۳۳۰۱ مدرسه کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارد
۳۳۰۱ مدرسه کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارد
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: سه هزار و ۳۰۱ مدرسه زیر ۱۰ نفر، بیش از یکصد مدرسه تک نفره و بسیاری از مدارس چند پایه است یعنی یک معلم مجبور است به ۶ پایه درس بدهد و این مسئله چالشی بزرگ برای حوزه آموزش و پرورش است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا خان محمدی در مراسم رونمایی از سامانه و پوستر رویداد ملی تجربه نگاری و ایده کاوی حوزه آموزش و تربیت دانش آموزان محروم با بیان اینکه ایران قوی، نیازمند آموزش و پرورش قوی است، اظهار داشت: بالاترین نقطه ضعف آموزش و پرورش در مناطق محروم نیروی انسانی است. برای کاهش محرومیت دانش آموزان در مناطق هدف بنیاد علوی باید به سمت مهارت افزایی معلمان و دانش آموزان حرکت کرد.

وی از معلم به عنوان مهمترین رکن برای ایده پردازی و رشد دانش آموزان نام برد و گفت: با مهارت افزایی معلم می توان او را به جایگاه پیامبری کلاس و درس رساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش از اقدام بنیاد علوی، برای پرداختن به ایده‌هایی که ناظر مسائل آموزش و پرورش در مناطق محروم است، تقدیر کرد.

خان محمدی با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن میان نیازهای منطقه و تاسیس هنرستان‌ها در مناطق محروم گفت: به عنوان مثال در کنارک هنرستان کامپیوتر ساخته می شود زیرا راحتترین هنرستان برای رسیدن به توازن است درحالی که نیاز آن منطقه شیلات، تعمیر قایق و تعمیر تور ماهیگیری است.

استعدادهای بی‌نظیر دانش‌آموزی در مناطق کمتر برخوردار وجود دارد

در این رویداد، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه به عدالت آموزشی مهمترین وجه عدالت اجتماعی در همه دنیا و یکی از آرمان های انقلاب اسلامی است. دستگاه تعلیم و تربیت به همراه سایر دستگاه ها و نهادهای انقلابی تلاش کرده تا زمینه ایجاد پوشش تحصیلی و ایجاد یک بستر آموزشی مناسب و با کیفیت درمناطق محروم را فراهم کند.

محمدمهدی کاظمی افزود: در گذشته برخی کارهای موازی انجام شده اما باید با بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید به هم افزایی بیشتر کمک کنیم.

وی در عین حال مهمترین مسئله در مناطق کمتر برخوردار را ضمن پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان، تقویت دانش آموزان و افراد در آن منطقه و محله براساس کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های مخلتف و ارتقا شایستگی‌های مختلف در حوزه های نرم و سخت (مشاغل سخت) دانست.

به گفته کاظمی، آموزش و ارائه مهارت‌های مختلف به ویژه مهارت های شغلی و توانمند تر کردن آنها از عوامل مهم برای کاهش بیکاری و زمینه سازی برای پیشگیری از فقر در مناطق محروم تحت پوشش بنیاد علوی است.

این مقام مسئول افزود: اگر زمینه تربیت مهارت‌ها را فراهم کنیم طبیعتا زمینه اشتغال‌زایی نیز ایجاد شده و باعث جلوگیری از فقر می شود.

وی با بیان اینکه استعدادهای بی‌نظیر دانش‌آموزی در مناطق کمتر برخوردار، روستایی، عشایری وجود دارد، افزود: باید با آموزش مهارت های مختلف از این ظرفیت ها برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

مدیرعامل بنیاد علوی در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد ملی، اظهارداشت: این اقدام نقش مهمی در محرومیت‌زدایی و هدفمندتر شدن تصمیمات کلان مدیریتی بر اساس مشارکت مردمی در حوزه‌های مختلف خدمات دهی به محرومین خواهد داشت.

وحید خاوه‌ای افزود: معلمان و دانش‌آموزان و گروه‌های جهادی با تجربه‌نگاری می‌توانند خدمات توانمندسازی را جهت‌دهی و اثربخش‌تر کنند.

در ادامه دبیر رویداد ملی تجربه نگاری و ایده کاوی حوزه آموزش و تربیت دانش آموزان محروم، گزارشی از فعالیت دبیرخانه برای برگزاری رویداد ملی ارائه کرد.

عاطفه امرایی با اشاره به اینکه سال گذشته در این حوزه رویدادی به صورت محدود برگزار و تجربیات برگزیده حوزه خدمات رسانی جهادی در قالب کتابی به تالیف درآمد، افزود: براساس نظر اعضای دبیرخانه متشکل از سازمان ها و نهادهای ذیربط مقرر شد رویدادهای مشابهی امسال به صورت تخصصی و همزمان در سه محور دیگر از جمله سلامت و بهداشت در مناطق و جوامع محروم، مردمی سازی محرومیت زدایی و اقتصاد و اشتغال محرومین برگزار شود.

مراسم اختتامیه و تقدیر از نفرات برتر رویداد ملی تجربه نگاری و ایده کاوی حوزه آموزش و تربیت دانش آموزان مناطق محروم همزمان با دهه مبارک فجر برگزار می شود همچنین بنابر پیش‌بینی دبیرخانه این رویداد فرآیند داوری و ارزیابی تجربیات و ایده های برگزیده پس از دریافت در آذر و دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

ارتقای توانمندی اولیا و دانش آموزان، آسیب های روانی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان، توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و پرورشی، استعداد یابی و نخبه پروری، نوآوری و خلاقیت، ارتقای سلامت و افزایش نشاط، سرفصل های رویداد ملی تجربه نگاری و ایده کاوی حوزه آموزش و تربیت دانش آموزان محروم را تشکیل می‌دهند.