مدیر کارخانه برنج کوبی گیلان، حسن فلکی خواستار حمایت دولت در راستای اجرای طرح توسعه شد
مدیر کارخانه برنج کوبی گیلان، حسن فلکی خواستار حمایت دولت در راستای اجرای طرح توسعه شد
کارخانه برنج کوبی گیلان، حسن فلکی یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات در زمینه تبدیل شالی به برنج سفید در سطح منطقه فومنات به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد و از ۲۷ سال قبل آقای حسن فلکی با خرید کارخانه مدیریت آن را به عهده گرفت.

صابرین آنلاین ؛ وی در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه تا قبل از خرید کارخانه برنج کوبی در زمینه خرید و فروش برنج و امور کشاورزی اشتغال داشته گفت: این کارخانه دارای ۶۰۰ متر ساختمان و ۲۵۰ متر انبار است که به ۶ دستگاه خشک کن و دستگاه‌های سفید کن، پوست کن، الک برنج و جو مجهز می‌باشد.
حسن فلکی با بیان اینکه عمده فعالیت این مجموعه تبدیل شالی (جو) زارعین منطقه به برنج سفید است خاطرنشان کرد: در پیک کاری ۱۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار می‌شوند که پیک کاری معمولا از پنجم مرداد آغاز می‌شود .وی اضافه کرد : در حالی که کشاورزان مناطق مختلف استان شالی‌های خود را به کارخانجات برنج کوبی انتقال می‌دهند اما در منطقه فومنات کارخانه داران جو کشاورزان را از مزرعه به کارخانه انتقال می‌دهند. وی در همین زمینه افزود: ما با چهار دستگاه خودرو نیسان شالی‌های زارعین را از مزرعه به کارخانه انتقال می‌دهیم. حسن فلکی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا در زمینه خرید و فروش جو نیز فعالیت دارید گفت: فعالیت ما صرفاً معطوف به تبدیل جوی کشاورزان نیست که بابت آن حق العمل کاری دریافت می‌کنیم در عین حال چنانچه کشاورزان قصد فروش برنج خود را داشته باشند به قیمت روز از آنها خریداری می‌کنیم .وی در همین حال اظهار داشت: از حدود دو سال قبل با کاهش شدید قیمت برنج محلی خرید و فروش برنج با رکود بی‌سابقه مواجه شده که به نظر می‌رسد واردات برنج بی‌کیفیت خارجی که با قیمت‌های نازل به دست مردم می‌رسد عامل اصلی رکود خرید و فروش و مصرف برنج محلی است.

مدیر کارخانه برنج کوبی گیلان سپس با برشمردن مشکلات موجود تعرفه‌های سنگین گاز و برق را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حالی که مسئولان مربوط به ما قول محاسبه خدماتی تعرفه گاز و برق را داده بودند اما تاکنون این وعده عملی نشده و همچنان با محاسبه تجاری گاز و برق مبالغ هنگفتی در هر دوره پرداخت می‌کنیم.وی افزود: هر ماه ۶ تا ۷ میلیون تومان فقط بابت گاز مصرفی می‌پردازیم که رقم بسیار کلانی بوده و این در حالی است که درآمد کارخانه نسبت به سال‌های قبل کاهش محسوسی داشته است.
حسن فلکی همچنین قطعی برق را که معمولاً روزانه ۲ تا ۴ ساعت صورت می‌گیرد از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: قطع برق حین فرآوری و به عمل آوری محصول موجب کاهش کیفیت می‌شود و به خصوص هنگام تبدیل شدن خرد برنج اضافه می‌گردد.
وی در ادامه همچنین مشکلات ترکوب را که از یکی دو سال قبل ایجاد شده مورد اشاره قرار داد و گفت: این به یک معضل بزرگ برای ما تبدیل شده که نمی‌توانیم حجم انبوهی از جو را ظرف ۳ یا ۴ روز تبدیل کنیم چنانچه این کار صورت نگیرد محصول جو به رنگ سیاه تبدیل و خراب خواهد شد که با نارضایتی مشتریان همراه خواهد شد.

