ارزی که برای واردات برنج از کشور خارج می‌شود باید به تولید ملی اختصاص یابد
ارزی که برای واردات برنج از کشور خارج می‌شود باید به تولید ملی اختصاص یابد
مهندس آرش قاسم‌زاده، مؤسس و مدیر عامل شرکت مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر، در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به سابقه‌ی بیش از دو دهه‌ی خود در این حوزه، خاطر نشان کرد: از حدود 10 سال قبل تا امروزه، به صورت مستقل و حرفه‌ای و به عنوان یک کارآفرین، فعالیت خود را در حوزه‌ی تولید مکانیزه‌ی نشاء ادامه می‌دهم.

صابرین آنلاین ؛مهندس آرش قاسم‌زاده که دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی است و در حوزه ی تولید برنج و نشای برنج ،خدمات کشاورزی مکانیزاسیون فعال است با اعلام اینکه گیلان با ۲۳۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول برنج، به لحاظ سطح زیر کشت رتبه‌ی اول کشور را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: با توجه به اینکه برنج، محصول استراتژیک محسوب می‌شود، ضرورت اجرای طرح و برنامه‌های مدرن و بکارگیری علم ‌روز در این بخش بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا تولید نشاء مکانیزه که موجب تسهیل و تسریع در انجام تمامی مراحل کاشت تا برداشت برای شالیکاران می شود، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته‌، بیش از ۴۰۰ هکتار اراضی شالیکاری منطقه و حومه‌ را تحت پوشش خدمات این شرکت قرار داده‌ایم، گفت: علاوه بر تولید نشاء برای کشاورزان استان، برخی استان‌ها‌ی همجوار هم در خارج از فصل نشاء از خدمات این شرکت بهره‌مند می‌شوند.

