در کنار بخش گردشگری،‌ صنعت هم در گیلان باید توسعه یابد
در کنار بخش گردشگری،‌ صنعت هم در گیلان باید توسعه یابد
برای اولین بار در گیلان، پایه‌ی چراغ روشنایی توسط یک صنعت‌گر مبتکر و خلاق این استان، تولید شد.

صابرین آنلاین ؛بهزاد چمنی مدیر دفتر فنی – مهندسی بهزاد که سازنده‌ی پایه‌ی چراغ (روشنایی) است در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: البته بخشی از اجزاء این محصول (کمتر از ۳۰ درصد) در قالب برون‌سپاری و مونتاژ صورت می‌گیرد، اما بیش از ۷۰ درصد یعنی قسمت اعظم آن را ما تولید می‌کنیم که این اتفاق برای اولین بار در استان گیلان رخ داده چرا که گیلان استانی صنعتی نیست، بلکه بیشتر به عنوان یک استان کشاورزی و به خصوص استان گردشگری شناخته می‌شود.
بهزاد چمنی که دانش‌آموخته‌ی مهندسی برق (مقطع کارشناسی) است دوره‌های مختلفی را در دانشگاه صنعتی شریف جهت اخذ مدارک مختلف همچون سردکننده‌های خانگی و صنعتی، جوشکاری، چند مورد در حوزه‌ی برق صنعتی و دیگر مدارک مرتبط، گذارنده است.وی در این مصاحبه اظهار داشت که با توجه به عشق و علاقه به بخش تولید از دوران نوجوانی فعالیت خود را با کار در یک مغازه الکتریکی شروع کردم که اکنون ۲۴ سال از زمان ورود من به این عرصه سپری شده که با توجه به اتمام اعتبار پروانه، سال بعد باید مجدداً برای اخذ پروانه اقدام کنم.
مدیر دفتر فنی مهندسی بهزاد همچنین با اشاره به اینکه از دیرباز یک واحد الکتریکی احداث کرده‌ایم که همچنان دایر است، اما به ندرت در آنجا فعالیت دارم.


وی سپس با بیان اینکه از ۴ سال قبل به عرصه‌ی تولید ورود کرده، افزود: با احداث کارگاه و تجهیزات آن به همراه تعدادی نیروی انسانی مستعد و پر تلاش کار تولید را حدود چهار سال قبل کلید زدیم. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه عمده فعالیت این دفتر فنی – مهندسی معطوف چه تولیدات و خدماتی است، گفت: همواره این دغدغه‌ی ذهنی را داشتم که چون در استان گیلان مجموعه‌ای کامل و ترکیبی مشتمل بر تولید، توزیع، خدمات، نمایشگاه و نظایر آن که همزمان خدمات‌دهی کند، احداث نشده، لذا همه‌ی سعی و تلاش خود را معطوف اجرایی کردن این ایده نمودم. به عبارت دیگر محور اصلی تلاش‌های من این بوده که مجموعه‌ای از مرحله‌ی تولید تا نمایشگاه و خدماتی که می‌توانیم ارائه کنیم را همزمان با هم داشته باشیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه هیچ‌کدام از این ایده‌ها به طور صد درصدی محقق و اجرایی نشده، گفت: بخش‌هایی از ایده‌ را توانستیم اجرایی کنیم و از تولید کالا تا برگزاری نمایشگاه و کالاهای تولیدی را در معرض رؤیت مردم قرار دادن، تا پایه‌گذاری سیستم فروش و خدماتی که می‌توانیم در مکان ارائه کنیم را عملی ساختیم.

بهزاد چمنی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم به عنوان یک صنعت‌گر گیلانی برای نخستین بار توانستیم پایه‌ی چراغ روشنایی را تولید کنیم، گفت: متریال مصرفی ما عمدتاً آهن‌آلات و آلومینیوم و یک‌سری مدارهای الکتریکی است. کارخانجات بزرگ آهن هر چند در سطح کشور به لحاظ تعداد زیاد هستند، مع‌ذلک واحدها یا مراکز فروش این کارخانجات غالباً در مرکز کشور (تهران) مستقر است و برای خرید این اقلام باید به تهران عزیمت کنیم.
