برخورد با سوداگران بخش مسکن و درخواست تسهیل‌گری شهرداری‌ها در ساخت و ساز
برخورد با سوداگران بخش مسکن و درخواست تسهیل‌گری شهرداری‌ها در ساخت و ساز
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اراضی مازاد باید در اختیار تولید مسکن قرار بگیرد، گفت: با مواردی که در همکاری با مجلس تدوین کرده‌ایم، تلاش شده است تا دست سوداگران مسکن را کوتاه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای‌عالی استان‌ها با اعلام اینکه هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین برای نهضت ملی مسکن در استان‌های مختلف تامین شده است، گفت: از این میزان زمین تامین شده برای طرح نهضت ملی مسکن، حدود یک میلیون زمین به پروژه‌ها به شکل واگذاری به پیمانکاران و متقاضیان انجام شده است.

وی از توافقات مناسب با وزارت کشور در خصوص صدور مجوزهای ساخت و ساز خبر داد و افزود: هفته گذشته در توافق با وزارت کشور بر تسهیل صدور پروانه توسط شهرداری‌ها تاکید شد که ابلاغیه برای تمامی استانداران ارسال شده است. همچنین در خصوص هزینه و رفع مقررات دست و پاگیر با وزارت کشور و در بخش نظارت بر ساخت و ساز توافقات خوبی با سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده است و در صدد هستیم تا در فرآیند اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسریع ایجاد شود.

شوراهای شهر و شورای‌عالی استان‌ها شریک راهبردی دولت در طرح نهضت ملی مسکن است

بر نقش شوراهای شهر در کمک به اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود: شورای‌های شهر که نماینده آنها شورای عالی استان‌هاست شریک راهبردی دولت محسوب می‌شوند و می‌توانند با فعالیتی که در سراسر کشور دارند،‌دقیق‌ترین و بهترین اطلاعات را به دولت ارایه کنند و در تصمیم‌گیری‌ها به دولت یاری برسانند.

وزیر راه و شهرسازی از تشکیل کمیته مشترک وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی استان‌ها برای رفع مشکلات پیش‌رو در حوزه شهرسازی و مسکن خبر داد و گفت: همگی کمک کنیم و در تهیه و تدوین طرح های تفصیلی شهرها کمک رسان باشیم تا این طرح‌ها در همین دوره به اتمام برسند.

بذرپاش بر نظارت بیشتر شوراهای شهر بر توافقاتی که بعضا مشکلاتی را برای دولت و شهرداری ها ایجاد کرده تاکید کرد.

وی همچنین گفت: اراضی مازادی که در اختیار و مالکیت شهرداری‌ها و یا دولت قرار دارد هرچه سریعتر به مدار ساخت برگردد. زیرا ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال علاوه بر اینکه قانون است نیاز کشور نیز بوده و باید تمامی دستگاه‌ها در اجرای آن اهتمام داشته باشند.

شهرداری‌ها تسهیل‌گری لازم را انجام بدهند

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: وجود اراضی، نیروی کار و تولید مصالح ساختمانی در داخل مزیت‌هایی است که در حوزه مسکن وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم از این مزیت ها برای راه انداختن چرخه اقتصاد کشور بهره لازم را ببریم. بنابراین فارغ از تامین مسکن برای آحاد جامعه، از شهرداری‌ها می‌خواهیم تا تسهیل‌گری لازم را انجام بدهند.

بذرپاش تصریح کرد: در خصوص وظایف تسهیلگری وزارتخانه نیز کارها در حال انجام است. به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که هرچه سریعتر با شهرداری‌ها بر روی زمین‌های مازاد توافق کنند و آن اراضی را برای ساخت در نظر بگیرند.

وی از تشکیل کمیته ویژه مسکن روستایی خبر داد و گفت: احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از جمله وظایفی است که بنیاد مسکن برعهده دارد. خواستیم تا یک نماینده از شورای‌عالی در کمیته مسکن روستایی باشد تا فرآیند تولید مسکن روستایی چه در اراضی که باید در اصلاح طرح هادی اضافه شود و چه بافت‌های فرسوده روستایی که باید تخریب و نوسازی شود و سایر روش هایی که در ساخت مسکن روستایی موثر است حضور داشته باشند و فرآیند ساخت را تسهیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی مسکن و راه روستایی را از جمله اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی برشمرد و افزود: به همکاران در سراسر کشور ابلاغ کردیم که تامین اعتبار از روش‌های مختلف را برای تکمیل و اصلاح راه‌ روستایی مدنظر قرار بدهند. زیرا رونق زندگی در روستاها می تواند علاوه بر اینکه سبب ماندگاری مردم در روستاها می شود کمک می‌کند تا نیاز کشور به غذا و امنیت غذایی را نیز تقویت کند. خواسته بعدی ما از شورا این بود که ما نیز در کنار آنها بتوانیم مسکن و راه روستایی را به نقطه مطلوب برسانیم.

با سوداگران بخش مسکن برخورد می‌کنیم

بذرپاش در خصوص خانه‌های خالی و تصمیم وزارتخانه در این خصوص اعلام کرد: سامانه املاک و اسکان ۵۷۰ هزار خانه خالی شناسایی کرد و به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. در بخش مسکن در خصوص سوداگری مسکن موضع ما کاملا مشخص است و با تمهیداتی که در همکاری با مجلس تدوین کرده‌ایم تلاش شده است تا دست سوداگران را در این بخش کوتاه کنیم.

وی افزود: خانه‌های خالی مرتب در حال شناسایی و معرفی به سازمان امور مالیاتی است. بعضا مکانیزم‌های سخت‌گیرانه‌تری را در این‌باره در نظر می‌گیریم. در هماهنگی کامل با سوداگری بخواهند زندگی را برای مردم دشوار و قیمت مسکن را ناباورانه بالا ببرند، برخورد می‌کنیم.