صنایع چوبی قدرتی با حمایت تسهیلاتی دولت، ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی را افزایش می‌دهد
صنایع چوبی قدرتی با حمایت تسهیلاتی دولت، ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی را افزایش می‌دهد
صنایع چوبی قدرتی، به عنوان یکی از واحد‌های معتبر و شاخص در صنعت چوب منطقه و بلکه استان است که انواع مختلف مصنوعات چوبی در این واحد با کیفیت بالا و دقت و ظرافتی ویژه تولید می‌شود.

 

 

صابرین آنلاین ؛محمد‌رضا قدرتی که دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی صنایع چوب است،‌ ابتدا با اشاره به سابقه‌ی ۲۰ ساله‌ی خود در این صنعت، اعلام کرد، چهار برادر دیگر دارم که جملگی در صنایع چوب به صورت جداگانه فعالیت دارند و من در ابتدا حدود ۸ سال نزد یکی از برادران خود مشغول به کار شده و پس از آشنایی با زوایا و ابعاد مختلف این حرفه و کسب تجربه، تصمیم گرفتم در سطحی گسترده‌تر فعالیت در صنعت چوب را ادامه داده و برای چند نفر نیز فرصت شغلی ایجاد کنم.وی با بیان اینکه از ۱۲ سال قبل کارگاه مستقلی دایر و راه‌اندازی کردم، افزود: در ماه‌های اولیه، دشواری‌های زیادی متحمل شدم. از یک سو بازار با رکود کسب‌وکار مواجه شده‌ بود و از سوی دیگر هنوز به عنوان یک فعال در صنایع چوب از اعتبار لازم برخوردار نشده بودم.
محمد‌رضا قدرتی ادامه داد: با تلاش و پشتکاری که از عشق و علاقه‌ی من به صنایع چوبی نشأت می‌گرفت، با حداقل امکانات، کار خود را با توکل بر خدا شروع کردم و خیلی زود موفق شدم با صداقت کاری و انجام سفارش‌ها به نحو احسن و تکریم ارباب رجوع و مشتری‌مداری،‌ اعتباری در بازار کسب نمایم و به یاری خدا اکنون ۵ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.
وی سپس با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات صنایع چوبی تحت مدیریت خود، اضافه کرد: انواع کابینت، پله‌های چوبی، لمبه‌کوبی، اتاق سونا، کمد‌های دیواری و … به طور کلی هر آنچه با چوب و مصنوعات چوبی در ارتباط باشد، زمینه‌ی اصلی فعالیت و خدمات این مجموعه را تشکیل می‌دهد.
وی همچنین به بیان مشکلات ناشی از تهیه و تأمین مواد اولیه پرداخت و افزود: مشکل اصلی در این زمینه، نوسان و افزایش قیمت‌ها است به طوری که خرید ما متغیر است و از مرکز ثابتی خرید نمی‌کنیم. ضمن اینکه از دو یا سه سال قبل خرید‌های ما به طور کلی نقدی انجام می‌شود. این در حالی است که در انعقاد قرارداد با مشتریان، مبلغ ناچیزی به عنوان بیعانه به ما پرداخت می‌شود و بر اساس عرف باید ۹۰ درصد کار (سفارش) را انجام دهیم تا مطالبات خود را وصول کنیم. بنابراین از نقدینگی خود هزینه ‌می‌کنیم و موقع تحویل سفارش با افزایش قیمت مواجه می‌شویم که به ما ضرر و زیان مالی وارد می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا به جز نوسان و افزایش قیمت، با کمبود متریال مصرفی هم دست‌ به گریبان هستید یا خیر، گفت: کمبود متریال عمدتاً تصنعی و کاذب است. در واقع برخی فروشندگان، زمانی که با نوسان قیمتی مواجه می‌شوند، از فروش و عرضه‌ی جنس به بازار خودداری می‌کنند تا بعداً بتوانند آن را گران‌تر بفروشند. این مسائل علاوه بر اینکه کار ما را به تعویق می‌اندازد، باعث ضرر و زیان مالی ما هم می‌شود.
