۴۵ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است
۴۵ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بر اساس لایحه برنامه هفتم سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده باید از رده خارج شود.

سمیه رفیعی با اشاره به وضعیت خودرهای فرسوده در کشور گفت: بر اساس آمارها از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه کشور حدود ۱۷ میلیون معادل ۴۵ درصد فرسوده است.

وی افزود: همچنین از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در حال حرکت ۱۱ میلیون آن فرسوده است. در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰ درصد خودروهای این ناوگان فرسوده است.

وی گفت: همه این آمارها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و  تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودروهای فرسوده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» گفت: قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دیده است که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند.
وی در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده تاکید کرد: باید خودروها و موتورسیکلت‌هایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودروهای متروکه قطعا نمی‌تواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند که در زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیاندیشند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر این که حق داشتن هوای پاک و خودرو ایمن از حقوق اصلی و مطالبات شهروندان است گفت: با تصویب مجلس ورود خودروهای دست دوم به کشور علاوه بر خودروهای نو مجاز شده است که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نسل جدید و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور باشیم.

وی از حمایت فراکسیون محیط زیست مجلس از خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد و گفت: امیدواریم با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات اولویت واردات به این خودروها اختصاص یابد. در عین حال خودروسازان داخلی بخصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودروها بروند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: باید در کلانشهرها خودروهای عمومی و موتورسیکلت‌های خدمات‌رسان هرچه سریعتر برقی شوند.