ایران با وجود تحریم‌ها به توسعه دستاوردهای علمی و فنی خود ادامه می‌دهد
ایران با وجود تحریم‌ها به توسعه دستاوردهای علمی و فنی خود ادامه می‌دهد
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه در راستای افزایش سطح رضایت اجتماعی، ارتقا کیفیت زندگی مردم در حوزه علوم و فنون هسته‌ای فعالیت کرده و به توسعه دستاوردهای خود در این حوزه ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایسنا، «محمد اسلامی» در سخنانی در شصت و هفتمین نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: تغییرات جهانی آب و هوایی نیازمند عزم جدی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و حرکت شتابان به سمت انرژی‌های پاک از جمله هسته‌ای است. از آنجایی که دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای عامل مهمی در کاهش استفاده از سوخت‌های دارای کربن بالا می‌باشد، از این رو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان متولی اصلی گسترش فناوری هسته‌ای در جهان منطبق با تعهدات اساسنامه‌ای خود متعهد است بدون تبعیض، تسهیلگر دسترسی همه کشورهای عضو به فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.

ایران مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی خود را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه‌های راهبردی توسعه ملی خود مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد. مطالعات طرح‌های فوق تاکنون چندین مرتبه تجدید شده و مطالعات پایه و فعالیت‌های مهندسی، طراحی و برنامه‌ریزی و در بعضی از این نیروگاه‌ها، فعالیت‌های اجرایی نیز آغاز گردیده و آژانس نیز به نحو مقتضی مطلع شده و خواهد شد.

اسلامی در ادامه گفت: جمهوری‌ اسلامی ایران به‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه علیه ملت ایران در راستای افزایش سطح رضایت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در حوزه علوم و فنون هسته‌ای، طراحی و ساخت راکتورهای تحقیقاتی، شتاب دهنده‌ها، سامانه‌های پرتودهی، تولید و کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت را در دستور کار قرار داده است و به توسعه آن ادامه خواهد داد. این دستاوردها مرهون تلاش ارزشمند زنان فرهیخته و مردان محقق و کارآمد کشور من است که مجدانه برای اعتلای ایران فعالیت می‌نمایند و مفتخرم اعلام کنم تعدادی از این دستاوردها در رویدادهای جانبی و نمایشگاه شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌گردد و آمادگی داریم با سایر کشورها در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم.

او تصریح کرد: سال آینده مصادف با پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌باشد و سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران در ماه می ۲۰۲۴ در شهر زیبا و تاریخی اصفهان برگزار خواهیم کرد که مدیرکل محترم آژانس در حال حاضر از این رویداد بین‌المللی مطلع شده است.

ایران از برنامه مخفی نظامی هسته‌ای رژیم صهیونیستی نگرانی جدی دارد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه «خلع سلاح هسته‌ای برای جامعه جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد و توسعه کمی و کیفی سلاح‌های هسته‌ای و زاردخانه‌های هسته‌ای نگران کننده است و این روند مغایر با تعهدات صریح پذیرفته شده توسط کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است»، گفت: مایه بسی تاسف است که اکنون پس از گذشت پنج دهه از تصویب معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ماده ۶ این معاهده همچنان اجرا نمی‌گردد. گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای، باعث تهدیدهای روزافزون ناشی از سلاح‌های هسته‌ای شده و این امر، لزوم اجرای تعهد ذیل ماده ۶ معاهده «یعنی خلع سلاح» کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای را بیش از هر زمان دیگری ضروری نموده است.

اسلامی با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، بار دیگر نگرانی جدی خود را از برنامه مخفی نظامی هسته‌ای رژیم صهیونیستی اعلام می‌دارد. متاسفانه، این رژیم با امتناع از الحاق به معاهده NPT همچنان فعالیت‌ها و موسسات هسته‌ای خود را ذیل پادمان قرار نداده و از این رو تهدید دائمی نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی محسوب گردیده و از این طریق نه تنها ثبات و امنیت منطقه، بلکه یکپارچگی و اعتبار NPT و آژانس را نیز به مخاطره انداخته است. این رژیم، اقدامات تروریستی خود علیه دانشمندان و موسسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را ادامه می‌دهد. این تهدیدات با اساسنامه آژانس و منشور ملل متحد در تناقض است و لازم است مدیرکل و دبیرخانه در قبال آن واکنش جدی داشته باشند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این رژیم سال‌هاست با برخورداری از حمایت بی‌دریغ برخی کشورهای خاص می‌کوشد تا با جعل اطلاعات، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را سیاه‌نمایی کند و افکار عمومی جهانی را از توجه به زرادخانه‌های هسته‌ای خود منحرف نماید. اخیرا هم نخست وزیر این رژیم در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صراحتا اعلام کرد که «ایران باید با تهدید هسته‌ای واقعی روبه‌رو شود». تردیدی نیست که سکوت جامعه جهانی در مقابل تهدیدات مکرر این رژیم موجب گستاخی اخیر آن شده است و روشن است که جمهوری اسلامی ایران، پاسخ به گستاخی‌های رژیم صهیونیستی را حق خود می‌داند.

 

همکاری‌های مستمر ایران با آژانس نباید نادیده گرفته شود

اسلامی با اشاره به همکاری ایران با آژانس گفت: مایلم به اطلاع برسانم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از موسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد. بر این اساس، نباید این گونه همکاری‌های مستمر و  عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود. همچنین لازم است آژانس، اقدامات موثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهد و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیرضرور در تهیه گزارش‌های آژانس تاکید می‌نمایم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اکنون پس از گذشت پنج سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با وجود اذعان مقامات آمریکایی بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا همچنان از اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران دست بر نداشته است.

ایران انتظار دارد آژانس فعالیت‌های راستی آزمایی را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و واقع‌بینانه گزارش کند

اسلامی گفت: می‌بایست تمایز روشنی میان تعهدات حقوقی کشورهای عضو، وفق موافقتنامه پادمان و تعهدات داوطلبانه آن‌ها قائل شد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داوطلبانه است و به هیچ وجه با موافقتنامه پادمان جامع (CSA) ارتباطی ندارد, لذا ربط دادن تکراری و پیوند دادن آن با موضوعات ادعایی کاملا بی‌اساس و غیرقابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تصریح می‌کند که همکاری‌های گسترده کنونی با آژانس نبایستی به عنوان امری از پیش حاصل شده تلقی گردیده و با دستور کار سیاسی، کوته‌بینانه تحت تاثیرات منفی واقعی گردد. بر این اساس، همه کشورهای عضو از جمله آژانس مسئولیت دارند که در پرداختن به چنین موضوعاتی به شیوه‌ای خردمندانه عمل کنند تا از مخدوش شدن و وارونه جلوه دادن واقعیت همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران، همان گونه که تاکنون نشان داده به تعهدات خود براساس موافقت نامه پادمان جامع (CSA-INFCIRC/۲۱۴) پایبند است و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آژانس قادر باشد به راحتی فعالیت های راستی آزمایی خود را در ایران ادامه دهد. تمامی مواد و فعالیت‌های هسته ای ایران به طور کامل اظهار و توسط آژانس راستی آزمایی شده است، لذا جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد که آژانس فعالیت‌های راستی آزمایی ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و واقع‌بینانه گزارش نماید. جمهوری اسلامی ایران با بیشترین آمار بازرسی پادمانی از برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود سابقه مثال زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه داشته بنابراین انتظار دارد پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت با همکاری آژانس مختومه اعلام شود.