قیمت دلار کاهش می یابد
قیمت دلار کاهش می یابد
رئیس کل بانک مرکزی از عرضه ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومانی به بازار در ۴۰ روز اخیر خبر داد و افزود: با اقداماتی که نجام می‌دهیم پیش‌بینی ما این است که نرخ ارز رو به کاهش خواهد بود و نرخ کنونی مناسب و مورد نظر ما نیست.

به گزارش ایرنا پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل ازایرنا، محمدرضا فرزین در گفت وگوی تلویزیونی افزود: در تلاش هستیم تا نیازهای مردم را در بازار آزاد تامین کنیم به همین جهت ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک‌های سپه، صادرات، ملی، ملت و تجارت در حال عرضه ارز هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به آن‌ها ارز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: امروز نرخ اسکناس دلار ۴۳ و ۳۰۰ تومان و یورو ۴۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود و مردم می‌توانند در سامانه ice.ir (بازار متشکل ارزی) نرخ ارز را مشاهده کنند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با اقداماتی که انجام می‌دهیم پیش بینی می‌کنیم این نرخ کاهش بیابد.

وی اظهار داشت: یک جریانی تلاش می‌کند در بازار ارز قیمت‌های بالایی را ایجاد کند که از مردم تقاضا می‌کنیم به آن‌ها توجه نکنند و در این رابطه خبرنگاران می‌توانند به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ سازی این جریان‌ها به دور از واقعیت را متوجه شوند.

فرزین بیان کرد: صرافی‌ها و شعب بانک‌های ارزی منتخب در هفت روز هفته فعال هستند،

به گفته وی در سه روز تعطیل اخیر ایران یا امروز که دبی تعطیل بود برخی نرخ درهم را با نرخ سازی بالا می‌بردند!مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد و هدف آن ساماندهی و توسعه معاملات ارز و طلا است.

وی ادامه داد: با اینکه قرار بود تا نیمه بهمن شروع به‌ کار کند به دلیل مشکلات فنی به موقع آماده نشد اما تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

فرزین بیان کرد: در گام اول کلیه نیازهای ارزی مردم مثل دانشجویی و مسافری و درمانی و غیره تامین می‌شود. در هفته آینده ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در این بازار عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش بیابد.

وی افزود: در گام‌های بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را هم در بازار مبادله ارز و طلا راه‌اندازی خواهیم کرد. در رابطه با آخرین وضعیت سامانه نیما بیان کرد: ۴۰ روز گذشته که بنده رئیس بانک مرکزی شدم طبق وعده ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه کردیم و همان طور که می دانید امروز در سامانه نیما ۱۸۷ میلیون دلار معامله شد و ۳۰۰ میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. فردا هم در عراق و ترکیه ارزهای جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

فرزین با اشاره به این امر که گزارشاتی مبنی بر تخلف افراد به دست ما رسیده، گفت: برخی از افراد از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار امر پولشویی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق محسوب می‌کنیم.