بخش خصوصی واردات بیش از ۶۰ درصد دارو را برعهده دارد
بخش خصوصی واردات بیش از ۶۰ درصد دارو را برعهده دارد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای واردات دارو حدود ۶۰ درصد آن را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

بهرام عین‌اللهی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی گفت: موضوع تأمین دارو و تجهیزات مسئله‌ای بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که نیاز به همکاری از ابتدا تا انتها دارد. در این تأمین دارو و تجهیزات ارگان‌هایی مثل بانک مرکزی، گمرک، سازمان استاندارد و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها باید همکاری لازم را به صورت پیوسته داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در ابتدا برای تأمین دارو باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، موضوع ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو در نظر گرفته شود و همچنین میزان تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز است، بخش خصوصی در بحث واردات دارو بیش از ۶۰ درصد آن را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر ارز پس از ثبت سفارش به موقع تأمین شود و به بانک مورد نظر خارجی واریز شود دارو وارد خواهد شد اما در برخی اوقات همه کارها انجام می‌شود ولی به دلیل تحریم‌ها بانک مورد نظر خارجی از انجام کار امتناع می‌کند که اخیراً یک بانک خارجی همین کار را برای واردات دارو انجام داده است.