مهندس آرش قاسم‌زاده، در خصوص نحوه‌ی تأمین مواد اولیه اظهار کرد: از فاکتورهای مهم و موثر برای تولید نشاء، آماده سازی بستر کشت می باشد و معمولاً در شالیزارهای اطراف، از دپوهای خاک یا کودهای حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مع‌ذلک، از مدتی قبل با گودبرداری‌های بی رویه، واحدهای تولید نشاء در سطح استان، با مشکلاتی از این حیث مواجه شده‌اند که امیدواریم مسئولان مربوطه، راهکار‌هایی برای حل مشکل اتخاذ و اجرا نمایند.
وی سپس با بیان اینکه در شرایط فعلی، شرایط خاک‌برداری باید با مجوز صورت گیرد، افزود: با افزایش قیمت زمین در سطح استان، امکان فعالیت برای واحد‌هایی مانند این شرکت محدود شده که این مشکل با هدایت تولید و فرآوری (در بحث جمع‌آوری پسماندها) با اعمال مدیریت خوب و کارآمد می‌تواند مرتفع شود. وی در همین زمینه اضافه کرد: با اعمال مدیریت کارآمد، کمپوست تبدیل و مجدداً به چرخه‌ی تولید برمی‌گردد که تأمین خاک مورد نیاز جهت بسترکشت نشاء محقق می‌شود.
مهندس آرش قاسم‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر میزان اشتغال‌زایی در شرکت تحت مدیریت خود اظهار داشت: در این مجموعه،‌۱۰ تا ۱۲ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. مع‌ذلک افزون بر ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم در حوزه‌های مختلف تولید نشاء، کاشت، داشت و برداشت و … با این مجموعه ارتباط کاری دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر، از چند سال قبل جزء تشکل‌های مردم نهاد است، گفت: این تشکل‌ها حلقه‌ی مفقوده‌ی بین کشاورزان و مسئولان را به هم متصل می‌کند. در این راستا، شرکت خوشه‌چین گسکر، از یک سال قبل در انجمن برنج ایران عضویت دارد و مسئولیت این انجمن را در استان گیلان به عهده دارد. وی در همین حال از عضویت شرکت تحت مدیریت خود و نیز دیگر فعالان بانک نشاء استان گیلان در انجمن کارفرمایی بانک نشاء استان خبر داد وگفت که خود عضو هیأت مدیره‌ی این انجمن است!
مهندس آرش قاسم‌زاده با بیان اینکه تشکل‌های مذکور به منظور حمایت از تولید‌کنندگان نشاء مکانیزه‌ی برنج استان گیلان تشکیل شده، گفت: این تشکل‌ها (انجمن برنج استان، انجمن کارفرمایی بانک نشاء گیلان)، در حوزه‌های خدمات‌رسانی به کشاورزان یک‌سری اهداف کلی را دنبال می‌کنند، و البته با جدیت پیگیر مشکلات قشر زحمتکش کشاورزان هستیم و مشکلات و معضلات و مطالبات این عزیزان، به مدیران مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر توسعه‌ی این مجموعه خاطر نشان کرد: برنامه‌ها و ایده‌های توسعه‌ی این مجموعه در راستای رونق کشاورزی استان است و از آنجایی که اقتصاد استان گیلان بر پایه‌ی کشاورزی پی‌ریزی شده، لذا توسعه نیز بر پایه‌ی اقتصاد کشاورزی باید طراحی و اجرایی شود. تولید مکانیزه صیفی‌جات و سبزی‌جات که به واقع طرح تلفیقی با نشاء مکانیزه‌ی برنج است، برای اولین بار در استان اجرا خواهد شد و به عنوان یکی از ایده‌ها در طرح توسعه‌ی این مجموعه تعریف کرده‌ایم وی اظهار داشت: هدف نهایی ما احداث بزرگ‌ترین و مجهز‌ترین مرکز مکانیزه‌ی تولید نشاء برنج و صیفی‌جات و سبزی‌جات در شمال کشور است که به یاری خدا مقدمات و زیرساخت‌های آن تا حد قابل توجهی مهیا و تدارک دیده شده و فقط به تزریق نقدینگی نیاز داریم که باید میزان آن کارشناسی شود.
مهندس آرش قاسم‌زاده، در همین خصوص خاطر نشان کرد، کارشناسی طرح و تأمین اعتبار مورد نیاز همه‌ی جوانب تولید و مسیرهای منتهی به یک مجموعه‌ی بزرگ و مجهز که به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و در واقع عملی، کاربردی و قابل اجرا باشد را در بر می‌گیرد و این امر صرفاً با دستورالعمل‌هایی که از بالادست صادر شود، محقق و قابل اجرا نخواهد بود.
وی تصریح کرد: این مجموعه و دیگر واحدهای مشابه در بخش کشاورزی و تولید و کار آفرینی با سرمایه‌گذاری شخصی راه‌اندازی شده که تا کنون در مسیر ارتقاء تولید ملی، بهره‌وری حداکثری از امکانات موجود و کارآفرینی، گام برداشته‌ایم و اکنون که به میانه‌ی راه رسیده‌ایم، نیاز به حمایت همه جانبه ارگان‌های مربوطه داریم که این حمایت‌ها تزریق نقدینگی قالب تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی و روان‌سازی مقررات در صدورمجوزها، می‌تواند محقق و عملی شود که در این صورت با حداکثر ظرفیت و در بالاترین سطح بهره‌وری، پتانسیل‌ها به نحو احسن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیر عامل شرکت مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر تأمین اعتبار و نقدینگی اجرای طرح‌های توسعه، اظهار کرد، با توجه به اینکه شرکت در قالب تعاونی به ثبت رسیده، اداره‌ی تعاون، ضمن تقدیر و تشکر از این مجموعه، لوح تقدیری به ما اهدا نموده و پیشنهاد تسهیلات با بهره‌ی پایین به این شرکت ارائه دادند.
مهندش آرش قاسم‌زاده گفت: در نیت و انگیزه‌ی مسئولان تعاون برای حمایت از این مجموعه و دیگر مجموعه‌های کارآفرین تردیدی نداریم، اما خط مشی کلی مسئولان تصمیم‌گیری در سطوح بالا، در راستای حمایت از کارآفرینان ارزیابی نمی‌شود چرا که شرایط و ضوابط سنگینی پیش روی متقاضی وام قرار داده می‌شود. در واقع سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌شود، ره گشا نیست و کمکی به رفع موانع تولید نمی‌کند. وی در همین زمینه اعلام کرد: پیشنهاد اعطای تسهیلات با بهره‌ی پایین مشروط به جذب نیرو با ارقامی بسیار پایین بوده به طوری که برای ایجاد فرصت شغلی برای هر یک نفر، یک‌صد و ۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. این در حالی است که بنا بر اعلام نظر کارشناسان اقتصادی در سال گذشته، ایجاد هر یک شغل برای دولت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد گرفت. حال چگونه می‌توان با عددی معادل ده درصد این مبلغ، ‌برای یک نفر ایجاد شغل کرد، سؤالی است که قطعاً مسئولان این حوزه نیز پاسخی برای آن ندارند. بنابراین، پیگیر دریافت این تسهیلات نشدیم. وی افزود، با این حال یک‌سری افراد بی آنکه در پروسه‌ی تولید نقشی داشته باشند، چنین تسهیلاتی را دریافت و آن‌را در بخش‌های غیر مولد و واسطه‌گری و غیر کارآفرینی مورد استفاده قرار می‌دهند.