این صنعت‌گر مجرب و کارآزموده در همین زمینه اضافه کرد: مسافت زمانی رشت تا تهران با خودروی سواری و بازسازی جاده‌ها، اکنون به سه تا ۴ ساعت رسیده اما چون متریال را باید با ماشین‌های سنگین (تریلی) حمل و انتقال دهیم، این مدت زمان به ۵ تا ۶ ساعت افزایش می‌یابد و در عین حال کرایه‌های حمل و نقل طی یکی دو سال اخیر به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است.
وی در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص میزان اشتغال‌زایی در دفتر فنی – مهندسی بهزاد گفت: در بازه‌ای تیم کاری این مجموعه افزون بر ۲۰ نفر بوده که بنا به دلایلی این تعداد بعداً کاهش یافت و اکنون ۱۰ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه اشتغال به کار دارند.
بهزاد چمنی در پاسخ به پرسش مبنی بر عملکرد اتحادیه و تعامل آن با اعضای تحت پوشش اظهار داشت: اتحادیه یا سندیکا برای این صنف از مدت‌ها قبل تشکیل شده، معذلک ارتباط آن با اعضای زیر مجموعه صرفاً دعوت برای مشارکت در انتخابات هیأت رئیسه اتحادیه و رأی دادن به کاندیداهای این تشکل صنفی است که هر چند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.


به جز این فعالیت دیگری از اتحادیه در حمایت و پشتیبانی از اعضای تحت پوشش و پیگری مسائل مشکلات و مطالبات صنفی فعالان و دست‌اندکاران این صنف مشاهده نمی‌کنیم. به نظر می‌رسد اتحادیه یا به طور کلی تشکل‌های صنفی در کشور ما از اختیارات قانونی کافی برخوردار نبوده و نیز فاقد ابزارهای اجرایی برای پیگیری مطالبات صنفی اعضا و حل مسائل و مشکلات آنها می‌باشند. بنابراین اتحادیه در چرخه‌ی قوانین و مقررات دست و پا گیر قرار گرفته و در حل مشکلات اداری داخلی خود نیز چندان کارایی و توان‌مندی ندارد.
مدیر دفتر فنی مهندسی بهزاد آنگاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر مشخصات فیزیکی و حقوقی کارگاه و امکانات و تجهیزات آن گفت: زمین این کارگاه به مساحت ۵۰۰ متر مربع از منابع سرمایه‌گذاری شخصی خریداری شده،‌ در واقع دو واحد مسکونی و خودروی شخصی به انضمام طلا و اندوخته‌ی همسرم را به فروش رسانده و این زمین را خریداری و مجموعه را در فضایی به وسعت ۵۰۰ متر مربع احداث کردیم که بخشی از این فضا به دفتر مدیریت و دفتر اداری و مابقی به فضای کارگاهی اختصاص یافته است.
وی در پاسخ به این سؤال که برنامه‌ها و ایده‌های شما برای توسعه‌ی این مجموعه حول چه محورهایی است، گفت: به عقیده‌ی من مقوله‌ی توسعه موقعی می‌تواند محقق شود که ابتدا اهداف بلند مدت برای آن ترسیم و یک‌سری حمایت‌ها از ارگان‌ها و ادارات ذی‌ربط به عمل آید. متأسفانه سیستم اداری و نهادهایی که هر یک به نحوی مرتبط با بخش تولید و صنعت هستند، نه فقط همکاری و حمایتی با صنعت‌گران و تولیدکنندگان ندارند،‌ بلکه به شکل‌های مختلف ایجاد مانع می‌کنند و مشخصاً اداراتی مانند دارایی‌،‌ تأمین اجتماعی،‌ حامل‌های انرژی (شرکت‌های آب، برق و گاز) و … با تعرفه‌های بسیار سنگین و بعضاً‌ غیر کارشناسی،‌ مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی – صنعتی را تشدید و مضاعف می‌سازند و این در حالی است که نقدینگی از فاکتورهای اصلی برای اجرای طرح‌های توسعه محسوب می‌شود. سیستم بانکی هم صرفاً به سود خود می‌اندیشد و اگر پس از طی مقررات دست‌ و پا گیر اداری و گذر از مراحل سخت و دشوار تشریفات بانکی،‌ تسهیلاتی پرداخت شود،‌ با نرخ‌ بهره‌های بسیار بالا،‌ در بخش تولید فاقد توجیه است.

