مناظره داغ کاندیداها در حوزه‌ی اقتصاد/نظر حاضران در انتخابات ؛ از تحریم تا نفت
مناظره داغ کاندیداها در حوزه‌ی اقتصاد/نظر حاضران در انتخابات ؛ از تحریم تا نفت
اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با حضور محمد باقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی برگزار شد .

 

قاضی‌زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان اولین نفر در این میزگرد اظهار کرد: یاد شهید رئیسی را گرامی می‌داریم. به عنوان عضوی از تیم ایشان تصمیم گرفتم، راهی که او طی کرده را ادامه دهم. در شروع بحث عرضی را نسبت به براداران و تذکری به خودم دارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه عزیزان سابقه طولانی در خدمت دارند و متعلق به دولتی بودند و سابقه دارند؛ نباید برگردیم و گذشته را نقد کنیم. باید جایگاه خود را بدانیم. مردم از وعده خسته شده‌اند و باید بگوییم کار خود را با چه روشی و با چه تیمی انجام می‌دهیم. چگونه می‌خواهیم قانون برنامه هفتم را انجام دهیم؟ سابقه کاری خود نشان دهنده این اقدامات است.

او ادامه داد: وقتی نتوانیم به تحقق وعده‌های خود دست یابیم، مردم با صندوق‌های رای قهر می‌کنند. برای رشد اقتصادی ۸ درصد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار نیازمند سرمایه گذاری هستیم. جدی‌ترین کار ما در داخل قانون هدفمندی یارانه‌ها است که به درستی انجام نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: به بخش خصوصی اعتماد نکردیم. باید کاری کنیم تا بخش خصوصی به عنوان شریک راهبردی به ما کمک کند و بتوانیم شوک‌های ارزی را کاهش دهیم.

قالیباف: رئیس‌جمهور باید حواسش به رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان باشد

قالیباف به عنوان نفر دوم در این مناظره انتخاباتی بیان کرد: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار یکایک مردم عزیز ایران است تا برای آینده خود و فرزندانتان و ایران عزیزمان تصمیم بگیرید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور وظایف سنگینی دارد، لذا انتخاب شما در این مقطع مهم است. یکی از وظایف رئیس‌جمهور توجه به حوزه اقتصاد به خصوص برای کارگران، محرومان، پرستاران، مددجویان، کمیته امداد و بهزیستی و آنهایی است که حقوق ثابتی دارند و آسیب می‌بینند.

او ادامه داد: امروز بازنشستگان کشوری و لشکری و ایثارگران با مشکلات مواجهند. در دهه نود مشکلات زیادی داشتیم. رشد اقتصادی یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد داشتیم. دوره کرونا را داشتیم. زنان ما در آن شرایط همه بچه‌ها را حفظ کردند و هم مادرخرج بودند، الان وقت جبران است.

قالیباف بیان کرد: برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و باید آن را اجرا کنیم. رئیس جمهور باید حواسش به رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان باشد. باید قفل این حرکت را بشکنیم و کار دولت رئیسی را ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هدر دادن سرمایه‌های امروز ۳/۵ برابر سرمایه‌هایمان است. در دولت خدمت و پیشرفت با حضور شما و سرمایه گذاران اقتصاد قوی خواهیم داشت تا حقوق مردم را متناسب با تورم حفظ کنیم. سرمایه گذار و عموم مردم باید از رشد اقتصادی بهره‌مند باشند.

پزشکیان: ارتباط با کشورهای جهان از ملزومات ماست

مسعود پزشکیان در ادامه مناظره اظهار کرد: اگر نتوانیم انسجام داخل را حفظ کنیم هر چقدر برنامه بنویسیم اجرا نمی‌شود. برنامه‌ای که نوشته شده ۲۶ فصل است. دولت آینده باید روی ۲۶ فصل برنامه‌ریزی کند.

پزشکیان افزود: امکان ندارد که ما بدون ارتباط و باز کردن مرزها و ارتباط با دنیا بتوانیم رشد اقتصادی را به ۸ درصد برسانیم. سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم. تهیه این پول بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است لذا ارتباط با کشورهای جهان از ملزومات ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تولیدکنندگان نباید دستشان بلرزد که فردا چه بلایی سرشان می‌آید و باید دارای آزادی عمل باشند. باید دست قشر تولیدکننده را باز بگذاریم.