محمدرضا قدرتی، همچنین خاطر نشان کرد: نکته‌ی قابل تأمل اینکه، علی‌رغم افزایش تصاعدی قیمت‌ها طی چند سال اخیر، دستمزد ما (این رسته‌ی صنفی) تغییری نداشته و تقریباً ثابت مانده است. به عبارت دیگر دستمزد فرضاً کابینت امروزه همان تعرفه‌ای است که ۵ سال قبل مصوب و ابلاغ شد. در چنین شرایطی که بازار هم به شدت رقابتی است، نمی‌توانیم درصدی به دستمزدها اضافه کنیم. وی در پاسخ به این سؤال که اتحادیه‌ی صنفی چه نوع همکاری یا حمایتی از این واحد به عمل می‌آورد، گفت: این صنف دارای انجمن صنفی‌ است ولی به علت عدم کارایی انجمن، حتی از دست‌اندرکاران آن هم شناختی نداریم و علی‌رغم آنکه از چند سال قبل پروانه‌ی کسب دریافت کرده‌ایم، اما هیچ نماینده‌ای از سوی انجمن صنفی، بازدیدی از این واحد نداشته و جویای مسائل، مشکلات و نیازهای ما نشده‌ است! وی افزود: ارتباط ما با انجمن صنفی صرفاً در حد مراجعه‌ی سالانه است که برای تمدید مجوز و پرداخت عوارض شغلی صورت می‌گیرد.
مدیر صنایع چوبی قدرتی خاطر نشان کرد: به منظور بررسی وضعیت و سامان‌دهی نسبی، به فعالیت و یکسان‌سازی دستمزد‌ها، گه‌گاه با چند تن از همکاران صنفی نشست‌هایی برگزار می‌کنیم و به بحث و تبادل نظر می‌پردازیم که البته خروجی این بحث‌ها غالباً امکان اجرایی شدن ندارد.
وی در همین زمینه، تهیه‌ی لیست قیمتی را با همکاری چند تن از فعالان و دست‌اندرکاران این صنف مورد اشاره قرار داد که در کانال تلگرامی و در گروه به اشتراک گذاشته شد و برخی همکاران که با هم تعامل و هم‌سویی و هم‌فکری داشتند، ملزم به اجرای مفاد لیست قیمتی شدند. البته لازم به ذکر است که این گروه (تلگرامی) فاقد دفتر و تشکیلات ادرای بوده و عمدتاً جنبه‌ی خصوصی و دوستانه دارد.
محمدرضا قدرتی که بیش از دو دهه در صنایع چوبی سابقه‌ و تجربه‌ی فعالیت در رزومه‌ی خود ثبت نموده، آنگاه به این نکته اشاره کرد که طی چند سال اخیر، برخی افراد به صنعت چوب ورود کرده‌اند که از دانش و تجربه‌ی این صنعت بی‌بهره می‌باشند. اکثر این افراد خیلی زود، کسب‌وکار خود را تعطیل و به دنبال مشاغل دیگر می‌روند اما برخی که علی‌رغم نا آگاهی و بی‌تجربگی اصرار بر ادامه‌ی کار در این صنعت دارند، پایین‌تر از قیمت‌های مصوب، فعالیت می‌کنند و رقابتی نا سالم را شکل می‌دهند. این عده به هر قیمت کار را از مشتری می‌گیرند و متأسفانه بسیاری از مشتریان توجه چندانی به کیفیت ندارند و صرفاً ارزانی برایشان مهم است.
محمدرضا قدرتی، در ادامه‌ی همین مبحث اظهار داشت: متأسفانه برخی از این افراد تازه وارد و بی‌تجربه، وقتی کار را به هر قیمت از مشتری می‌گیرند در میانه‌ی راه دچار چالش می‌شوند و قادر نیستند سفارش مشتری را به اتمام برسانند. در چنین مواردی ادامه‌ی کار را به ما محول می‌کنند.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد یک تشکل صنفی منسجم و کارآمد، تصریح کرد: چنانچه اتحادیه‌ای پویا متشکل از افراد با تجربه و مسلط بر زوایا و ابعاد این صنعت تشکیل و بر عملکرد فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چوب نظارت مستمر و جدی اعمال نماید، بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.
