دسترسی به فضای طبیعی و زندگی آرام با توسعه شهرک های مسکونی
دسترسی به فضای طبیعی و زندگی آرام با توسعه شهرک های مسکونی

صابرین آنلاین ؛ ساخت و ساز ویلا به صورت شهرکی هم برای سازندگان و هم برای خریداران و افرادی که قصد سکونت در این ویلاها را دارند، مزایای زیادی دارد. به طور کلی هزینه ساخت شهرک ویلایی مناسب‌تر از ویلاسازی شخصی است زیرا تمام طراحی، هزینه خرید مواد و مصالح، استخدام نیروی کار و به […]

صابرین آنلاین ؛ ساخت و ساز ویلا به صورت شهرکی هم برای سازندگان و هم برای خریداران و افرادی که قصد سکونت در این ویلاها را دارند، مزایای زیادی دارد.
به طور کلی هزینه ساخت شهرک ویلایی مناسب‌تر از ویلاسازی شخصی است زیرا تمام طراحی، هزینه خرید مواد و مصالح، استخدام نیروی کار و به طور کل پروسه ساخت و ساز همزمان انجام می‌شود.
از طرفی دریافت اسناد و مجوزها برای ویلا مانند سند مالکیت، مجوزهای آب و برق و گاز در ویلاسازی شهرکی به عهده شرکت سازنده است و خریداران ویلا نیازی به نگرانی بابت این موضوع نخواهند داشت.
از سوی دیگرامنیت ویلاهای شهرکی بیشتر از ویلاهای شخصی است زیرا در بیشتر شهرک‌ها حداقل یک نگهبان برای مراقبت از شهرک استخدام می‌شود. به علاوه مالکان ویلاهای شهرکی مشخص بوده و رفت و آمد اشخاص غریبه با هماهنگی انجام می‌شود.همچنین زندگی در شهرک های ویلایی امکان دسترسی به فضای آرام و طبیعی را به ساکنان می دهد تا در فضای اجتماعی مناسب زندگی را سر کنند.
طی سال های اخیر زندگی پرمشغله شهری همراه با افزایش جمعیت، بسیاری از مردم را برای روی آوردن به شهرک نشینی ترغیب کرده است.

در این راستا پای صحبت های یک مهندس جوان همدانی که مدیریت شرکت ساختمانی پالادیوم و گروه تولیدی شهرسنگ در گیلان را عهده دار است؛ نشستیم و درباره ایده ها و طرح های او در زمینه رشد و توسعه صنعت ویلاسازی و چگونگی اشتغالزایی و کارآفرینی در این عرصه گفت و گو کردیم؛ ماحصل این مصاحبه را در ذیل می خوانید؛
امیرحسین شجاعی، متولد ۱۳۷۴، فارغ التحصیل رشته نقشه کشی معماری، مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی هستم که عمده فعالیتم را از سال ۱۳۹۶در زمینه سنگ و معدن و برشکاری سنگ با دستگاه و اجرای نماهای مدرن و کلاسیک از یک معدن گرانیت در همدان شروع کردم و برای درآمدزایی و اشتغالزایی در این عرصه به شمال کشور آمدم تا مردم این منطقه را با این صنعت آشنا کنم.

و از آنجایی که عمده فعالیت بنده در زمینه ساخت ویلاهای مدرن هست با توجه به تقاضای مشتریان در این زمینه به ساخت ویلاهای فلت و دوبلکس و همچنین احداث شهرک های ویلایی مشغول شدم.
شجاعی با اشاره به اینکه، سنگ های مورد نیاز در کارگاه سنگ سازی شهرسنگ اغلب از معادن اصفهان و شیراز و بخشی از آن نیز از معادن همدان تامین می شود، ادامه داد: در این راستا نوسان و تفاوت در هزینه های حمل و نقل ما را با مشکل مواجه می کند زیرا مبلغ کرایه رانندگان و هزینه های سنگین ماشین های آنها با مبلغی که دولت و شرکت های باربری تعیین می کنند برای رانندگان به صرفه نیست؛ از اینرو بری حمل و نقل بار از معدن تا انبارهمیشه مشکل داریم. وی با اشاره به دیگر مشکلات این حرفه افزود: از عید سال ۱۴۰۲ با افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی سنگها مواجه شدیم که موجب افزایش تولید هزینه سنگ در کارخانه های اصفهان شد، حتی امسال نیز با افزایش قیمت ها مواجه بودیم که این باعث شد نتوانیم جوابگوی متقاضیانمان باشیم.

