده، گفت: فضای تورمی در کشور باعث شده برخی از شهروندان برای حفظ ارزش پول به دنبال کالایی باشند که از تورم در امان بمانند. از طرف دیگر شاهد هستیم در هفته‌های گذشته، بخشی که می‌توان اسم آن را مافیا گذاشت، می‌خواهند به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند. اما متعارف این است که با افزایش عرضه بازار آرام شود.

آغاز فروش قسطی خودرو در نیمه دوم امسال

همچنین به گفته این مقام مسئول در نیمه دوم امسال برنامه فروش قسطی خودروها آغاز خواهد شد. اکنون بعضی شرکت‌های خودروسازی در حال زمینه‌ چینی با بانک‌ها و دیگر شرکت‌ها هستند.

فاطمی امین درباره سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: این طرح در ظاهر کار کوچکی است، اما تغییر جهتی جدی است. ملت ایران استعدادهای بسیار بالایی دارند. اما چرا نتایج درخشان نیست، پاسخ من این است گلوگاه کیفیت حکمرانی است.

وی افزود: به دلیل همین مشکلات حکمرانی، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بالا، اما بهره‌وری پایین است. مشارکت مردم در حکمرانی در دو سطح قابل پیگیری است. اول اینکه فعالیت بخش غیردولتی محدود نشود. سطح دوم این است که مردم در حکمرانی مشارکت کنند. نمی‌توان تصویب قانون را به بخش خصوصی واگذار کرد. ‌ اما مردم می‌توانند در حکمرانی، مشارکت کنند که سه کارکرد شامل کمک به حاکمیت، همراهی یا احساس تعلق و شناسایی است.

فاطمی امین با بیان اینکه برنامه مهار تورم و رشد تولید وزارت صمت به زودی منتشر خواهد شد، گفت: اجرای این برنامه هم شروع شده و در صورت ارسال پیشنهادات، اصلاحات لازم نیز انجام خواهد شد.