تزریق ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور فقط با صادرات مرغ
تزریق ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور فقط با صادرات مرغ
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتن مرغ صادر شود که براین اساس صادرات مرغ حداقل ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری در برسد.​

صادرات مرغ می‌تواند به افزایش درآمد ارزی کشور کمک کند. این امر به خصوص در شرایطی که با تحریم‌ های اقتصادی روبرو هستیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابر آمار پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور وجود دارد که با احتساب مصرف داخل و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید، برای حداقل یک میلیون تن مرغ مازاد باید برنامه ریزی صادراتی داشت.

براساس سیاست اخیر وزارت جهاد جوجه ریزی ماهانه باید در طول سال از ۱۵۰ میلیون قطعه فراتر رود و از طرفی تولید قراردادی به منظور استفاده از واحدهای راکد باید بکار گرفته شود تا دیگر برای تامین ذخایر استراتژیک نیازی به واردات مرغ نداشته باشیم.

چندی پیش مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی گفته بود که اولویت دولت سیزدهم تامین مرغ کامل با قیمت مناسب برای تنظیم بازار داخل است تا یارانه پرداختی به دست مصرف‌کنندگان برسد.​

با توجه به آنکه تولید مرغ با ظرفیت کامل تنها گزینه فراوانی محصول و اقتصادی شدن صنعت از راه ورود به بازارهای صادراتی است، لذا در اسفندماه بعداز گذشت سال ها در اسفندماه هزارتن مرغ به عراق صادر شد و طبق اذعان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، صادرکنندگان پیگیر دریافت مجوزهای لازم برای صادرات مستمر مرغ به بازارهای هدف هستند.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتن مرغ صادر شود که براین اساس صادرات مرغ حداقل ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری در برسد.​

قاسمی می گوید: صادرات مرغ به بازارهای هدف، تراز صنعت مرغداری به سمت مثبت شدن می رود که با این وجود دیگر نیازی به استفاده از درآمدهای نفتی برای واردات نهاده دامی نیست.

با توجه به مازاد تولید روی دست مرغداران ضمن توقف عرضه مرغ منجمد در میادین و فروشگاه های زنجیره ای، خرید حمایتی مرغ و صادرات به بازارهای هدف باید در دستور کار قرارگیرد چراکه طبق آمار اعلامی مرغداران در فروش هرکیلو مرغ ۱۰ هزارتومان متضرر هستند.