رییس سازمان انرژی اتمی: بهره‌برداری از معادن عمیق نیاز امروز کشور است
رییس سازمان انرژی اتمی: بهره‌برداری از معادن عمیق نیاز امروز کشور است
رییس سازمان انرژی اتمی ایران از سیاست این سازمان برای تسهیل‌گری بابت حضور سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت‌های درونی و پیام دیگر بهره‌برداری از معادن عمیق خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، محمد اسلامی ر در حاشیه عملیات بهره‌برداری از پروژه محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان با اشاره به نقش «آنومالی یازده» در توسعه بهره‌برداری از معادن اظهار کرد: عملیات امروز که با نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آغاز شد، دو پیام مشخص دارد؛ پیام نخست، تسهیل کردن سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های درونی بوده که شرکت فولاد مبارکه سرمایه‌گذار این طرح است.

وی افزود: از این طریق می‌توانیم در تولید زنجیره ارزش نقش داشته باشیم و با فعال کردن آن از تولید ملی و گشایش در این عرصه پشتیبانی کنیم. همزمان که سازمان انرژی اتمی ایران، مواد پرتوزا را استخراج می‌کند، همچنین به بهره‌برداری از عناصر همراه می‌پردازد و آن‌ها را در چرخه فرآوری قرار می‌دهد و به این طریق گام نخست که پشتیبانی از تولید و گسترش ظرفیت تولید است، شکل ‌می‌گیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: پیام یا گام دوم در این پروژه، استفاده از معادن عمیق است. اینکه ما از معادن رخ نما بهره‌برداری کنیم و کمتر وارد معادن عمیق بشویم، غفلتی است که در گذشته رخ داده در حالی‌که با توجه به شرایط کشور و نیازهای داخلی، این مساله یک ضرورت به‌شمار می‌آید و استفاده از معادن عمیق به شکوفایی اقتصادی در صنعت معدن که همیشه مورد تاکید و اشاره مقام معظم رهبری بوده، منجر می‌شود. در همین راستا محدوده آنومالی یازده یکی از معادن عمیق قلمداد می‌شود که ذخیره مناسبی دارد و می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه به دنبال شناسایی طرف‌های مشارکت دارای اهلیت و ظرفیت هستیم تا بهره‌برداری از معادن را بیشتر رونق دهیم، گفت: در این دوره مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران، پروژه محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان،هفتمین معدنی است که با چنین رویکردی به بهره‌برداری رسید و با ادامه این نهضت و در سال آینده تعداد این معادن بیشتر خواهد شد.

همچنین معاون سازمان انرژی اتمی ایران هم در مراسم آغاز عملیات بهره‌برداری محدوده آنومالی یازده مجتمع معدنی و صنعتی «سپهبد شهید سلیمانی» ساغند اردکان اظهار کرد: به حتم بهره‌برداری از پروژه محدوده آنومالی یازده از نظر اقتصادی در منطقه ساغند اردکان تاثیرگذار خواهد بود.

سیدجواد احمدی در این مراسم گفت: کار اکتشاف در آنومالی ساغند از سال ۱۳۶۱ آغاز و در ۱۴۰۱ عملیات مطالعاتی و اکتشاف آن انجام شد، طی یک مزایده عمومی با مشارکت شرکت فولاد مبارکه کار دنبال شد و امروز شاهد آغاز بهره‌برداری و استخراج از این معادن و محدوده آنومالی یازده هستیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) با اشاره به اینکه این منطقه از نظر مواد پرتوزا و عناصر همراه از جمله آهن، منطقه‌ای مستعد است، بیان کرد: در این منطقه برآورد استخراج ۲۰ میلیون تن آهن با عیار بالا انجام شده و قرار به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: این میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند موجبات اشتغال ۲۰۰ نفر را در این پروژه فراهم کند.