وی افزود عملکرد ادارات دارایی و تأمین اجتماعی با اخذ تعرفه‌های مالیاتی و بیمه‌ای سنگین به گونه‌ای است که شائبه‌ی رابطه‌ی کارفرمایی – کارگری بین ما (واحدهای تولیدی) و این ادارات را در ذهن متبادر می‌کند. به بیان واضح‌تر، این ادارات با اخذ مبالغ سنگین از ما به گونه‌ای شرایط را رقم زده‌اند که انگار ما هر درآمدی که با کار و تلاش طاقت‌فرسای خود کسب می‌کنیم،‌ باید تماماً به این ادارات پرداخت کنیم!
وی آنگاه با بیان اینکه حدود ۴ سال قبل تقاضای تسهیلات به مبلغ چهار میلیارد تومان را به بانک عامل ارائه دادیم،‌ افرود: از مبلغ درخواستی ما یک میلیارد تومان را تأیید کردند،‌ اما بعداً ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شد که نهایتاً بانک عامل با ۴۵۰ میلیون تومان آن موافقت و پرداخت کردند که اساساً‌ گره‌ای از مشکلات ما حل نکرد چرا که به راحتی نمی‌توانستیم معادل همین مبلغ اقلام مصرفی را به صورت شرایطی یک و حتی دو ماهه خریداری کنیم. در حالی که اگر همین مبلغ به موقع پرداخت می‌شد،‌ می‌توانستیم دستگاه CNC ،‌ سیستم کوره‌ی رنگ به همراه دستگاه پرس و یک دستگاه نورد تهیه کنیم. در نتیجه با تأخیر طولانی مدت در پرداخت وام توانستم فقط یک دستگاه نورد استوک با قیمتی بالاتر از مبلغ وام خریداری کنم.
وی با بیان اینکه فعالیت در بخش تولید در شرایط اقتصادی نابسامانی کنونی و بی‌ثباتی شدید بازار،‌ فقط با عشق و علاقه امکان‌پذیر است،‌ توضیح داد: با یک محاسبه‌ی ساده می‌توان کارگاه و تجهیزات را فروخت و نقدینگی را نزد بانک سپرده‌گذاری و چندین برابر سود اقتصادی بی‌دغدغه هر ماهه کسب کرد. اما هدف ما کسب سود و ثروت نیست. دغدغه‌ی ما خدمت به جامعه‌ از طریق رونق بخشیدن به تولید ملی، اجرای ایده‌های نو در تولید و به خصوص اشتغال‌زایی و کارآفرینی است که لذت معنوی آن با میلیاردها تومان پول،‌ قابل مقایسه نیست.
وی سپس با بیان اینکه این بخش خاص یا ویژه است، گفت: چنانچه به ۵ یا ۱۰ سال قبل برگردیم، مشاهده می‌کنیم معدن تولید پایه‌ی چراغ کشور به صورت گالوانیزه،‌ اراک و اصفهان و تهران و مشهد بوده که وقتی به گیلان وارد می‌شد،‌ کاتالوگ و شکل ظاهری مناسبی نداشت. اما اگر اکنون خیابان‌های شهر را مشاهده کنید،‌ زیبایی خاصی در این زمینه دیده می‌شود که حاصل اجرا شدن ایده‌های نوی ما و صنعت‌گران دیگری مانند ما می‌باشد.
