سیاست اقتصادی مسئولان در برخورد با متخلفان، سیاست خوبی نیست
سیاست اقتصادی مسئولان در برخورد با متخلفان، سیاست خوبی نیست
نایب رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات و اختلاس کلان رخ داده در بحث موضوع چای دبش، گفت: سیاست اقتصادی مسئولان کشور در برخورد با متخلفان، سیاست خوبی نیست.

 هادی بیگی نژاد در جمع خبرنگاران، افزود: اخیراً موضوع تخلفات مالی چای دبش باعث شد که بنده شخصاً از نیروهای امنیتی درخواست کنم که گزارشی در این زمینه به ما بدهند.

وی با بیان اینکه ما از همه رسانه‌ها فقط یک سری کلیات می‌شنویم، افزود: انتظار داریم در این گونه تخلفات کلان، عمق ماجرا توسط نیروهای امنیتی  و نظارتی برای مردم تبیین شود.

بیگی نژاد اظهار کرد: طی سال‌های اخیر یک سری افراد وارد حوزه فعالیت وارداتی در کشور شدند و اشخاص جدیدی را نیز در این حوزه وارد کردند، این افراد برای اینکه باقی بمانند و سود زیادی ببرند به هر کاری دست می‌زنند و به هر چیزی متوسل می‌شوند و سرنوشت مردم برایشان اهمیتی ندارد.

نماینده مردم ملایر با تاکید بر اینکه دولت تاکید دارد که نرخ ارز به همان مبلغ قبلی باقی بماند، افزود: برای واردات سال آینده حداقل باید ۱۵ میلیارد دلار کنار بگذاریم، از سوی دیگر بین نرخ ارز یارانه‌ای و ارز آزاد که در حال حاضر ۵۰ هزار تومان است، تفاوت زیادی وجود دارد.

بیگی نژاد ادامه داد: اگر از این یارانه‌ای که به مردم می‌دهند، انحراف پیدا کنیم، سود کلانی به جیب رانتخواران می‌رود و در نهایت این مبلغ رقم بسیار کلانی می‌شود، به همین دلیل متخلفان زیادی هستند که در این راستا سندسازی می‌کنند و به هر کار خلافی متوسل می‌شوند تا سود زیادی به دست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه در ماجرای تخلف چای دبش نیز یک سری افراد طرحی را ریخته بودند که با همدستی عده‌ای خاص در داخل، از ارز یارانه‌ای سوء استفاده کنند، اظهار کرد: قطعاً این افراد در دراز مدت سود کلانی به دست می‌آورند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی کارها در کشور اعمالی است و اعلامی نیست، گفت: مسئولان باید از این شیوه پرهیز کنند و بدانند که افراد متخلف با سندسازی به تخلفات خود ادامه داده و «مردم» متضرر اصلی این ماجرا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بودجه ارائه شده توسط دولت اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم در بحث بودجه، گارد تقابلی گرفته است و طبیعی است که از سمت مجلس اختلاف نظر و عکس العمل‌هایی دیده شود.

نماینده مردم ملایر توضیح داد: در سال‌های گذشته ما جداول بودجه‌ای را اصلاً رویت نمی‌کردیم و بسیاری از دستکاری‌های نهایی در این جداول انجام می‌شد، بنابراین در مجلس مصوب شد که جداول بودجه‌ای در قالب منابع بودجه‌ای نوشته شود و به تایید نهایی مجلس برسد.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه دولت از این موضوع به نفع خودش استفاده کرد و بودجه را به صورت خلاصه به مجلس ارائه داد، افزود: یکی از موارد اختلاف نظر بین مجلس و دولت، موضوع بازنشستگان و افزایش حقوق آنان است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از موارد اختلاف بین ما و دولت این است که دولت اصرار دارد بودجه تعیین شده کاملاً اجرا شود، اما ما معتقد هستیم باید به مسئله افزایش حقوق بازنشستگان به عنوان یکی از سرمایه‌های نظام توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

بیگی نژاد افزود: ما معتقدیم دولت در بحث بودجه نویسی ضعیف عمل کرده و این بودجه ارائه شده به مجلس، نمی‌تواند مشکلات کشور را رفع کند.

در بحث بنزین مشکل داریم

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ما در بحث بنزین مشکل داریم، افزود: حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه کشور در بحث هدفمندی یارانه‌هاست و چون درآمد خاصی نداریم به سمت هزینه کردن پول‌های نفت و گاز حرکت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در بحث نفت و گاز باید سالانه سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا بتوانیم این محصولات را تولید کنیم، افزود: ایران در سال‌های ۹۵ الی ۹۶ روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی، صادر می‌کرده است.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید روزانه ما سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی در سطح کشور است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه آن صادر می‌شود، افزود: در همین راستا حسابی تحت عنوان «حساب سرمایه‌گذاری و نفت و گاز» صرفاً به منظور سرمایه‌گذاری برای تولید این محصولات حیاتی در کشور طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه پولی که باید برای سرمایه‌گذاری تولیدات نفتی و گازی هزینه شود، امروز در بحث هدفمندی یارانه‌ها خرج می‌شود که این یک ایراد بزرگ به دولت است.

‌بیگی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر روزانه پنج میلیون لیتر بنزین در کشور واردات داریم و قطعاً این رقم در سال بعد افزایش می‌یابد، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از مسئولان تصمیمی  برای قیمت گذاری جدید بنزین ندارند.

نماینده مردم ملایر با تاکید بر اینکه روزانه در سطح کشور حدود ۲۳۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل تولید می‌شود، افزود: بر اساس آمار اعلام شده از این رقم بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر قاچاق شده و یا خارج از شبکه قانونی در راستای تولید محصولات دیگر برای قاچاق مصرف می‌شود و متخلفان در این حوزه درآمد بسیار زیادی دارند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بحث کمبود گاز مایع یک مسئله کشوری است و طبق قانون گاز مایع باید در اختیار کسانی قرار بگیرند که به گاز طبیعی دسترسی ندارند.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد خانوارهای ایرانی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، افزود: در این میان اشخاصی هم هستند که برای کسب و کارشان  به گاز مایع نیاز دارند، بنابراین باید این اشخاص در سامانه مخصوص طراحی شده ثبت نام کرده و از سهمیه گاز مایع به قیمت دولتی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که واقعاً به گاز مایع نیاز داشته باشند طبق قانون به قیمت یارانه‌ای و مصوب در اختیارشان قرار می‌گیرد اما اشخاص سودجو باید به قیمت آزاد آن را دریافت کنند.

بیگی نژاد با تاکید بر اینکه کشور را باید از نظر اقتصادی، عاقلانه و منطقی اداره کنیم، افزود: در سطح استان همدان جدیتی برای پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری وجود ندارد و ما در این زمین جزو ضعیف‌ترین استان‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث بازرگانی در سطح شهرستان مشکل جدی داریم، گفت: مشکلات حوزه‌های حوزه پوشاک و مبل منبت به بحث مشکلات بازرگانی در ملایر بر می‌شود، هر چند ما در این زمینه در حال انجام کارهای زیرساختی هستیم.