آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز ۱۴۰۲
آمار و جزئیاتی مهم از سفرهای نوروز ۱۴۰۲
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اعلام پرمسافرترین و پرترددترین استان‌ها و آمار اقامت و حوادث، پرونده سفرهای نوروز ۱۴۰۲ را بست.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین و به نقل از ایسنا مصطفی فاطمی  گفت:از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین‌ماه، ۵۷ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۲۳ شب اقامت در سراسر کشور ثبت شده که به نسبت سال گذشته حدود ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهددر گردآوری این آمار،  تمام اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی شمارش شده است. در عین حال که شاخص‌هایی چون آمار اقامت اعلام‌شده از سوی استان‌ها، ماندگاری خودروهای شخصی از طریق پلاک‌خوان‌ها، میزان مصرف سوخت، میزان پسماند شهری، ترنور کارت‌خوان‌ها و تردد موبایل‌های غیربومی در این محاسبه مورد سنجش قرار گرفته شده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی اضافه کرد: از میان آمار کلی اقامت، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شب اقامت نیز در “مراکز اقامتی رسمی” ثبت شده که رشدی را به نسبت سال گذشته نشان نمی‌دهد. میانگین ضریب اشغال اقامتگاه‌های رسمی در تعطیلات نوروز نیز حدود ۶۶ درصد بوده است.

به گفته فاطمی، اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، اقامتگاه سنتی، هتل بوتیک، مهمانپذیر، هتل بیمارستان، بومگردی، مجتمع گردشگری و سایر تاسیسات گردشگری است که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز دارند و مراکز اقامتی غیررسمی که در گردآوری آمار کلی اقامت‌های نوروزی شمارش شده‌اند، کمپ‌های مسافرتی شهرداری‌ها، خوابگاه‌ها، اقامتگاه‌های دولتی، خانه‌های استیجاری، مساجد، حسینیه‌ها و مدارس و خانه معلم‌ها و سایر را شامل می‌شود.

 

پرمسافرترین، پرترددترین و مسافرفرست‌ترین استان‌ها

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، استان‌هایی که بیشترین تردد را از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه داشته‌اند به این ترتیب اعلام کرد: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران، فارس، ایلام و همدان.

به گفته او، بیشترین رشد ترددها نیز به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان، کرمان، اردبیل، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، بوشهر و آذربایجان شرقی بوده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی، استان‌هایی که بیشترین مسافر را داشته‌اند و به عبارتی پرمسافرترین مقاصدمحسوب می‌شوند، به ترتیب مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی اعلام کرد.

به گفته او، تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان و کرمان ۱۰ استان نخست بودند که بیشترین سهم را در فرستادن مسافر داشتند و به عبارتی استان‌های مسافرفرست بودند.

 

رکورد اسکان نوروزی آموزش و پرورش در اختیار کدام استان‌هاست؟

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در ادامه استان‌هایی که به ترتیب بیشترین رشد اقامت را در تعطیلات نوروز تجربه کرده‌اند، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.

فاطمی ادامه داد: بیشترین اقامت رسمی در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، فارس، مازنداران، اصفهان، اردبیل، تهران، گلستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

فاطمی افزود: بیشترین پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های آماده‌شده از سوی آموزش و پرورش در استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان بوده است.

 

قشم رکورد زد/ هرمز و هنگام از ظرفیت تحمل خارج شد

دبیر ستاد هماهنگی خدمات مسافر ادامه داد: جزیره قشم با ورود دو میلیون مسافر و ۳۶ درصد رشد نسبت به سال گذشته، رکورد جدیدی را ثبت کرد که با توجه به این آمار، این جزیره به تنهایی معادل ۱۵ استان کشور پذیرای مسافران بوده است.

او اضافه کرد: ورود مسافر به جزیره کیش نیز ۱۳ درصد رشد داشت و ورود مسافران به دو جزیره هنگام و هرمز از ظرفیت تحمل آن‌ها عبور کرد. برای هنگام در تعطیلات نوروز مسیر جدید دریایی تعریف شد تا مسافران خاص آن مجزا از قشم به این جزیره سفر کنند.

 

آمار قابل تأمل حوادث جاده‌ای، غرق‌شدگی و گازگرفتگی در نوروز

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین با استناد به گزارش پلیس اعلام کرد که در تعطیلات نوروز حدود ۸۷۰ نفر بر اثر تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست دادند که این آمار ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

او با این توضیح که ماموریت هلال‌احمر بیشتر در محورهای مواصلاتی و تصادف‌ها و حوادث سنگین است، افزود: ‌بیشترین ماموریت ترافیکی هلال‌احمر نیز به ترتیب در استان‌های مازندارن، خوزستان، اصفهان، گلستان، سمنان و خراسان جنوبی انجام شده است.

فاطمی با این یادآوری که ماموریت اورژانس بیشتر در حوادث درون شهری تعریف می‌شود، بیشترین ماموریت ترافیکی اورژانس را به ترتیب به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و کرمان مربوط دانست.

به گفته او، در نوروز امسال میزان مرگ براثر گازگرفتگی ۱۱ درصد کاهش داشته است، علاوه‌بر این، شمار فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی با ۴۰ درصد کاهش روبه‌رو بوده است که بیشتری غرق‌شدگی‌ها هم به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی (پنج نفر)، بوشهر (چهار نفر) و چهارمحال و بختیاری (سه نفر) ‌ رخ داده که استخرهای کشاورزی، رودخانه‌ها و سدها بیشترین تلفات جانی را داشته‌اند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین از رشد مصرف سوخت در تعطیلات نوروز به میزان ۵ درصد خبر داد.

به گفته فاطمی، مسافرت دریایی در نوروز با جابه‌جایی سه میلیون و ۳۶۴ هزار نفر حدود ۱۲ درصد رشد و ۱۷ درصد رشد در ورود و خروج شناورهای دریایی را تجربه کرد.

فاطمی در ادامه اظهار کرد: همزمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی و تغییرات آب‌وهوایی و اوضاع اقتصادی و سیاسی باعث شد در نوروز امسال تعداد کمتری از مردم به خارج از کشور سفر کنند که به نوعی منجر به توزیع زمانی و مکانی سفر شد. سال گذشته نیمه شمالی و غربی کشور درگیر برف و بوران بود، اما امسال با توجه به این‌که استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام و سیستان و بلوچستان در شمار استان‌هایی با بیشترین رشد تردد قرار داشتند، بیانگر آن است که توزیع مکانی در سفر به خوبی اتفاق افتاده است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، سفرها زودتر و از نیمه ماه شعبان آغاز شد، موج دوم سفرها نیز در هفته آخر اسفندماه و موج سوم سفر در ابتدای تعطیلات نوروزی رخ داد و موج چهارم را در هفته دوم تعطیلات نوروز شاهد بودیم. پیش‌بینی می‌شود موج بعدی سفرها در تعطیلات اواخر فروردین و همچنین عید فطر اتفاق بیافتد که به این ترتیب توزیع زمانی سفر را هم امسال تجربه کردیم که یقینا برای گردشگری وضعیت بهتری را رقم می‌زند و باعث می‌شود پیک پرازدحام و شلوغ سفر نداشته باشیم.