محمدرضا (بابک) قدرتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر توسعه‌ی این واحد، اظهار داشت: برای اجرای طرح توسعه، قبل از هر چیزی به فضای بزرگ‌تری نیاز داریم. در حال حاضر این کارگاه در دو مغازه‌ی مجاور هم به متراژ ۳۰ متر مربع که استیجاری است مستقر شده، که برای توسعه‌ی مجموعه به فضای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع نیاز داریم.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتور برای اجرای طرح توسعه، داشتن نقدینگی به مقدار کافی است، گفت: زمین و تسهیلات ارزان قیمت بانکی جهت ساخت سازه‌ی کارگاه و تکمیل تجهیزات از نیازهای ضروری صنایع چوب قدرتی است که انتظار داریم مسئولان در این زمینه‌ها با ما همکاری و مساعدت نمایند. وی با بیان اینکه زمین و تسهیلات را برای افزایش ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی نیاز داریم، تصریح کرد:
هم ارتقا و رونق تولید ملی و هم ایجاد اشتغال به منظور کاهش نرخ بیکاری، به عنوان منشأ اصلی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، دو مقوله‌ی مهم مورد تأکید مسئولان ارشد نظام است و از این رو هر حمایت و پشتیبانی که از این واحد و دیگر واحد‌های مشابه کار آفرین به عمل آید، در راستای انجام خدمات عام‌المنفعه است و باری از دوش دولت بر می‌دارد.
مدیر صنایع چوب قدرتی در خصوص برنامه‌های طرح توسعه‌ی این مجموعه گفت: در حال حاضر، عمده فعالیت‌های ما شامل کارهای خدماتی بوده و این کارگاه بیشتر جنبه‌ی انباری دارد که یک‌سری خرید‌ها را انجام و سپس مونتاژ و تکمیل می‌کنیم. حال اگر فضای بزرگ‌تری در اختیار داشته باشیم و سوله احداث کنیم، دستگاه‌ها و ابزار کاری مجهز و پیشرفته تهیه می‌کنیم و علاوه بر خدماتی که هم اکنون ارائه می‌دهیم، در بخش فروش نیز فعالانه‌تر عمل خواهیم کرد. وی افزود، به پشتوانه‌ی حدود دو دهه فعالیت، از پتانسیل ساخت و تولید تمامی مصنوعات چوبی برخوردار هستیم که انواع صندلی، میز نهارخوری، پله‌ی گرد چوبی، درب و پنجره‌ی چوبی بزرگ، که نمونه‌ای از آن را در محل کارگاه در معرض رؤیت مشتریان عزیز قرار داده‌ایم.
محمدرضا قدرتی با بیان اینکه به علت محدودیت فضای کاری، نمی‌توانیم تمامی سفارشات مشتریان عزیز را پاسخگو باشیم، گفت: هنگامی که دو سفارش همزمان به ما ارجاع شود، سفارش سوم را نمی‌توانیم قبول کنیم.
وی با بیان اینکه در صورت برخورداری از فضای بزرگ‌تر، فعالانه به بخش تولید ورود می‌کنیم، افزود: در حال حاضر برخی مراحل کارها و سفارش‌ها را خودمان با حداقل امکانات انجام می‌دهیم و بخشی را در قالب برون‌سپاری به کارگاه‌های دیگر ارجاع می‌کنیم که بدیهی است هزینه‌های این مجموعه را افزایش می‌دهد.