مدیر فنی – مهندسی بهزاد سپس در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما مبنی بر افزایش واحدهای فعال در این صنعت و وضعیت رقابت بازار،‌ گفت: شخصاً‌ تمایل دارم تعداد رقبا در این صنعت هر چه بیشتر افزایش یابد، این امر یک بازار رقابتی را ایجاد می‌کند که در آن بهترین کیفیت به دست مشتریان خواهد رسید.

وی افزود: چندین نیرو که قبلاً در این واحد اشتغال داشته‌اند،‌ پس از کسب مهارت‌های لازم و به دست آوردن تجارب، اکنون به استادکارانی ماهر تبدیل شده‌اند که هر یک چند نیرو را جذب کار کرده‌اند.
مهندس بهزاد چمنی همچنین با بیان اینکه امروزه فقط در منطقه‌ی ما بین ۲۰ تا ۳۰ واحد برق‌کاری دایر و فعال هستند، گفت: مانند برخی رسته‌های شغلی از قبیل طلا فروشی که اشخاص به منطقه‌ی خاص آن رسته مراجعه می‌کنند،‌ اکنون با طرح عنوان برق‌کاری این منطقه در اذهان عمومی تداعی می‌گردد، اصطلاح رایج این منطقه اکنون راسته‌ی برق‌کاران شناخته می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر صادرات (تیر چراغ برق) گفت: یک‌سری قوانین مقررات تشریفاتی دست و پا گیر گمرکی و نظایر آن مانع از فعالیت‌ سهل و آسان صنعت‌گران در بخش‌ صادرات است. در واقع ورود به بخش صادرات مستلزم یک‌سری شرایط و پارامتر‌هایی است که زمان و هزینه‌ی زیادی از ما هدر می‌دهد. بنابراین ترجیح می‌دهیم مادامی که شرایط و بستر مناسب برای صادرات فراهم نشده و در مقررات و قوانین در این عرصه روان‌سازی صورت نگرفته،‌ فعلاً در بازار داخلی متمرکز شویم و نیاز کشور خودمان را به طور کامل از این حیث تأمین کنیم.
وی افزود: زمانی صنایع بزرگ بافندگی، ریسندگی، نساجی و … در گیلان مستقر و فعال بوده که اکنون این صنایع تعطیل شده و برخی با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند از این رو کشور ما صنعتی محسوب نمی‌شود.
این صنعت‌گر مجرب و خلاق آنگاه با اشاره به مشکلات دیگر اضافه کرد: بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل ما عدم حمایت و پشتیبانی مسئولان از بخش صنعت است. البته دوستانی داریم که زحمات زیادی متحمل می‌شوند،‌ ساعت‌ها به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و انرژی می‌گذارند اما در نهایت نتیجه‌ی بحث‌ها به مسأله‌ی نقدینگی می‌رسد که صنعت‌گران به شدت نیازمند حمایت دولت در این بعد می‌باشند که با تزریق نقدینگی در قالب تسهیلات بلند مدت و با بهره‌ی پایین،‌ امکان تحقق و اجرای نو و خلاقانه و نیز توسعه‌ی واحدهای صنعتی فراهم شود.
وی در ادامه تصریح کرد: چنانچه برخی حمایت‌ها به خصوص از بعد مالی و اداری از صنعت‌گران به عمل آید می‌توان ایده‌های متنوعی در صنعت اجرا کرد. یکی از این ایده‌ها تولید جریان برق از طریق توربین‌های آبی است که با توجه به رودخانه‌های متعددی که در گیلان جاری است و غالباً به دریا می‌ریزد، می‌توان در هر رودخانه توربین‌های آبی نصب کرد چنانچه تولید برق از انرژی خورشیدی در گیلان جواب نمی‌دهد،‌ بهترین گزینه همین توربین‌های آبی است.