مدیر عامل شرکت مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر آنگاه در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت ماشین‌آلات این مجموعه اظهار داشت: با توجه به اینکه،‌ کار کشاورزی فصلی است و تولید نشاء، نشاء‌کاری، کاشت، داشت، برداشت مکانیزه با کمباین برنج، هزینه‌ی بالایی نیز دارد و نیز گرانی روز افزون ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، قادر به پاسخ‌گویی به راهکار‌هایی که اداره‌ی تعاون ارائه داده، نیستیم و چنین بسته‌های حمایتی (تسهیلات ارزان قیمت مشروط به جذب نیرو با یک‌صد و پنجاه میلیون تومان) عملاً کمکی به رونق تولید ملی نخواهد کرد. صرفاً می‌توان آن را همچون بروشوری دانست که بیانگر عملکرد نهاد مربوطه در راستای انجام شرح وظایف و مسئولیت‌ها و ارائه‌ی آن به مقامات مافوق و مربوطه است. از این رو گمان نمی‌کنیم هیچ کارآفرینی چنین تسهیلات یا بسته‌ی حمایتی را قبول کند. چرا که در دراز مدت، مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی در ادامه‌ی همین مبحث، گفت: چندی قبل، طی نشستی در بنیاد برکت، مقرر شد که جهت دریافت تسهیلات معرفی شویم. با این وجود شرط برخورداری از آن،‌ افزایش ظرفیت و افزایش پروانه اعلام شده که دریافت مجوزهای مربوطه، پروسه‌ی طولانی را شامل می‌شود. کما اینکه از حدود سه هفته‌ی قبل، تقاضای افزایش ظرفیت را ارائه داده‌ایم و اکنون در انتظار تأیید آن از سوی کمیسیون مربوطه هستیم که قرار است در مرکز (استان) تشکیل شود.

