پیشگیری از ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه سالم
پیشگیری از ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه سالم
بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به شواهد اخیر تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند از ۴۰ درصد همه سرطان‌ها پیشگیری کند.

به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا بوده و با رشد سریع و پیری جمعیت، انتظار می‌ رود بار جهانی سرطان تا سال ۲۰۴۰ به ۲۹.۵ میلیون مورد جدید سرطان و ۱۶.۴ میلیون مرگ ناشی از سرطان برسد.

بسیاری از سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان‌ ها و فیتوکمیکال‌ های ضد سرطان است و مطالعات متعدد نشان دادند که مصرف سبزیجات بخصوص سبزیجات خانواده کلم (گل کلم، بروکلی)، گوجه فرنگی و هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، مثانه، معده و ریه مرتبط هستند.

حبوبات سرشار از فیبر بوده و برخی مطالعات نشان می‌ دهد که مصرف بیشتر این ماده مغذی ممکن است مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود و افزایش مصرف حبوبات خطر ابتلا به سرطان پروستات را حدود ۳.۷ درصد کاهش می‌ دهد.

مطالعات مختلف نشان دادند که مغزها به ویژه بادام زمینی، گردو، بادام درختی و پسته می‌ تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ ها به خصوص سرطان سینه، ریه و کولورکتال داشته باشد. مغزها حاوی فیبر، اسید های چرب تک غیر اشباع، ویتامین‌ ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین E و سلنیوم هستند که با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می‌ توانند مانع از تقسیم سلولهای سرطانی شوند. مصرف مغزها نیز با کاهش خطر سرطان به ویژه سرطان ریه و معده مرتبط است و مصرف روزانه ۱۰ گرم آجیل و مغز ریسک مرگ و میر ناشی از سرطان را ۱۰ درصد کم می کند.

غلات کامل حاوی سبوس و جوانه بوده و سرشار از فیتوکمیکال‌ ها و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، سلنیوم و مس هستند. خطر ابتلا به سرطان‌ های دستگاه گوارش به خصوص سرطان معده، مری و کولورکتال در افرادی که غلات کامل بیشتری مصرف می‌ کنند به طور قابل توجهی نسبت به سایر افراد کمتر است.

این گزارش می افزاید: در عین حال مواد غذایی که باعث افزایش خطر سرطان می‌ شوند شامل قند و کربوهیدرات تصفیه شده بوده، بر اساس مطالعات انجام شده، کسانی که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ های تصفیه شده مصرف می‌ کردند تقریباً دو برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان کولورکتال بودند، تصور می‌ شود که سطوح بالاتر گلوکز و انسولین خون از عوامل خطر سرطان هستند. در واقع انسولین تقسیم سلولی را تحریک و از رشد و گسترش سلول‌ های سرطانی حمایت می‌ کند.

خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که به طور مداوم از نمکدان در سر سفره استفاده می‌ کنند یا غذاهای شور بیشتری مصرف می‌ کنند به طور قابل توجهی نسبت به سایر افراد بیشتر است.