همه خانه‌های روستایی کشور تا سال ۱۴۱۰ مقاوم می‌شود
همه خانه‌های روستایی کشور تا سال ۱۴۱۰ مقاوم می‌شود
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن روستایی تا پایان سال ۱۴۱۰ هیچ واحد مسکونی غیرمقاوم در کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل ایرنا مجید جودی  اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای نهضت ملی مسکن روستایی، باید سالانه ۲۰۰ هزار خانه در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر ، احداث و یا مقاوم‌سازی شود که در سال اول ۱۷۰ هزار واحد برای عقد قرارداد تسهیلات ساخت مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی شدند.

وی افزود: برای سال دوم هم ساخت ۲۰۰ هزار واحد دیگر پیش‌بینی شد که به زودی هیات دولت سهمیه سال دوم اجرای طرح نهضت ملی مسکن روستایی را اعلام خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرصت باقی مانده تا زمان اعلام سهمیه سال دوم اجرای این طرح، می‌توان تا پایان سال جاری، تعهد ۲۰۰ هزار واحد سال اول را به اتمام رساند و تعهد سال دوم را هم پس از اعلام سهمیه و معرفی و انعقاد قرارداد با بانک‌ها، شروع عملیات اجرایی ساخت کنیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: با توجه به این روند برنامه‌ریزی تلاش داریم به هدف کلی پایان منازل غیرمقاوم روستایی تا پایان سال ۱۴۱۰ در کشور دست یابیم.

جوی اضافه کرد: تسهیلات ساخت مسکن روستایی برای سال اول اجرای طرح در ابتدای سال گذشته ۵۰۰ میلیون ریال بود و سپس به یک میلیارد ریال و در نهایت به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی با اشاره به این که امکان افزایش این میزان تسهیلات برای سال دوم وجود دارد، بیان کرد: البته با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و همچنین مشکلات موجود در نحوه باز پرداخت تسهیلات، تلاش داریم امسال تسهیلات ۲ میلیارد ریالی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن روستایی افزایش نخواهد یافت اما برای اقشار خاص و دهک‌های پایین جامعه و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی، تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته خواهد شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در کشور ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم وجود داشت که از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد معادل ۵۲ درصد مقاوم‌سازی شد.

وی با بیان این که مقاوم‌سازی واحدهای روستایی گلستان چهار درصد از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: سهم این استان در سال گذشته مقاوم‌سازی ۹ هزار و ۱۰۰ واحد بود که با توجه به پیشرو بودن گلستان در این بخش، برای سال جاری این سهمیه را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: اگر این روند سرعت انجام کار که در نتیجه هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های متولی با مدیریت استاندار ایجاد شده، ادامه داشته باشد، افزایش سهمیه گلستان در هر سال دور از انتظار نیست.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: آمار سکونت حدود نیمی از جمعیت گلستان در روستایی‌ها (حدود ۴۷ درصد)، نشانه توجه مسوولان گلستانی به تولید، اقتصاد پایدار و توسعه روستاها است.

جودی افزود: معرفی حدود ۱۰۰ درصدی سهمیه گلستان به بانک‌های عامل جهت عقد قرارداد تسهیلات ساخت مسکن روستایی، باعث شده تا این استان، جزو سه استان برتر کشور در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن روستایی باشد.