تولیدات هنری باید متناسب با تعالی جایگاه خانواده و مادر باشد
تولیدات هنری باید متناسب با تعالی جایگاه خانواده و مادر باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در آئین گرامیداشت مقام مادر و روز زن با اشاره به جایگاه مقام مادران شهدا، گفت: رویکرد ما در حوزه فرهنگ و هنر باید تعالی جایگاه خانواده و مادر باشد و همه تولیدات هنری باید این موضوع مهم را تقویت کند.

 این آئین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر، ، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و جمعی از بانوان همکار در وزارت فرهنگ در محل تالار وحدت برگزار شد.

در این آئین از هدی حجازی (لبنان)، مهین رشیدی و رابعه مدنی (بازیگر) تجلیل شد.

در ادامه از کتاب «یک زن یک جهان» به نوشته الهه گلپایگانی نیز رونمایی شد.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر (ع) را خدمت همه خواهران و مادران بزرگوار تبریک عرض می کنم.

وی افزود: این نشست قرار بود در روز مادر و ایام ولادت حضرت زهرا (س) برگزار شود ولی حادثه تروریستی کرمان باعث تاخیر در برگزاری آن شد.

اسماعیلی ادامه داد: مادر در فرهنگ ما مصداق کامل ایثارگری و فداکاری است و همه ما نسبت به مادرانمان چنین حسی را داریم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در وزارت فرهنگ می خواهیم معیارهای مهم فضیلت و اخلاق را در جامعه گسترش دهیم، تصریح کرد: رویکرد ما در حوزه فرهنگ و هنر باید تعالی جایگاه خانواده و مادر باشد و همه تولیدات هنری باید این موضوع مهم را تقویت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تصویر بهم ریخته ای که از خانواده در فرهنگ مادی غربی به وجود آمده است، تاکید کرد: در غرب خانواده از بین رفته و تعداد فرزندانی که بدون حضور پدرانشان رشد می کنند به اعداد بسیار نگران کننده ای رسیده است؛ اگر این فرهنگ معیوب بخواهد در قالب آثار هنری وارد جامعه ما شود اثرات مخربی ایجاد می کند که ما باید مانع آن شویم.

وی افزود: هنرمندان ما باید همت کنند که ریشه های اصیل بومی و اجتماعی را در آثارشان به نمایش گذارند و نباید تحت تاثیر القائات رسانه ای، فرهنگی و هنری وارداتی قرار بگیریم.

وزیر فرهنگ گفت: مادران شهدا و همسران جانبازان الگوهای همیشگی ایثار در جامعه هستند و ما در حوزه فرهنگ و هنر در قبال آنها کم کاری کرده ایم.

ایجاد شرایط پیشرفت مادران از وظایف دولت مردان است

در بخش دیگری از این آئین انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: آن توصیفی که از مقام‌مادر در قران می‌شود  برای شناخت جایگاه مادر و قدردانی از مقام مادر کفایت می‌کند.

وی افزود: توصیه‌ای که پیامبر(ص) دارند این است‌ که سه بار به مادر محبت کن ویک‌بار به پدر، به عنوان تقدم و کثرت توجه به مادر، مقام مادر را مورد توجه قرار دادند.

خزعلی ادامه داد: یکی از وظایف دولت‌مردان این است که شرایط و زمینه‌های پیشرفت را برای مادران فراهم کند و شرایط منعطف کاری برای مادران شاغل مهیا شود و همچنین شرایط امکانات شهری برای مادرانی که می‌خواهند با فرزند شیرخوارشان در محیط‌های مختلف رفت‌و‌آمد داشته باشند فراهم شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور تاکید کرد: ما بحث قانون‌جمعیت و حمایت از زنان را داریم که باید به صورت ویژه به مادران از این جهت که مسئولیت خانوادگی و به عنوان یک‌ مسئولیت اجتماعی، پرورش کودکان را برعهده دارند مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: فکر می‌کنم دیدن لحظه لحظه فرزند با مادرش و دیدن زحمات‌مادرش عاشقانه است.

خزعلی در پایان تاکید کرد: مادر من ۹ فرزند داشته است که یک‌فرزندش شهید شده چه زمانی که با فرزند شهیدش وداع می‌کرد چه لحظه‌ای که برای موفقیت بچه‌هایش سرمایه‌گذاری می‌کرد باید قدردان زحماتش باشیم.