بیش از ۷۵درصد مراجعه به مراکز اورژانس ضروری نیست
بیش از ۷۵درصد مراجعه به مراکز اورژانس ضروری نیست
رئیس انجمن طب اورژانس ایران گفت: بیش از ۷۵درصد از مراجعان به بخش‌های اورژانس، بیماران سرپایی با مشکلات طبی هستند که خدمات محدودی نیاز دارند اما به دلیل حضورشان در اورژانس حجم زیادی از نیروی انسانی، تجهیزات و فضای بخش را به خود اختصاص می‌دهند؛ به طوری که نیاز و ضرورتی به حضور در این بخش نداشتند.

نادر توکلی  با تاکید بر اینکه طب اورژانس با طیف وسیعی از گروه‌های مختلف و به صورت کار تیمی انجام می‌شود، افزود: خدمت‌رسانی برای بیماران و مصدومان از سطح پایه آن با کارکنان و تکنسین‌های حوزه پزشکی، گروه‌های هلال احمر و حتی تیم‌های پلیس و آتش‌نشانان در صحنه حادثه شروع می‌شود که باید توان و نحوه روبرو شدن با یک بیمار یا مصدوم را برای ارزیابی اولیه داشته باشند.

وی ادامه داد: در سطح بعدی که بیمار به مراکز درمانی یا بیمارستان منتقل شده است، دانش و اطلاعات کافی پرستاران، متخصصان بیهوشی، پزشکان عمومی، متخصصان طب اورژانس و در نهایت متخصصان دیگر رشته‌ها بسیار تاثیرگذار و مهم است و همین امر اهمیت برگزاری همایش طب اورژانس را برای به‌روز شدن دانش و اطلاعات همکاران نمایان‌تر می‌کند.

توکلی با اعلام برگزاری همایش طب اورژانس در روزهای ۱۳ تا ۱۵ دی در مرکز همایش‌های رازی تهران، اظهار داشت: این همایش به همت انجمن طب اورژانس ایران، معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران با هدف ارائه آخرین اطلاعات، دستاوردها و مهارت‌های روز دنیا در زمینه علم تخصصی طب اورژانس و با حضور اساتید، پزشکان و متخصصان این رشته و همه همکاران مرتبط با این بخش اعم از پزشکان عمومی، دیگر متخصصان و تکنسین‌ها برگزار می‌شود.

رئیس انجمن طب اورژانس ایران با بیان اینکه اکنون تعداد زیادی از متخصصان طب اورژانس در کشور فعال هستند، افزود: ایران در رشته طب اورژانس از نظر شاخص‌های توسعه یافتگی رشته‌های تخصصی جزو کشورهای پیشرفته محسوب می‌شو د و جایگاه ویژه در منطقه دارد و در سطح جهانی نیز در بین کشورهای مطرح این رشته قرار داریم.

توکلی، فرسودگی و امنیت جانی را از مشکلات مهم این رشته پزشکی دانست و افزود: متخصصان طب اورژانس هر روز هفته و ۲۴ ساعته حتی در روزهای تعطیل باید آماده به خدمت باشند که این امر باعث مواجه شدن با استرس و فشار زیاد است و در ادامه فرسودگی زودرس آنان را در پی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش اورژانس، یک محیط تنش‌زا و سخت است که معمولا امنیت کافی ندارد، گفت: برخی از بیماران و همراهان آنان اغلب با عدم آگاهی از ماهیت برخی بیماری‌ها و حوادثی که منجر به آسیب‌های شدید و حتی مرگ می‌شود با پزشکان این بخش به بحث می‌پردازند که به دفعات باعث حمله فیزیکی و آسیب‌ به پزشکان و کارکنان بخش‌های اورژانس شده و همین نبود امنیت جانی یکی از مهمترین مشکلات این حوزه پزشکی به حساب می‌آید.