۳ ماهواره در نوبت پرتاب‌های امسال کشور
۳ ماهواره در نوبت پرتاب‌های امسال کشور
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به آخرین وضعیت ۱۰ پروژه فضایی کشور، گفت: ماهواره‌های پارس ۱ و ظفر ۲ امسال برای پرتاب تحویل گرفته می‌شوند، ضمن آنکه فاز طراحی ماهواره طلوع ۴ و بلوک انتقال مداری سامان ۲ امسال کلید می‌خورد.

به گزارش پپایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل ازایگاه اطلاع رسانی سازمان فضایی ایران، حسن سالاریه درباره آخرین وضعیت پروژه‌های سازمان فضایی ایران، اظهار کرد: در حوزه ماهواره‌های سنجشی، نمونه دوم ماهواره پارس ۱ (Pars1-B) در حال گذراندن مراحل پایانی است و امسال جهت پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران می‌شود و ماهواره ظفر ۲ نیز پس از گذراندن مراحل تست‌های نهایی، تقریبا آماده تحویل شده و در سال جاری به منظور پرتاب، تحویل گرفته خواهد شد.
وی افزود: همچنین در حوزه سنجشی، با توجه به اینکه نمونه پروازی ماهواره طلوع ۳ با دقت تصویربرداری ۵ متر تک طیفی و ۱۰ متر چند طیفی سال گذشته رونمایی شد، پروژه طراحی و ساخت ماهواره طلوع ۴ نیز امسال آغاز خواهد شد که ویژگی‌های طلوع ۴ نسبت به طلوع ۳ بهتر خواهد بود و ارتقاء خواهد یافت.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حوزه سنجش از دور، سازمان فضایی ایران آماده همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است، خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که با توجه به رشدی که بخش خصوصی در سالیان اخیر در حوزه فضایی داشته، می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این بخش در جهت توسعه صنعت فضایی استفاده کرد.
سالاریه ادامه داد: در حوزه ماهواره‌های مخابراتی، نمونه کیفی ماهواره مخابراتی ناهید ۲ سال گذشته تحویل داده شد و امسال نیز نمونه پروازی این ماهواره جهت پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد و همچنین فاز طراحی و ساخت نسل بعدی ماهواره ناهید که تحت عنوان ناهید ۳ شناخته می‌شود نیز امسال کلید خواهد خورد.
وی خاطر نشان کرد: درباره ماهواره ناهید ۱ نیز سازمان فضایی ایران با توجه به ماموریت‌هایی که برای این ماهواره پیش‌بینی کرده است، ما به دنبال توسعه و بهینه‌سازی آن هستیم تا قابلیت صنعتی شدن را پیدا کرده و فرایند تولیدی شدن آن انجام شود.
رییس سازمان فضایی ایران، ماهواره ایرانست ۱ را یک ماهواره مخابراتی با قابلیت به کار بردن در ارتفاعات بالا دانست که در سال جاری فرآیند طراحی و ساخت آن آغاز می‌شود و ادامه داد: نخبگان صنعت فضایی با طراحی و ساخت این ماهواره‌، گام مؤثری در پیشبرد صنعت فضایی برداشته‌اند.
سالاریه با اشاره به آخرین وضعیت سامانه انتقال مداری سامان، اضافه کرد: بلوک انتقال مداری سامان که تست زیرمداری آن سال گذشته با موفقیت کامل انجام شد، امسال نمونه پروازی آن تحویل سازمان فضایی خواهد شد. این بلوک در واقع جهت انتقال محموله‌های فضایی به خصوص ماهواره‌های سنگین مخابراتی بین مدارات زمین طراحی شده است. البته فاز طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان ۲ که قابلیت‌های بالاتری از جمله انتقال ماهواره به مدار GSO را دارد، امسال آغاز خواهد شد.
وی درباره نحوه تعامل سازمان فضایی با بخش خصوصی، یادآور شد: در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی میان سازمان فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی برقرار شده و ما حتی مجوزهای لازم جهت انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر از بخش خصوصی را دریافت کرده‌ایم و قصد داریم که در سال جاری قراردادهای لازم را با بخش خصوصی در این زمینه منعقد کنیم. البته غیر از این، فرایند واگذاری پروژه منظومه شهید سلیمانی (IOT) به بخش خصوصی هم در حال طی شدن است.
رئیس سازمان فضایی ایران در پایان با بیان اینکه پروژه‌های دیگری در حوزه سنجشی و مخابراتی هم وجود دارد که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد، اعلام کرد: مشخصات فنی و ویژگی‌های ماهواره‌ها و دستاوردهایی که امسال تحویل داده می‌شود و یا فاز ساخت آنها آغاز می‌شود، در آینده به مرور اعلام خواهد شد.