مدیر صنایع چوبی قدرتی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر تعامل و همکاری سازمان‌ها و ادارات دولتی ذی‌ربط گفت: متأسفانه ادارات و سازمان‌ها نه فقط حمایتی از ما به عمل نمی‌آورند بلکه خواسته یا نا خواسته بر ابعاد مشکلات ما اضافه می‌کنند. در این رابطه لازم است اداره‌ی دارایی را مورد اشاره قرار دهم که نحوه‌ی محاسبه و وصول مالیات‌های آن به هیچ عنوان شفاف و کارشناسی شده نیست! وی در همین زمینه افزود: مشتریانی که به ما کار سفارش می‌دهند بابت خرید متریال مصرفی مبالغی پرداخت می‌کنند. این مبالغ متعلق به ما نیست بلکه پول خرید جنس برای مشتری است و دستمزد ما نهایتاً ۲۰ درصد می‌باشد، اما دارایی در تعیین مالیات، توجهی به این امر ندارد و آن را تفکیک نمی‌کند و از مبلغ جنس و دستمزد‌ها مالیات اخذ می‌کند. به عنوان مثال اگر گردش مالی ما یک میلیارد تومان باشد، ۸۰۰ میلیون تومان آن هزینه‌ی خرید جنس برای مشتری است و ارتباطی به ما ندارد که دارایی مالیات آن را از ما اخذ می‌کند. از آن یک میلیارد تومان فرضی، ۲۰۰ میلیون دستمزد ما است که اداره‌ی دارایی باید فقط از دستمزد مالیات بگیرد. هر چند در راستای حمایت از کارآفرینان و رونق تولید ملی دستگاه‌های دولتی باید با واحد‌های تولیدی مدارا نموده و هزینه‌های دولتی را تا حد امکان کاهش دهند. با این وجود نه فقط مالیات‌های سنگینی از ما اخذ می‌شود، بلکه بابت پولی که متعلق به ما نیست هم باید مالیات پرداخت کنیم.
این فعال مجرب و کار آزموده در صنایع چوب، شفاف‌سازی نحوه‌ی محاسبه و وصول مالیات‌ها را در راستای جلو‌گیری از تضییع حق صاحبان مشاغل و صنوف مختلف و از جمله مجموعه‌ی تحت مدیریت خود ضروری دانست و خواستار رسیدگی جدی به این موضوع و رفع معضلات ناشی از آن شد.
وی همچنین مسأله‌ی بیمه‌ی پرسنلی را مورد اشاره قرار داد و افزود: چنانچه حین کار، خدای ناکرده اتفاقی برای پرسنل رخ دهد، خسارت سنگینی باید متحمل شویم که انتظار داریم سازمان تأمین اجتماعی برای این مسأله تدابیری بیاندیشد و به دغدغه‌های ما در این خصوص پایان دهد.
مدیر صنایع چوبی قدرتی، آنگاه با بیان اینکه علی‌رغم تمامی مشکلات و معضلات، کیفیت خدمات و تولیدات سرلوحه‌ی اصلی این مجموعه است، تصریح کرد: مدارا و تعامل با مشتریان عزیز، تکریم ارباب رجوع که از هر قشر و طبقه‌ای باشند برای ما یکسان و قابل احترام هستند، مجموعه‌ی صنایع چوبی قدرتی را نزد عموم از مقبولیت و اعتبار بالایی برخوردار کرده است! از این رو، بی‌ آنکه تبلیغات آن‌چنانی داشته باشیم، مشتریان ما، در معرفی این واحد به دوستان، آشنایان و وابستگان خود، مهم‌ترین کار تبلیغی را برای ما انجام داده و زنجیره‌ی مشتریان بدین ترتیب، گسترده شده است.
وی سپس با اشاره به اینکه با حداقل تسهیلات می‌توانیم چندین فرصت شغلی ایجاد کنیم، گفت: چنانچه یک میلیارد تومان در قالب وام بلند مدت با بهره‌ی پایین به این مجموعه اختصاص یابد، برای ۱۵ تا ۲۰ نفر ایجاد شغل می‌کنیم، در حالی که دولت با این مبلغ شاید برای یک نفر هم نتواند فرصت شغلی ایجاد کند!
محمدرضا (بابک) قدرتی در پایان ضمن جمع‌بندی اظهارات خود، خواستار همکاری، تعامل و مساعت ادارات دارایی و تأمین اجتماعی در کاهش تعرفه‌ی مالیاتی و تحت پوشش بیمه قرار دادن حوادث حین کار پرسنل شد.

  • نویسنده : فاطمه آرام
  • منبع خبر : صابرین آنلاین