امروز مهم‌ترین ابزار تولید قدرت در کشورها فناوری است
 امروز مهم‌ترین ابزار تولید قدرت در کشورها فناوری است
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز فناوری اطلاعات گفت: امروز مهم‌ترین ابزار تولید قدرت در کشورها فناوری است و امروز حکمرانی هوشمند به مراتب مهم‌تر از دولت الکترونیک است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، مراسم بزرگداشت روز فناوری اطلاعات، با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

بیست‌ودوم تیرماه، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، محمدبن موسی خوارزمی، پدر علم داده‌ورزی (انفورماتیک)، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز فناوری اطلاعات نامگذاری شده است.

قالیباف در ابتدای سخنان خود، گفت: اگر توفیقی در نیروی هوایی سپاه داشتم، اگر اتفاقی در پلیس افتاد و عدالت امنیت و خدمات برقرار شد و کاهش فساد اتفاق افتاد و منزلت پلیس بالا رفت، جز زحمت شما نبود.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر در شهرداری تهران توفیق پیداکردیم تا بیش از ۱۷۰ لایه اطلاعاتی و بیش از ۱۰۰ سرویس را برای مردم فراهم کنیم، جز این نبود که شما در کنار ما بودید و اگر این بهره‌ای که مردم بردند به نام ما بود، زحماتش مربوط به شما جوانان بود.

وی تأکید کرد: شما مهم‌ترین پیشران ما در برنامه هفتم هستید چرا که امروز تجارت بدون بستر علم، امکانپذیر نیست.

قالیباف تصریح کرد: امروز مهم‌ترین چالش ما، رشد اقتصادی است. و این رشد اقتصادی، ۳ عامل دارد: سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و منابع انسانی.

وی ادامه داد: همیشه این گونه است که هر کجا صحبت از رشد اقتصادی می‌شود، نیمی از آن را برای بهره‌وری و نیم دیگر را نیز سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهیم؛ اما واقعیت این است که بهره‌وری تقریباً یا تحقیقاً صفر است. هرچند که در میزان رشد اقتصادی، حداقل نزدیک به ۵۰ درصدش را برای این بخش می‌گذاریم و نیم دیگر را نیز به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر نقش فناوری در رشد اقتصادی، اظهار کرد: اما فناوری می‌تواند این سرمایه‌گذاری و این بهره‌وری را توام با هم حل کند. به هر حال ما امروز وقتی از فناوری صحبت می‌کنیم، در حقیقت تکیه و مقوله اصلی‌اش باز نیروی انسانی است و از اینجا شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز مهم‌ترین ابزار تولید قدرت در کشورها فناوری است. امروز فناوری و ارتباطات یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر هم برای جامعه و هم برای حکمرانی دولت‌ها است.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه حکمرانی هوشمند به مراتب مهمتر از دولت الکترونیک است، خاطرنشان کرد: ما گرفتار قوه چهارم هستیم که قوی تر از سه قوه دیگر است. این قوه چهارم همان اسب سرکش دیوان سالاری است و فناوری می تواند به حل آن کمک کند.

قالیباف با بیان اینکه هوش مصنوعی در کنار اشکالاتش فرصت‌های بزرگی را به همراه دارد، تصریح کرد: امروزه نگاه تهدید و فرصت غلط است. ما دیگر چیزی به نام تهدید نداریم و همه فرصت‌های با ریسک و بدون ریسک به شمار می رود؛ در واقع، جهش در “فرصت های با ریسک” اتفاق میفتد.

رییس مجلس در پایان تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه قطعا نگاه ویژه ای به عرصه دیجیتال و اقتصاد دیجیتال خواهیم داشت تا در پنج سال آینده اتفاقات مثبتی در این حوزه در کشور رقم خورد.