۱۰ هزار فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست به‌طور موقت به خانواده‌ها واگذار می‌شوند
 ۱۰ هزار فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست به‌طور موقت به خانواده‌ها واگذار می‌شوند
وزیر دادگستری با اشاره به اصلاح مقررات مربوط به فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست گفت: حدود ۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست به طور موقت به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی تحویل داده می‌شوند.

امین حسین رحیمی در یک برنامه تلویزیونی در آستانه هفته دولت اظهارداشت: مطابق قانون وزارت دادگستری وظیفه حمایت از اطفال و نوجوانان را برعهده دارد و سال گذشته علی رغم همه تلاش ها نمره خود را در زمینه حمایت از کودکان منفی اعلام کردم و قول داده بودم که امسال این وضعیت بهبود یابد که اقدامات بسیاری در زمینه حمایت از کودکان انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که کودکان به ویژه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست داشتند، در مورد نحوه نگهداری آنها است که مطابق قانون تا پیش از این اگر کودکی بی سرپرست یا بدسرپرست بود بهزیستی این کودک را در یکی از مراکز خود یا موسسات دارای مجوز نگهداری می‌کرد.

رحیمی با اشاره به پیچیدگی‌های مقررات مربوط به فرزندخواندگی افزود: بسیاری از خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی وضعیت مطلوبی دارند اما به عنوان مثال امکان اینکه یک ملک را به نام کودک ثبت کنند ندارند؛ بنابراین به دنبال این بودیم که کودکان را از ابتدا به طور موقت به خانواده‌های متقاضی بدهیم.

وزیر دادگستری گفت: آیین نامه قانون به پیشنهاد وزرای دادگستری، کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصلاح شد و مراحل خود را در کمیسیون‌های دولت طی کرد و طبق این آیین‌نامه، شیوه نامه آن نیز در ۷۰ ماده در وزارت دادگستری تدوین و ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: با اصلاح این مصوبه، پس از این دیگر کودک بدسرپرست و بی سرپرست نخواهیم داشت و همان خانواده‌هایی که همه مراحل را برای فرزندخواندگی طی کرده‌اند، می‌توانند کودکان را موقت سرپرستی کنند.

رحیمی، احقاق حقوق کودکان و نوجوانان و توجه ویژه به این قشر را دغدغه اصلی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک برشمرد و گفت: در حوزه مسائل حقوقی و قضایی اطفال و نوجوانان، وظایف و اختیاراتی بر عهده دادستان‌ها نهاده شده و سازمان بهزیستی نیز در زمینه نگهداری و حمایت از این قشر اختیارات و حدود قانونی تعریف شده دارند که لازم است با محوریت و مدیریت مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مرتبط در این حوزه، شاهد بهبود شرایط کودکان و نوجوانان و احقاق حقوق آنان در جامعه باشیم.

رحیمی اضافه کرد: ممکن است برخی از موقتی بودن سرپرستی ایراد بگیرند و بگویند این اقدام برای کودک مفید نیست اما باید گفت حضور بسیاری از این کودکان در صورت دارا بودن شرایط در همان خانواده‌ها قابل تمدید است و اگر خانواده‌ای شرایط لازم را نداشته باشد باز هم این اقدام برای ان کودک مفید است زیرا در این مدت که در آغوش خانواده بوده است بسیار مفیدتر از این است که در مراکز بهزیستی نگهداری شود.

وی گفت: بسیاری از این کودکان دارای معلولیت هستند و ممکن است خانواده متقاضی سرپرستی دائم نداشته باشند و این مصوبه برای نگهداری موقت از این کودکان نیز مهم است.

رحیمی یادآور شد: اصلاح مصوبه قانونی فقط هم برای شیرخوارگان نیست و منظور از کودک از بدو تولد تا ۱۸ سالگی است همچنین کودکان کار و خیابان نیز قرار است در مراکز بهزیستی غربالگری شوند و در صورت تمایل خانواده ها می توانند سرپرستی این کودکان را برعهده گیرند.