مدیرعامل شرکت ساختمانی پالادیوم به اشتغالزایی برای افراد به طور مستقیم و غیرمستقیم در شرکت مذکور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای ۴ نفر به طور مستقیم و حدود ۱۵ الی۲۰ نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده ایم که در زمینه، برشکاری سنگ و اجرای نما و طراحی سازه ها مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه در گیلان هنوز یک اتحادیه یا انجمن صنفی برای سنگ کاران وجود ندارد اظهارکرد: نبود یک انجمن یا اتحادیه رقابت بین فعالان این صنف را سخت می کند زیرا متفاوت بودن قیمت ها به دلیل نبود نظارت مشکلاتی را در این مسیر به وجود اورده است.
نبود نظارت بر قیمت ها در صنعت سنگ تراشی مشکل آفرین است
مهندس شجاعی با اشاره به اینکه در صنف سنگ تراشان متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر روی درصد سود فعالان ، یک قیمت واحد نیز وجود ندارد، تاکید کرد: نیازمند تشکیل یک اتحادیه یا انجمن صنفی دراین زمینه هستیم.وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت کارگاه شهرسنگ درمساحتی حدود۴۰۰ متر مربع ادامه داد: سنگ های طبیعی و غیرطبیعی در این کارگاه با انواع دستگاه های اتوماتیک و دستی در ابعاد مختلف طبق سفارش مشتریان برش داده می شود.
راه اندازی کارگاه تولید سنگ های غیر طبیعی در گیلان
این جوان کارآفرین با تاکید بر اینکه در صورت حمایت ما می توانیم دستگاه تولید سنگ های غیرطبیعی را خریداری کرده و در استان گیلان تولیدی سنگ های غیرطبیعی راه اندازی کنیم؛ ادامه داد: در حال حاضر سنگ های غیرطبیعی را از تهران و همدان خریداری می کنیم که در صورت راه اندازی تولیدی سنگ های غیرطبیعی می توانیم در استان خودکفا شویم.
شجاعی به خریداری کردن یک قطعه زمین حدود ۲۵۲ متر مربع در سال ۱۳۹۹ در جاده منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: با خریداری این قطعه زمین قصد احداث یک سوله را به منظور توسعه کارگاهمان داشتم که مستلزم انشعابات آب و برق و گاز بود که با تلاش بسیار موفق به کسب مجوز انشعاب گاز شدم ولی با موانع تراشی های اداره برق خشکبیجار هنوز برق این کارگاه فراهم نشده است و بدون برق هم نمی توانیم این کارگاه را راه اندازی کنیم.وی یادآور شد: مابقی موافقت ها انجام شده و بزودی نصب و انشعاب ها انجام می شود.
مدیرگروه تولیدی شهرسنگ در گیلان با اشاره به پروژه های در دست احداث شهرک های مسکونی در جاده منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: زمین هایی برای احداث شهرک های مسکونی با اخذ پروانه ساخت در دست داریم ولی به دلیل رکود بازار مسکن توان شروع احداث را نداریم که البته با همکاری بانک های دولتی یا خصوصی می توان این پروژه ها را اجرایی کرد و حدود ۳۰ الی ۵۰ نفر را مشغول به کار نمود.
انتظار برای بازنگری طرح هادی زمین های منطقه آزاد انزلی/ کارها همچنان بر زمین مانده
وی با اشاره به اختلاف بین بنیاد مسکن و منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: در حال حاضر یک پروژه با ۲۸ پلاک در یک شهرک ویلایی در دست اقدام داریم که هنوز منتظر اعلام نتیجه بازنگری طرح هادی هستیم زیرا زمانی که ما زمین ها را خریداری کردیم؛ زمین ها داخل پهنای منطقه آزاد و جزو سکونت گاه های داخل طرح این منطقه بود که متاسفانه بعد از خریداری ما و تقسیم کردن به ۲۸ پلاک مجزا و جاده سازی و کرفتن مجوز برق با کوچک سازی زمین های منطقه ازاد زمین ما از زیر پوشش منطقه آزاد خارج و زیر پوشش بنیاد مسکن رفت که مدت چهار سال است به دلی این اختلاف کار احداث پروژه نیز به تعویق افتاده است.
مهندس شجاعی با بیان اینکه در صورت اعلام نتایج بازنگری طرح هادی می توانیم با مشارکت بانک های دولتی و خصوصی کار را شروع کنیم به احداث یک مجتمع ساختمانی در داخل شهر خشکبیجار هم اشاره کرد و گفت: پنج پلاک زمین در داخل خشکبیجار نیز برای احداث مجتمع ساختمانی ۸ تا ۱۲ واحدی در نظر داریم که با مساعدت شهرداری خشکبیجار می توانیم آنرا به اتمام برسانیم.
وی درباره این پروژه توضیح داد: ۸۰درصد کار مجتمع ساختمانی خشکبیجار پایان یافته و در مرحله دیوارکشی و جاده سازی هستیم.
این کارآفرین جوان همچنین درباره طرح توسعه شهر سنگ اذعان داشت: هرچه کار ساخت و سازها توسعه یابد نیاز به قطعات سنگی نیز بیشتر می شود و اشتغال زایی و درآمدزایی نیز بیشتر خواهد شد.
خشکبیجار پست برق ندارد
وی همچنین از راه اندازی یک شرکت دانش بنیان دراین زمینه خبر داد و گفت: به محض اینکه خود را به بازار های داخلی ثابت کردیم به صادرات هم خواهیم اندیشید.وی اعطای مالیات و اخذ مجوز برق صنعتی را در این زمینه بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: در تابستان ها در کارگاه با نوسان برق مواجه هستیم که متاسفانه با کوچکترین نوسانی دستگاه ها خاموش می شوند زیرا خشکبیجار پست برق ندارد و ما مجبوریم به دلیل نبود برق تعطیل کنیم.
مهندش شجاعی در مورد مشکل مالیات ها تصریح کرد: به دلیل ضعف برق ما اغلب روزهای تابستان تعطیل هستیم ولی این مسئله مدنظر اداره مالیات نیست، از طرف دیگری باتوجه به فعالیت های ما، بانک ها از ما حمایت نکردند.وی با اشاره به هزینه بالای برق و گاز روی قیمت گذازی ما تاثیرگذار است وقدرت خرید مشتریان را کم می کند.

