مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۳ برابر کشور‌های دیگر
مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۳ برابر کشور‌های دیگر
رئیس سازمان غذا و دارو میانگین مصرف سالیانه آنتی بیوتیک‌ها را در ایران سه برابر بیشتر از کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دانست.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایفدانا؛ سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در پیامی به مناسبت هفته آگاه سازی آنتی بیوتیک‌ها نوشت: آمار مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ایران، نسبت به برخی کشور‌های دنیا بالاتر است بطوریکه میزان مصرف سالیانه آنتی بیوتیک‌های سیستمیک، که عمده‌ترین آنتی بیوتیک‌های مصرفی در این گروه قرار دارد، در ایران ۳ برابر بیشتر از میانگین مصرف سالیانه آن در کشور‌های عضو OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) است.

رئیس سازمان غذا و دارو در این نامه افزود: هم اکنون مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها به حدی رسیده است که به تهدیدی برای سلامت انسان‌ها تبدیل شده است؛ تجویز غیرمنطقی و مصرف بی رویه دارو‌های ضد میکروبی در جمعیت انسانی و مزارع پرورش دام و طیور، رفته رفته بسیاری از میکروب‌ها را در برابر این دارو‌ها مقاوم کرده است و گسترش بیش از حد این پدیده، نتیجه‌ای جز بروز فاجعه در پی نخواهد داشت.

حیدر محمدی در این نامه با اشاره به ضرورت آموزش همگانی درباره عوارض ناشی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها، گفت: شعارهفته آگاه سازی آنتی بیوتیک‌ها در سال ۲۰۲۳، “همه با هم برای پیشگیری از مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی” با هدف افزایش حساسیت سیاست‌گذاران، شاغلان حرف پزشکی و عموم مردم به این مهم، نامگذاری شده است.

در نامه رئیس سازمان غذا و دارو آمده است: افزایش مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند موجل افزایش عوارض ناخواسته جدی، حتی تهدیدکننده حیات نیز شود؛ از طرفی این مسئله، تأثیر‌های زیادی بر سلامتی جامعه دارد، زیرا برخی بیماری‌های قابل درمان، حالا چالشی بزرگ برای پزشکان، داروسازان و سیاست‌گذاران هستند؛ بنابراین، آگاه‌سازی جامعه برای کنترل مقاومت میکروبی حیاتی است به همین دلیل، هفته آگاه سازی آنتی بیوتیک در ترویج فرهنگ استفاده صحیح و مناسب آنتی بیوتیک و کاهش مصرف کنترل نشده آنتی بیوتیک‌ها و درنهایت کنترل مقاومت میکروبی تأکید دارد.

حیدر محمدی در این نامه تاکید کرد: براساس شاخص سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسخ حاوی آنتی بیوتیک در ایران از ۵۵ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۶درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده ثمر بخش بودن آموزش‌ها و نظارت‌های وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسرکشور است.

در این نامه آمده است: هم اکنون کاهش شاخص نسخ حاوی آنتی بیوتیک کافی نیست و توجه به نوع آنتی بیوتیک تجویزی بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، ضروری است. گروه درمانگر نسبت به گروه آنتی بیوتیکی که توانایی مقاومت بالاتری دارند و در معرض خطر بالای مقاومت باکتریایی هستند، توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ زیرا مصرف نکردن مسئولانه از این گروه، تهدید جدی است و با ادامه این روند کم کم به طور کامل در مقابل میکروب‌ها خلع سلاح می‌شویم، بنابراین توجه جدی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، رعایت اصول تجویز و مصرف منطقی دارو‌های ضدمیکروبی، مصرف نکردن خودسرانه دارو‌های ضدمیکروبی و کنترل عفونت‌های بیمارستانی، راه حل جدی و مهم، برای پیشگیری از بروز مقاومت میکروبی و کاهش مصرف دارو‌های ضد میکروبی است.

حیدر محمدی در این نامه نوشت: رسالت سازمان غذا و دارو در اینباره، آموزش و آگاه سازی عمومی، نظارت و پایش مصرف دارو‌های آنتی میکروبیال و تدوین شیوه نامه‌های استفاده صحیح و بهینه از ضدعفونی کننده‌ها در مراکز درمانی است؛ برای تحقق پیشگیری از مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی، باید همه باهم، با مشارکت مسئولانه جامعه پزشکی و عموم مردم در این راه گام‌های موثری برداریم.