جلیلی: امروز ایران می‌تواند جهش داشته باشد

جلیلی نیز در ادامه برنامه اظهار کرد: عید سعید قربان را تبریک می‌گویم. به سوالات دو ایراد وارد است، ابتدا اینکه اگر چیزی قانون می‌شود نباید در آن تردید وارد شود، یعنی رشد ۸ درصد یک ضرورت قانونی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید انتخاب کنند که این ضرورت را چه کسی می‌تواند به بهترین شکل اجرا کند. در برنامه‌ها برای رشد عوامل بسیاری وجود دارد. اینکه رشد فقط منوط به سرمایه شود اشتباه است.

او گفت: هم سرمایه و هم مدیریت این سرمایه مهم است و نیروی انسانی فرصت ماست. همچنین فناوری‌ها میتوانند کشور را رشد دهند، اما نکته مهم این است که اگر می‌گوییم رشد ۸ درصد باید اجرا شود،در برنامه هفتم هم تاکید شده در اینجا ۴۷ برنامه خواسته شده تا دولت این را تهیه کند.

جلیلی بیان کرد: اگر هنوز در اصل رشد تردید داشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم. امروز این رشد محقق می‌شود و می‌تواند انجام شود، به شرط اینکه از فردای انتخابات کار را جدی بگیرید.

او اظهار کرد: باید فرصت‌های کشور را بشناسید. یک جهان فرصت واقعی است و و این رشد را دنبال کند، اما لازمه‌اش این است که گمان نکنید فقط با جذب سرمایه محقق می‌شود. این مدیریت می‌خواهد و از همه مهم‌تر مشارکت آحاد جامعه است. دولت باید برای تمام آحاد جامعه بستر نقش‌آفرینی را ایجاد کند.

زاکانی: مردم درآمد ریالی دارند، اما دلاری خرج می‌کنند

زاکانی نیز در این برنامه اظهار کرد: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان خدمت، آقای رئیسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست،

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده برای تحول در اقتصاد، ارتقای شاخص پیشرفت، عدالت و ثبات اقتصادی،دلارزدایی و افزایش قدرت پول ملی برنامه دارم. جهش تولید با تولید محصول محور و با ارزش افزوده بالا را پیگیری می‌کنم.

او ادامه داد: نکته سوم حاکمیت مردم در اقتصاد را باید بپذیریم. نکته بعدی توزیع عادلانه ثروت را باید در دستورکار قرار دهیم. مشکل این است که مردم ریالی درآمد کسب می کنند اما با مسیری که ما طرح کردیم دلاری خرج می کنند.

مصطفی پورمحمدی: تحریم ها مهم است

مصطفی پورمحمدی نامزد دیگری بود که درباره برنامه هفتم توسعه و پرسش متخصصان پاسخ داد و گفت:‌ ما همه اقتصادی را می دانیم و با اعداد و ارقام آشنایی زیادی داریم اما مردم لمس می کنند و روزمره درگیر مشکلات اقتصادی هستند. وقتی با کارشناسان بسیاری مباحثه داشتم و نظرات آنان را شنیدم یک دغدغه مشکلات جدی دارند و معتقدند مسئله اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی صرفا راه حل اقتصادی ندارد و مقوله ای پیوسته با مسایل دیگر است. نمی شود بدون توجه به مسایل دیگر راه حل ارائه داد و نظر من نیز همین است. مگر می شود یک مشکل مهم مانند مسایل اقتصادی را از این منظر حل کنیم؟ در عرصه بین الملل ما با تحریم ها رو به رو هستیم و به راحتی می گویند مهم نیست؟ مگر می شود؟ تحریم آزاردهنده است و حمل و نقل مالی را دچار مشکل کرده است. ما در لیست سیاه قرار گرفتیم و تمام مسایل تجاری ما قفل شده است. از آن طرف در داخل کشور حرکات سیاسی و حمله به سفارتخانه ها می شود و مشکلات و تحریم ها را بیشتر می کند. همچنین در موضوعاتی چون جنگ اوکراین و تایوان هزینه را می دهیم اما نمی توانیم از فرصت آن استفاده کنیم.

او ادامه داد:‌ اقتصاد ما بزرگ است و ما باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم. مگر می شود مسایل داخلی را نادیده گرفت،‌ رهبری بارها بر این موضوع تاکید کردند اما ما گوش نکردیم و یکسری داریم آسیب می زنیم و مردم را مایوس کردیم. ما نمی توانیم بدون وفاق ملی مشکلات و تحریم ها را حل کنیم،‌ ضمن اینکه باید اعتمادسازی کنیم.