به گفته مهندس شجاعی تا سال ۱۴۰۱ اداره مالیات با ما همکاری داشت ولی از ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ همه حاسب های شخصی را تجاری کرده و به اداره مالیات متصل کردند به صورتی که در حال حاضر هر مبلغ شخصی که برای بنده هم واریز شود مستقیما به حساب تجاری می ریزد و این مسلتزم اینست که دو حساب جدا شود
چون ما وقتی می خواهیم شعبه دوم را شروع کنیم هزینه ها و گردش مالی بالاترمی رود و طبیعتا مالیات هم بالاتر می ود و ترس بنده از شروع به کار شعبه دوم دارم بحث مالیات که موجب شده امنیت شغلی ما با استرس مواجه شود.وی ابراز امیدواری کرد ما به لطف خدا و توان و تجربه پرسنل مان که بسیار مشتری مدار برخورد می کنند و رضایت مشتری را درالویت دارند؛ توانستیم در رسته خود تمایز از دیگر رقبا عمل کنیم.
مهندس شجاعی در خاتمه یادآور شد: بری تولید سنگ های مصنوعی نیازمند یک سری قالب هایی هستیم که فعلا با توجه به وضع بازار قادر به تهیه نیستیم که نیازمند حمایت مالی هستیم.
به گفته ی وی بین یک ونیم تا دو میلیارد تسهیلات لازم داریم برای تولید و راه اندازی، توسعه و حساب در گردش این بخش ویژه نیازمند بودجه هست تا بتوانیم بین ۸ تا ده نفر نیرو به کارمان اضافه شود.

مهندس شجاعی همچنین به افزایش قیمت تعرفه ها از سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی در بازه زمانی هر چهار الی شش ماه برای پروژه های ساختمانی اشاره کرد و گفت: در بحث مسکن اولین گام اخذ پروانه های ساخت و مجوزهاست که حدود دو ای سه ماه زمان می برد که اگر در این مدت دوباره با افزایش تعرفه ها مواجه می شویم در پایان کار تعرفه ها را اخرین قیمت روز با ما محاسبه می کنند نه اولین روزی که کار را شروع کردیم و با توجه به این برای هر پروژه ویلایی که می خواهیم شروع کنیم باید بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان نیاز داریم و برای مجتمع های ساختمانی حداقل چهار و حداکثر شش طبقه طبق مجوز شهرداری خشکبیجار نیز بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان پول نیاز داریم که جدا از اورده شخصی و زمین خریداری شده و مبلغ اولیه برای شروع کار، بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان نیاز داریم، از اینرو از استاندار محترم گیلان درخواست دارم برای تسهیل و سرعت بخشی به اخذ مجوزهای پروژه های مسکونی و تجاری در بخش ادارات مساعدت کنند.
وی با بیان اینکه در صورت حمایت از طرف مسئولان توان به کارگیری ۲۰۰ نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم در پروژه های یاد شده، امکان پذیر می شود، افزود: تاکید دارم جوانانی که مثل بنده توان ایجاد اشتغال و کارآفرینی را دارند باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار گیرند.