تبدیل ایران به قطب باری منطقه با اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا
تبدیل ایران به قطب باری منطقه با اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دلیل دسترسی کشورمان به آب‌های آزاد، این ظرفیت برای ما فراهم است تا امکان انتقال کالا را از کریدور جنوب- شمال داشته باشد و با توسعه روابط حمل و نقل هوایی کشورها عضو اوراسیا، ایران می‌تواند به قطب منطقه در حوزه باری تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین ،محمد محمدی‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا افزود: نظر به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان کشورمان و کشورهای عضو اوراسیا، به طور قطع فرصت‌هایی برای توسعه روابط تجاری میان این کشورها فراهم خواهد شد.

وی بیان داشت: در همین راستا، با توجه به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در منطقه و بستر تاریخی برای توسعه حمل و نقل چندوجهی برای تامین نیازمندی‌های حوزه اوراسیا از طریق کشور، امکان ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای توسعه روابط حمل و نقل هوایی وجود دارد.

محمدی بخش ادامه داد: همچنین با در نظر گرفتن مزایای پیش‌بینی شده در این موافقت‌نامه برای توسعه روابط تجاری، می‌توان از این فرصت به‌منظور حمل و نقل کالاهای استراتژیک توسط هواپیما استفاده کرد.

وی گفت: اهمیت دسترسی کشورمان به آب‌های آزاد، این ظرفیت را برای ما فراهم می‌آورد تا امکان انتقال کالا را از کریدور جنوب به شمال داشته باشد و بدین ترتیب با توسعه روابط حمل و نقل هوایی این کشورها، کشورمان می‌تواند به قطب منطقه در حوزه باری تبدیل شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌های کشورمان در حوزه‌های فنی، تعمیر و نگهداری و آموزشی در حوزه هواپیمایی و زیرساخت‌های فرودگاهی در سراسر کشور، وجود بستر مناسب همکاری‌های هوایی فرصتی برای این کشورها برای توسعه روابط خود در حوزه حمل و نقل مهیا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، با توجه به ظرفیت‌های فنی، تعمیر و نگهداری، آموزشی و نیز زیرساخت‌های فرودگاهی، امکان بهره‌مندی از فرصت پیش آمده در جهت توسعه حمل و نقل هوایی می‌تواند مهم و اثرگذار باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از ظهر دوشنبه (چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲) با هدف مذاکره با برخی مقام‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امضای موافقت‌نامه دائمی تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اعضای این اتحادیه، وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد.

در این سفر یک‌روزه، موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شد که پس از تصویب مجالس ایران و پنج کشور عضو این اتحادیه، تعرفه حدود ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری دوجانبه حذف می‌شود.