دولت آمادگی دارد بستر فعالیت بخش خصوصی را در اقتصاد کشور فراهم کند
دولت آمادگی دارد بستر فعالیت بخش خصوصی را در اقتصاد کشور فراهم کند
معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت آمادگی دارد بستر فعالیت و نقش آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی را در اقتصاد کشور فراهم کند و موانع را از سر راه آنان بردارد.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در آستانه دهمین سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و “روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی” با جمعی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی دیدار کرد و پای درد و دل و دغدغه های آنان نشست.

در این جلسه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را به مشارکت هرچه بیشتر در اقتصاد و استفاده از ظرفیت ها و مزیت های کشور فراخواند و گفت: دولت آمادگی دارد بستر فعالیت و نقش آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی را در اقتصاد کشور فراهم کند و موانع را از سر راه آنان بردارد.وی یکی از مهمترین مسائل و موانع پیش روی توسعه کشور را کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور برشمرد و اظهار داشت: البته این مشکل دو سویه است و متاسفانه طی سالیان گذشته و در ادوار مختلف، روابط و تعامل مناسب میان دولت و بخش خصوصی در کشور شکل نگرفته و این ارتباط به صورت حداقلی بوده که اصلاح این روند و نزدیک شدن بخش خصوصی و دولت یکی از نیازهای مهم و ضروری امروز کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: باور قطعی دولت این است که دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی، ثبات بازار، اطمینان از نرخ ارز و تحقق سایر اهداف اقتصادی جز با فعال شدن بخش خصوصی و مشارکت جدی فعالان اقتصادی محقق نخواهد شد.

مخبر به ظرفیت های گسترده کشور همچون ذخایر نفت و گاز، نیروی انسانی نخبه و مجرب، معادن و سایر مزیت ها اشاره و خاطرنشان کرد: فعال سازی این ظرفیت ها توسط بخش دولتی میسر نیست و لازم است بخش خصوصی پای کار باشد تا از این ظرفیت های گسترده در جهت توسعه و بزرگ شدن اقتصاد کشور استفاده کند.

وی افزود: وظیفه دولت از یک سو حل مشکلات بخش خصوصی و از سوی دیگر پاسخگویی به دغدغه ها و نیازهای مردم است ضمن آنکه باید در این میان به دنبال بی اثر کردن نقشه ها و کارشکنی های دشمن نیز باشد؛ که امیدوارم با همراهی بخش خصوصی بتوانیم به این برنامه ها جامه عمل بپوشانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: بیش از گذشته آمادگی دارم جلسات هماهنگی و همفکری با فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی را به صورت مستمر ادامه دهم تا به برنامه ای مشترک و جامع الاطراف دست یابیم که هم مشکلات و موانع بخش خصوصی برطرف شود و هم به دغدغه های اقتصادی و معیشتی مردم پاسخ داده شود.

مخبر با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان باید پشت فرمان اقتصاد کشور باشند، گفت: من صمیمانه دست بخش خصوصی را میبوسم و نقشه استراتژی صنعتی که تدوین کرده اند را روی چشم می گذارم و تلاش خواهم کرد که بستر فعالیت فعالان اقتصادی را فراهم کنم.
در این جلسه رییس کل بانک مرکزی نیز به برخی سوالات و دغدغه های مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی پاسخ داد و گفت: بانک مرکزی در سال جاری تلاش کرده است که نرخ رشد اقتصادی کاهش پیدا نکند و همزمان تورم کاهشی باشد و نقدینگی نیز کنترل شود که خوشبختانه تا حد زیادی در این برنامه موفق بوده ایم.

فرزین همچنین گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کنترل نرخ ارز و تامین نیازهای ارزی بخش خصوصی ارائه کرد و از راه اندازی ابزار جدیدی تحت عنوان بازار سلف ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک خبر داد.

در این نشست که وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند، فعالان اقتصادی و مدیران عامل برخی شرکت ها ضمن تشریح دغدغه ها و مشکلات پیش روی فعالیت بخش خصوصی، از آمادگی کامل خود برای همراهی با دولت و نقش آفرینی هرچه بیشتر در اقتصاد کشور خبر دادند.

تامین نقدینگی و سرمایه درگردش، موانع و بروکراسی اداری، رفع محدودیت های ارزی و چند نرخی بودن ارز از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در این جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.