بهزاد چمنی گفت، در این زمینه تحقیقات کاربردی گسترده‌ای انجام دادم اما وقتی خروجی این تحقیقات را در قالب گزارش به مقامات ذی‌ربط ارائه دادیم، هیچ حمایت و پشتیبانی صورت نگرفت و من نیز این طرح را به حالت تعلیق در آوردم. ظاهراً متصدیان مربوطه تمایل دارند که همچنان فسیل بسوزانند!
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که از عملکرد و مناسبات فی‌مابین این واحد و ادارات مختلف از جمله دارایی و تأمین اجتماعی و … جویا شد، گفت: با توجه به تازه تأسیس بودن این کارگاه تولیدی،‌ هنوز با برخی ادارات ارتباط و مناسباتی نداریم،‌ اما در رابطه با تأمین اجتماعی لازم است به نکته‌ای اشاره کنم و آن هم این است که تعرفه‌های سنگین حق بیمه، انگیزه‌ی ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و حتی بیمه‌‌شدگان پرسنل را هم در کارفرما و هم در نیروی کار کم‌رنگ می‌سازد. بسیاری از پرسنل شاغل در کارگاه‌ها و کارخانجات ترجیح می‌دهند مبالغ کلانی که از حقوق آنها بابت حق بیمه کسر می‌شود،‌ به خود آنها پرداخت شود و تحت پوشش بیمه نباشند. به خصوص آنکه بیمه‌ها تعهدات خود نسبت به بیمه‌شده را به تمامی انجام نمی‌دهند.
وی افزود: هر سال تعرفه‌ی حق بیمه‌ی تأمین اجتماعی افزایش می‌یابد که امسال به بیش از سه میلیون تومان برای هر نفر رسیده است. در شرایط اقتصادی فعلی که کارگران و کلاً قشرهای دارای حقوق ثابت حتی قادر به تأمین هزینه‌های خانواده‌های خود نیستند، این مبالغ می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را مرتفع سازد.
بهزاد چمنی در عین حال به این نکته اشاره کرد که سیاست و خط مشی واحدی از سوی اداره‌ی تأمین اجتماعی نسبت به همه‌ی واحدها اعمال نمی‌شود. به عنوان مثال، برخی صنوف و مشاغل از سوبسیدهایی در تعرفه‌ی حق بیمه برخوردار هستند اما برخی واحدها و صنوف از جمله رسته‌ی شغلی ما مشمول این سوبسید‌ها یا تخفیفات نیست.
مدیر دفتر فنی – مهندسی بهزاد در ادامه‌ی همین مبحث اظهار کرد: چنانچه بخواهیم مصداقی بیان کینم، یک مغازه‌ی کوچک ۱۰ تا ۱۲ متری نجاری مشمول برخی تسهیلات تبصره‌ای دولت می‌شود ولی ما که مجموعه‌ای را در متراژ ۵۰۰ متر مربع احداث کرده و همین مقدار فضا هم در داخل واحد مسکونی یکی از بستگان نزدیک به انبار مجموعه اختصاص داده و برای ده خانوار ایجاد شغل کرده‌ایم، از هیچ سوبسید و تخفیف و حمایتی برخوردار نیستیم.
بهزاد چمنی آنگاه با تأکید دوباره بر اینکه عشق به تولید در شرایط سخت و دشوار اقتصادی فعلی انگیزه و محرک‌ ما در ادامه‌ی کار است، خاطر نشان کرد: علی‌رغم تمامی مشکلات و موانع همچنان در این عرصه به خدمات خود ادامه می‌دهیم که البته باید از تلاش‌ها و زحمات صادقانه‌ی پرسنل و به‌خصوص همراهی و همدلی و همسویی همسرم که انگیزه‌ی ما را در ادامه‌ی خدمات‌رسانی به جامعه بیشتر می‌کند، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
وی گفت: نیروهای زحمت‌کش و پر تلاش و نیز همسر دلسوز و متعهد من در تمامی مراحل تولید، توزیع و اجرا و برگزاری نمایشگاه‌، در کنار من و حامی و پشتیبان من بوده و هستند.
