جمعیت ایران اعلام شد
جمعیت ایران اعلام شد
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود جمعیت ایران را ۸۹ میلیون نفر برآورد کرد و از رشد ۰.۷۱ درصدی جمعیت ایران در این سال خبر داد که کمتر از متوسط جهانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در جدیدترین گزارش آماری خود اعلام کرد جمعیت جهان در سال میلادی گذشته از ۸ میلیارد نفر گذشته است. متوسط رشد جمعیت جهان در این سال ۰.۸ درصد بوده است.

از اواخر دهه ۱۹۸۰، رشد جمعیت جهان به تدریج کاهش یافته است. این کاهش به ویژه در طول همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ تشدید شد. در سال ۲۰۲۲ جمعیت در ۴۲ اقتصاد کاهش یافته از جمله برمودا، چین، آلمان و جامائیکا که همگی در سال ۲۰۲۱ افزایش جمعیت داشتند.

جابجایی جمعیت از اوکراین به کشورهای همسایه باعث شد که برخی از اقتصادهای اروپای شرقی سریع‌ترین رشد جمعیت را در سال ۲۰۲۲ داشته باشند. در میان قاره‌ها، جمعیت آفریقا سریع‌ترین رشد را دارد و برخی از اقتصادهای آفریقایی نرخ رشد سالانه بالاتر از ۳ درصد را ثبت می‌کنند.

همچنین ۵۷ درصد از کل جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ شهرنشین بوده اند و ۵ نفر از هر ۶ نفر در اقتصادهای در حال توسعه ساکن بوده اند.

طی ۲۵ سال گذشته جمعیت جهان ۲.۱ میلیارد نفر افزایش داشته که تقریبا همه این رشد مربوط به کشورهای درحال توسعه بوده است.

پیش بینی شده است طی ۲۵ سال آینده جمعیت جهان به طور متوسط ۱.۶ میلیون نفر افزایش یابد.

ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان با ۸۹ میلیون نفر

بر اساس براوردهای آنکتاد رشد جمعیت ایران در سال گذشته حتی از متوسط جهانی هم کمتر بوده است. جمعیت ایران در این سال تنها ۰.۷۱ درصد رشد کرده و به ۸۹ میلیون نفر رسیده است. جمعیت ایران طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به طور متوسط ۰.۹ درصد رشد سالانه داشته و پیش بینی می شود طی سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ رشد جعیت ایران تنها ۰.۴ درصد در سال باشد.

با وجود رشد پایین جمعیت، ایران توانسته موقعیت خود به عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ را حفظ کند. چین با جمعیت ۱ میلیارد و ۴۲۶ میلیون نفری پرجمعیت ترین کشور جهان در این سال بوده است. هند با ۱ میلیارد و ۴۱۷ میلیون نفر و آمریکا با ۳۴۲ میلیون نفر در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ویتنام با جمعیت ۹۸ میلیون نفر یک پله بالاتر از ایران و ترکیه با جمعیت ۸۵ میلیون نفری یک پله پایین تر از ایران در رده بندی پرجمعیت ترین کشورهای جهان قرار گرفته اند.