قاضی‌زاده: تصمیمات اشتباه ما را مردم هزینه می کنند

قاضی زاده در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها گفت: باز هم حرف های کلی شنیدیم. حرف هایی که تکرار شده و مردم به آن اعتماد کردند و فرصت دادند و برای ما رشد اقتصاد منفی در یک دهه ایجاد کرده است. تصمیمات اشتباه ما را مردم هزینه می کنند. چرا اسم دولت را خانواده گذاشتم؟ چون هر تصمیمی که در ابعاد داخلی و خارجی می گیرم، مردم را هم پشت آن تصمیم به عنوان نسخه شفابخش قرار می دهیم اما این تصمیمات باعث می شود که بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم، حجم طلاق اضافه شده است. من در دولت خانواده به مسئله جزیی می پردازم و هر تصمیمی که می گیریم اثر آن در زندگی مردم چه می شود.

وی در ادامه با اشاره به سخنان پورمحمدی گفت: دوستان به جای اینکه موضوعات را مطرح کنند که نسخه های قبلا ارائه شده است و نتیجه آن بد بوده است دوباره از طرح آن بپرهیزند که اینکه با چه نسخه ای مسئله را حل و فصل کنیم. اقتصادمان پیش بینی ناپذیر است و می خواهیم بخش خصوصی را وارد مشارکت کنیم.

وی ادامه داد: جایی باید دولت وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده است و هر روز نباید از جیب صادر کننده هزینه کنیم.

وی گفت: برای جلب سرمایه گذاری باید بسته مشرکت درست کنیم شهرک صنعتی مشترک درست کنیم. از این تولیدات به صورت ویژه حمایت کنیم. ما در راهبری صنعتی سیاست های ارزی تجاری مان معکوس است و باید سیاست تجارت خارجی به نفع تولید و خانوار باشد و سیاست های ارزی به نفع تولید باشد. این همه شرکت دانش بنیان داریم که روغن داخلی با کیفیت بالاتر می توانند ایجاد کنند و باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت و قدرت، امکان انتخاب کالای با کیفیت ارزان پیدا کنند.

قالیباف: تصمیمات غلط گرفته ایم

سپس محمدباقر قالیباف با اشاره به سخنان سایر نامزدها گفت: آقای پزشکیان به انسجام اشاره کردند و آقای پورمحمدی به مسایل مرتبط با اقتصاد اشاره کردند و من هم قبول دارم و وقتی حرف از سرمایه گذاری می زنیم،‌ خودش یک بحث مهم است و بهره وری در کنار آن اهمیت دارد. بهره برداری یعنی درست اجرا کردن به این معنا که بتوانیم از ظرفیت اندیشمندان استفاده کنیم و تصمیم سازی کنیم. مهم ترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است و این موضوع مهم است. در برنامه هفتم شورای راهبری وجود دارد و هر کجا در اجرای برنامه مشکلی پیش آمد،‌کمیته ای وجود دارد که اگر لازم شد اصلاحات را انجام دهد. اما قانون است و باید اجرا کنیم نمی شود کنار گذاشت و انسجام را از دست دهیم.

ما داریم منابع را هدر می دهیم و باید از این انرژی در حوزه پتروشیمی فقط هفت و نیم درصد استفاده می کنیم و اگر ما مراقب این هدر رفت ها باشیم می توانیم دو برابر ظرفیت خود را افزایش دهیم و مدیر قوی می خواهیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم. ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و تصمیمات غلط گرفته ایم. همین ۴۸ ساعت گذشته یک وزارتخانه بخشنامه ناگهانی منتشر کرده است و این باعث فرار سرمایه گذاران شده است.

پزشکیان: خرید ماشین‌های دست دوم برای ما شده افتخار، آیا این برازنده مردم ایران است؟

پزشکیان نیز اظهار کرد: سیر تاریخی و تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد فردی که تجربه داشته باشد راهش مشخص می‌شود. هیچ کشوری بدون صادرات و رشد اقتصادی موفق نمی‌شود . ما نفت را مفت می‌فروشیم چه کسی می‌خواهد پاسخ را بدهد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خرید ماشین‌های دست دوم برای ما شده افتخار، آیا این برازنده مردم ایران است؟ ما تحریم را دور می‌زنیم، اما در مسیری که می‌رویم بخور بخور وجود دارد. اگر اقتصاد شفاف نشود و بازار مدیریت نشود موفق نمی‌شویم.

وی ادامه داد: امکان ندارد که با این تحریم‌ها بتوانیم یک شریک تجاری خوب داشته باشیم. ۴۰ سال است می‌گوییم درستش می‌کنیم اما روز به روز بدتر می‌شود. ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و در حال از دست دادن منابع خود هستیم.