مدیر عامل شرکت مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر با بیان اینکه مجموعه‌ی تحت مدیریت وی فراز و نشیب‌های زیادی را با آزمون و خطاها پشت سر نهاده و اکنون زیرساخت‌ها آماده است، اعلام کرد: با حمایت دولت می‌توانیم تولید مطمئن در هر سال داشته باشیم و بازار مصرف استان‌های شمالی را از این حیث تأمین کنیم.
وی ادامه داد: نکته‌ی قابل تأمل اینکه در رابطه با تولید نشاء و بازار مصرف، تقاضا به مراتب بیشتر از عرضه می‌باشد و به همین دلیل ضرورت حمایت از این شرکت و مجموعه‌ها و تشکیلاتی از این دست، بیش از پیش احساس می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت تأمین نیاز داخلی، تولیدات نشاء مکانیزه به خارج از کشور هم می‌تواند صادر شود یا خیر، گفت: در تولید مکانیزه‌ی نشاء برنج و صیفی‌جات، اولویت و هدف اصلی ما تأمین بازار داخلی است اما در پروسه‌های بعدی قطعاً می‌توانیم بجای نشاء مکانیزه، برنج با کیفیت را با در نظر گرفتن فناوری نوین و برندسازی به بازارهای خارجی هم صادر کنیم.
مهندس آرش قاسم‌زاده در کنار خدمات رسانی در راستای تولید نشا و خدمات مکانیزاسیون، از تولید کنندگان عمده برنج در استان هستند که این شرکت برای تکمیل و تجهیز صنایع تبدیلی سورت و بسته یندی محصول و برندسازی از مزرعه تا سفره مصرف کننده را مورد اشاره قرار داد که مجموعه‌ی تحت مدیریت وی از این ظرفیت‌ها برخوردار نیست.

وی با اشاره به واردات بی‌رویه‌ی برنج خارجی به کشور ابراز عقیده کرد: چنانچه ارزی که برای واردات برنج از کشورهای دیگر از کشورمان خارج می‌شود، به سمت حمایت از تولید داخلی هدایت شود، در تولید برنج به خودکفایی خواهیم رسید و نیازی به واردات و خروج ارز از کشور نخواهیم داشت. متأسفانه سیاست‌های کلان دولت به گونه‌ای تدوین شده که به جای حمایت از تولید داخلی و مصرف‌کنندگان کشور، ارز به بازار خارجی و کشاورزان دیگر کشورها اختصاص می‌یابد.
مهندس آرش قاسم‌زاده گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود، تأکید فرموده‌اند که اصل و الویت با محصول داخلی است، اما مسئولان اجرایی متأسفانه در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بهای‌ چندانی به تولید ملی نمی‌دهند. این عدم حمایت، تولیدکنندگان داخلی را دلسرد و بی‌انگیزه می‌کند. کما اینکه توتون‌کاری و صنایع ابریشم که در گذشته، رونق چشم‌گیری داشته امروزه اثری از آن صنایع باقی نمانده است.با توجه به وضعیت نابسامان بازار برنج طی دوسال اخیر،ما شاهد تغییر کاربری مزارع شالیزاری به باغ و مسکونی در برخی مناطق استان بودیم و چنانچه تدابیر لازم در زمینه بهبود وضضعیت تولید و تجارت برنج صورت نگیرد و از تولید داخلی برنج حمایت های لازمه با برنامه ریزی مدون دولتی انجام نگیرددر آینده ی نزدیک سرنوشت تولید برنج نیز به مخاطره خواهد افتاد و مابیش از پیش با کسری تولید داخلی مواجه خواهیم شد و به ناچار به واردات برنج روی خواهیم آورد.
مدیر عامل شرکت مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر، همچنین حذف ارز حمایتی از ماشین‌آلات کشاورزی را از دیگر مشکلات اصلی بر شمرد و در پایان ابراز امیدواری کرد، در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت از تولید ملی، مسئولان اجرایی حمایت‌های لازم را از تولید‌کنندگان به عمل آورده و به رفع موانع تولید اقدام نمایند.

گفتنی است، تا کنون مسئولان ارشد استان و شهرستان از شرکت‌ مکانیزاسیون خوشه‌چین گسکر بازدید به عمل آورده و آیین ملی مکانیزه‌ی برداشت با حضور استاندار گیلان و هیأت همراه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونان آن سازمان و رئیس مرکز تحقیقات برنج کشور و مدیران شهرستان برگزار شد که مهندس قاسم‌زاده در این همایش ضمن تشریح خدمات شرکت تحت مدیریت خود، به بیان مشکلات و موانع موجود پرداخت و خواستار حمایت مسئولان از تولیدکنندگان و کارآفرینان شد.

  • منبع خبر : صابرین آنلاین