مدیر دفتر فنی مهندسی بهزاد با بیان اینکه از امکانات خدماتی اعم از نیروهای زحمت‌کش، سیستم حمل و نقل و … برخوردار هستیم، افزود: در این زمینه‌ها حرف برای گفتن داریم، با این وجود در بخش تولید، قدری با مشکل مواجه می‌باشیم. وی گفت: در هر گام که به جلو بر می‌داریم، محصولات فانتزی‌تر، زیباتر و شکیل‌تر می‌شود که به همان نسبت، به امکانات و ابزارهای بیشتر و پیشرفته‌تر نیاز است.
بهزاد چمنی با بیان اینکه در این مجموعه کیفیت حرف اول و آخر را می‌زند، تصریح کرد: بدون شک کیفیت برتر نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته دارد. این دستگاه‌ها و تجهیزات هم در داخل کشور تولید می‌شود و هم از برخی کشورها وارد می‌شود. اما تولیدات داخل هم به نوعی موناژ به حساب می‌آید چرا که اجزا و قطعات زیادی از آن باید از خارج تأمین و وارد شود بنابراین صحیح‌تر این است که به جای تولید داخلی از عبارت مونتاژ داخل استفاده کنیم.
این صنعت‌گر خلاق و کارآزموده سپس با بیان اینکه کمبود نقدینگی اصلی‌ترین و بزر‌گ‌ترین مشکل این واحد و دیگر صنایع محسوب می‌شود، افزود: برای تجهیز کارگاه حداقل به ۵ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم. چنانچه این مبلغ در قالب تسهیلات ویژه (وام با اقساط بلند مدت و نرخ بهره‌ی پایین) به ما اختصاص یابد، علاوه بر تجهیز کارگاه به دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، برای حداقل پنج نفر دیگر فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم.

وی گفت: بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشورها است که منشأ آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، فساد، اعتیاد، سرقت و دیگر جرائم محسوب می‌شود، بنابراین واحدهایی مانند این مجموعه که با کمترین نقدینگی و با حداقل امکانات می‌توانند فرصت شغلی ایجاد کنند باید مورد حمایت و پشتیبانی دولت به خصوص در بعد تسهیلات ویژه‌ی بانکی قرار بگیرند که از این طریق، باری از دوش دولت برداشته خواهد شد.
بهزاد چمنی سپس با آرزوی موفقیت برای استاندار گیلان، گفت: دکتر عباسی مدیری لایق، پر تلاش و خستگی ناپذیر است که تصدی استانداری گیلان توسط ایشان مایه‌ی خشنودی و افتخار ماست، اما به عنوان یک صنعت‌گر و کارآفرین، تقاضایی از آقای استاندار به عنوان نماینده‌ی عالی دولت در گیلان دارم که گیلان توریستی در صنعت حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: چنانچه به موازات بخش گردشگری، صنعت هم در این استان مورد توجه و حمایت مسئولان قرار بگیرد، روند توسعه‌ی استان پر شتاب‌تر و نیز معضل بیکاری به میزان قابل توجهی مرتفع خواهد شد.
بهزاد چمنی با بیان اینکه صنعت‌گران خلاق گیلان توانمندی‌های خود را اثبات کرده‌اند، افزود: با حمایت از صنعت در این استان و رفع مشکلات و موانع پیش روی صنعت‌گران، ایده‌های نو و خلاقانه در صنعت استان محقق و اجرا خواهد شد که روند صنعتی شدن گیلان و حل معضل بیکاری را پر شتاب خواهد کرد.
مدیر دفتر فنی – مهندسی بهزاد در پایان بار دیگر با اشاره به زحمات و تلاش‌های صادقانه‌ی همسر خود گفت: با حمایت، همدلی و هم‌سویی همسرم،‌ این مجموعه به جایگاه کنونی ارتقا یافته که جا دارد مراتب تشکر و قدردانی خود از ایشان را اعلام نمایم.

  • منبع خبر : صابرین آنلاین