پزشکیان بیان کرد: تورم ۴۰ و افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصد اینگونه نمی‌شود ادامه داد. ما فقط وعده می‌دهیم روز به روز وضعیت مردم بدتر می‌شود. کدام دانشمندی گفته که ما اگر این روند را ادامه بدهیم به نتیجه می‌رسیم؟

جلیلی:  رئیس‌باید فرصت‌ها را بشناسد

جلیلی اظهار کرد: این مطالبی که گفته شد بهتر است مصداقی باشد. اینکه می‌گوییم رشد ۸ درصد محقق میشود لازمه اش دیدن فرصت هاست. باید اولویت داشته باشیم، یعنی اگر درباره صادرات و ارزآوری صحبت میکنیم باید به ماموریت تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای دانشگاهیان چه ماموریتی ایجاد کردیم؟ در حالی که یک ظرفیت بزرگ است برای کشور. همان کسی که می‌گفت فشار حداکثری آمد گفت این پروژه شکست خورد، زیرا برنامه ریزی داشتیم، به دلیلی اقدامات موثر شهید رئیسی با شما توافقات بلندمدت بستند و توافقات راهبردی بسته اند و از شما بیش از یک میلیون نفت میخرند.

وی ادامه داد: اگر فرصت‌ها را نبینیم این موفقیت‌ها به دست نمی‌آید. برای جذب سرمایه گذاری باید بسته مجوزها را فراهم کنید تا دوباره در درون ساختارگیر نکنند. اگر شما یک ساز و کار درست نداشته باشید وارد کننده و صادر کننده شما مشکل دارد.

جلیلی بیان کرد: ایرادی در فرآیند تخصیص ارز وجود دارد که اگر درصد شود خوب است. باید اولویت‌ها مشخص باشد. برای مثال در موضوع می‌ترینگ می‌گفتند ۲ تا ۴ درصد پرتی طبیعی است، اما چرا باید ظرفیت‌های شما پرتی داشته باشد.

زاکانی: با صحبت‌های ناامیدکننده نباید مردم عزیز را ناامید کند

زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره بیان کرد: این صحبت‌های ناامیدکننده نباید مردم عزیز را ناامید کند. قالیباف درباره رشد نقدینگی ۲۶ برابر صحبت کرد، در حالی که باید یک ظرفیت خاص برای این موضوع مشخص شود.

او ادامه داد: صحبت‌های پزشکیان نکات کلی داشت و همه چیز را به هم گره زد و آخرش هم نتیجه نداشت و من متوجه نشدم ایشان چطور نامزد شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم الان اطلاعات دارند و می‌دانند که ترکیه عضو ناتو است و طی ۲۰ سال گذشته تا امروز ۲۴ هزار میلیارد در این کشور صادرات شده است، اما ۷۰ درصد تورم داشته و ارزش لیرش هم کاهش پیدا کرده است.

زاکانی اظهار کرد: ما به این کشور چین رفتیم و ۱۳ میلیارد یورو قرارداد بستیم. میتوان این اقدامات را انجام داد، اما مسیرش باید درست باشد. پورمحمدی هم مسیر را اشتباه رفته است.

پورمحمدی: نمی‌شود با خودفریبی و خوشبینانه با مسائل برخورد کنیم

پورمحمدی گفت: من به گذشته نظام دولت و مردم افتخار می‌کنم چون به توان خود باور دارند. فکر می‌کنم مردم و نظام کارهای بزرگی انجام داده‌اند، اما نباید واقعیت‌ها را انکار کرد. قطعا نقاط قوت داشته‌ایم و باید ضعف‌های خود را با توجه به آن حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید ببینیم برنامه‌های قبلی که درست اجرا نشدند مشکلشان چه بوده است؟ آیا مجریان مشکل داشتند و به درستی اجرا نکردند؟ شاید برنامه مشکل دارد.

پورمحمدی اضافه کرد: ما باید تعهدات خود نسبت به مردم را عملیاتی کنیم. ساختار برنامه توسعه مشکل دارد، اما اینجا جایش نیست و بعداً توضیح می‌دهم. تا اعتماد نسازیم، مردم ما را باور نمی‌کنند و نمی‌توانیم رشد اقتصادی را رقم بزنیم.

او بیان کرد: نمی‌شود با خودفریبی و خوشبینانه با مسائل برخورد کنیم، چرا که کارشناسان مشکلات را می‌بینند و مردم آن را حس می‌کنند. ما راه را تا اینجا آمده‌ایم و قدرت سازی کرده‌ایم و در برابر این تحریم سخت ایستاده‌ایم و این توانمندی ملی ماست وگرنه دچار فروپاشی شده بودیم. ما باید قدرت خود را باور داشته باشیم و اشتباهات خود را بپذیریم و با مردم صداقت داشته باشیم.