افزایش حجم مبادلات ایران و اوراسیا به ١٠ میلیارد دلار تا دو سال آینده
افزایش حجم مبادلات ایران و اوراسیا به ١٠ میلیارد دلار تا دو سال آینده
رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: : برنامه و هدف ما این است که حجم مبادلات ایران و اوراسیا در دو سال به ١٠ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و معتقدم این هدف کاملا شدنی است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایلنا، محمد رضوانی‌فر، رییس کل گمرک ایران در نشست با وزیر گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره میزان ترانزیت ایران و اوراسیا اظهار داشت: میزان ترانزیت ایران با اوراسیا حدو١.٨ میلیون تن است که افزایش و ارتقای این عدد را دنبال می‌کنیم و مجموعه‌ای از ایده‌های خوب و راهگشا در کارگروه تعریف شده، مطرح خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیش از این موافقتنامه‌های سه ساله بین ایران و کشورهای اوراسیا وجود داشته اما برنامه ایران استراتژی‌های بلند مدت با کشورهای اوراسیا است .

رییس کل گمرک ایران با اشاره به میزان حجم مبادلات ایران و کشورهای عضو اوراسیا گفت: حجم مبادلات ایران و کشورهای اوراسیا در سال گذشته شمسی ٣.٣ میلیارد دلار است که ١.۵ میلیارد دلار آن صادرات کشور ایران به کشورهای اوراسیا بوده و ١.٧ میلیارد دلار از کشورهای عضو اوراسیا واردات داشتیم.

رضوانی‌فر با بیان اینکه با توافقنامه‌ها بین ایران و کشورهای اوراسیا حجم مبادلات تنها در سال گذشته ٣٢ درصد افزایش پیدا کرد، تاکید کرد : برنامه و هدف ما این است که حجم مبادلات ایران و اوراسیا در دو سال به ١٠ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و معتقدم این هدف کاملا شدنی است.

وی درباره ترانزیت بین ایران و اوراسیا گفت: عدد ترانزیت ١.٨ میلیون تن بوده که یک میلیون تن آن حجم ترانزیت از مبدا کشورهای اوراسیا به ایران بوده و حدود ٨٠٠ هزار تن آن ترانزیت از مسیر ایران به کشورهای عضو اوراسیا است.

رضوانی‌فر افزود: نکته بسیار مهم در ترانزیت بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا بحث تنوع کالا است. هر چند که تنوع کالاهای مبادله شده بین ایران و کشورهای همسایه محدود به چند قلم کالا می‌شود اما کالا مورد مبادله بین ایران و کشورهای اوراسیا از تنوع خوبی برخوردار است و با این تنوع کالا در صادرات و واردات و با اراده توسعه مبادلات بین دو کشور، افزایش حجم مبادلات تا ١٠ میلیارد دلار قابل تحقق است.

رییس کل گمرک ایران گفت: با ۵ کشور عضو اصلی اوراسیا از حدود ۵۰ ساله گذشته سابقه همکاری و توافقنامه ترانزیتی داشتیم و خواسته ما جهت‌گیری حقوقی و بین‌المللی این توافقنامه‌ها با توافقاتی که به دست می‌آید، است و این توافقات به روز رسانی شوند.

وی با اعلام سرفصل‌هایی که در این نشست درباره آنها توافق انجام ‌شود، اظهار داشت: ایران به تبادلات الکترونکی اطلاعات، اسناد گمرکی علاقه‌مند است و علاقه‌مندیم که ارزش و تعرفه دو جانبه را تعیین و تعریف کنیم.  همچنین به دنبال این هستیم که خدمات ویژه به بازرگانان و فعالان اقتصادی ممتاز دو طرف ارائه شود که البته هیچ یک از این مزیت‌ها، فراقانونی نیستند و عمدتا متوجه افزایش سرعت خدمات رسانی خواهد شد که این الگو را با کشور روسیه به اجرا رسانده‌ایم.