مدیر کارخانه برنجکوبی گیلان ، حسن فلکی آنگاه عدم تناسب و همخوانی نرخ تورم و دستمزد (حق العمل کاری) را از دیگر مشکلات عنوان کرد و توضیح داد: از قدیم الایام حق العمل کاری کارخانجات برنجکوبی به صورت برنج وصول شده که در ازای هر یکصد کیلو به ۶ کیلو برنج محاسبه می‌شد این در حالیست که در منطقه فومنات کارخانه داران به انتقال جو از مزرعه به کارخانه اقدام می‌کنند که هزینه سوخت خودرو، کارگر و غیره را برای ما به همراه دارد البته کرایه حمل به صورت توافقی از کشاورز دریافت می‌شود اما در هر حال هزینه‌های انتقال جو از مزرعه به کارخانه برای مدیران کارخانجات برنج کوبی مقرون به صرفه نیست و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در حالی که طی چند سال اخیر نرخ تورم به طور تصاعدی افزایش یافته و قیمت انواع کالاها و خدمات چندین برابر گران‌تر شده معذالک حق العمل کاری (دستمزد) کارخانجات برنجکوبی که از ۸ سال قبل مصوب شده تغییری نکرده است.
حسن فلکی همچنین نگهداری برنج کشاورزان در محل کارخانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در گذشته کشاورزان بعد از تبدیل جو به برنج محصول خود را از کارخانه خارج و در منازل روستایی خود نگهداری می‌کردند اما از چند سال قبل به این سو اکثر کشاورزان بعد از تبدیل شالی به برنج محصول خود را از کارخانه خارج نمی‌کنند و ما برنج آنها را نگهداری می‌کنیم.
وی افزود: هم اکنون برنج سال گذشته به مقدار ۳ تا ۴ تن در کارخانه دپو شده و خریداری ندارد.

مدیر کارخانه برنج کوبی گیلان، حسن فلکی گفت: بدون شک اگر نقدینگی در قالب تسهیلات ارزان قیمت به این مجموعه تزریق شود طرح توسعه را با خرید دستگاه‌های مدرنی که روانه بازار شده اجرایی خواهیم کرد.وی مشخصا دستگاه‌های سورتینگ و وکیوم را مورد اشاره قرار داد که امروزه از نیازهای ضروری کارخانجات برنج کوبی ارزیابی می‌شود.

حسن فلکی با بیان اینکه کشاورزان امروزه متقاضی دریافت خدمات با دستگاه مدرن می‌باشند افزود: در این مجموعه از زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح توسعه برخوردار هستیم اما نقدینگی لازم جهت خرید دستگاه‌های مورد نیاز را در اختیار نداریم در این شرایط نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت به خصوص در زمینه تامین اعتبار هستیم.وی افزود: با اجرای طرح توسعه و مشخصاً نصب و راه‌اندازی دستگاه سورتینگ حداقل برای سه نفر دیگر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
حسن فلکی با ابراز تاسف از اینکه دولت طی چند سال اخیر هیچ حمایت و پشتیبانی از بخش کشاورزی (اعم از کشاورزان و کارخانجات برنج کوبی) به عمل نیاورده اختصاص یارانه را به این بخش ضروری خواند و گفت: با توجه به افزایش چشمگیر و بی‌سابقه هزینه‌ها و درآمد بسیار اندک کارخانجات برنجکوبی چنانچه دولت حمایت‌های لازم را به عمل نیاورد اکثر کارخانجات تعطیل و در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است کارخانه برنج کوبی گیلان، حسن فلکی به لحاظ کیفیت بالای خدمات و تکریم ارباب رجوع مشتری مداری را سرلوحه کار خود قرار داده و صداقت و شفافیت در ارایه خدمات و تعامل با مشتریان (کشاورزان) از معدل بالایی در این صنف برخوردار است.