۱۶ هزار و ۸۳۷ واحد صنفی معامله املاک فاقد مجوز هستند
۱۶ هزار و ۸۳۷ واحد صنفی معامله املاک فاقد مجوز هستند
مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: ۱۷۴ هزار و ۳۸۴ واحد صنفی مشاور املاک بر اساس پالایش‌های صورت گرفته در کشور فعال هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۸۳۷ واحد فاقد مجوز هستند.

 سید جواد سادات در دومین جلسه قرارگاه مسکن با موضوع ساماندهی بازار املاک و مستغلات افزود: همچنین تعداد ۱۶۰ هزار و ۱۰۹ توکن (امضای دیجیتال) برای مشاوران املاک صادر شده (یک دفتر مشاور املاک می‌تواند بیش از یک توکن داشته باشد) و تعداد افراد و ۴۰ هزار و ۱۳۹ واحد فاقد توکن ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد ۲۱ هزار و ۲۶۸ بازرسی از مشاوران املاک انجام شده است، تصریح کرد: یک هزار و ۹۱۰ واحد مشاور املاک بدون مجوز قانونی پلمب شد و میزان جرایم تعزیراتی اخذ شده و برآورد تشکیل پرونده به میزان ۱۳۴ میلیارد و ۹۳۱ میلیون تومان برآورد شده است.

سادات در خصوص بخشی از ضوابط پیشنهادی در بخش ساماندهی بازار املاک و اسکان کشور بر اخذ کد رهگیری تمامی معاملات انجام شده اعم از خرید، فروش و اجاره تاکید کرد و افزود: تمامی قراردادها باید دارای کد رهگیری باشند.

وی همچنین بر فعالیت بنگاه‌های معاملات املاک در واحدهای تجاری تاکید کرد و گفت: مقرر شده است تا تمامی مشاوران املاک شاغل در بنگاه‌های معاملات املاک دارای مدرک دیپلم باشند و همچنین توسط واحدهای خود بیمه شوند.

به گفته وی، همه بنگاه‌های مشاور املاک و واحدهای صنفی فعال در این بخش مکلف به دریافت مجوز صنفی از درگاه ملی مجوزها هستند و اتحادیه اصناف شهرستان‌ها نیز در این خصوص همکاری و نظارت باشند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن ادامه داد: در خصوص گران فروشی نیز باید به گزارش های مردمی در این باره توجه جدی شود.

در این نشست همچنین مدیران کل راه و شهرسازی وضعیت اجرای این سیاست را در استان‌های خود اعلام کردند و مقرر شد تا در هماهنگی بیشتر پلیس امنیت اقتصادی، پلیس اماکن، سازمان تعزیرات، دفاتر مشاوران املاک ساماندهی شود.