رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری چین در ایران در یک سال اخیر
رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری چین در ایران در یک سال اخیر
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی با اعلام رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری چین در ایران در یک سال اخیر گفت: در دولت سیزدهم ۳۰۰ میلیون دلار بدهی به بانک توسعه اسلامی معوق پرداخت شد و در نتیجه آن ۱۲ پروژه معوق وارد فاز تکمیلی شد.

علی فکری در نشست خبری با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه گذاری گفت: مهمترین خدمت اطلس سرمایه گذاری کاهش هزینه سرمایه گذاری از طریق مکان یابی مناسب است.

وی افزود: یکی از ابزارهایی بود که سابقه آن به دهه ۸۰ باز می گردد و از ابتدای دولت قول داده بودیم که به اتمام برسانیم.

وی درخصوص جذب سرمایه گذاری در طول دوره دولت سیزدهم گفت: راهبرد کلان دولت توسعه روابط با کشورهای همسایه است و در این راستا مجموع حجم سرمایه گذاری جذب شده ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است و نخستین کشور روسیه ، چین، امارات متحده و بعد ایرانیان خارج از کشور، ترکیه، عراق و هند در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

وی افزود: در شرایطی که تغییری در محدودیت روابط و مناطق پیرامونی نداشتیم میزان جذب سرمایه معتبر افزایش قابل توجهی داشته است.

معاون وزیر گفت: سرمایه گذاران در بخش‌های مختلفی وجود داشت بیشترین سرمایه گذاری خارجی نزدیک به پنج میلیارد دلار در این بخش است و بخش صنعت در بخش بعدی قرار دارد.

وی درباره ارتباط با نهادهای بین المللی گفت: در دولت سیزدهم مقرر شد دیگر منتظر رفع تحریم نباشیم و راه های برقراری ارتباط را پیدا کنیم یکی از کارهای ابتدایی تسویه مطالبات بود و سیاست کلی برای اصلاح روابط با کشورهای اسلامی بود و در مرحله بعد وارد تسویه بدهی بود در بانک توسعه اسلامی از طریق عراق ۳۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های معوق پرداخت شد و ۱۲ پروژه نیمه کاره دوباره فعال و در مسیر تکمیل قرار گرفت.

فکری بیان کرد: توسعه روابط با کشورهای اسلامی را در صندوق اوپک وارد کردیم و علاوه بر کار دیپلماتیک تلاش شد از رای خود در حوزه های مختلف بهره اقتصادی داشته باشیم.

وی اظهارداشت: مذاکراتی را برای تامین مالی پروژه‌هایی که منافع دو طرف وجود دارد را انجام دادیم برای نمونه با کشور روسیه مذاکراتی را آغاز کردیم.

معاون وزیر افزود: همکاری با مجامع بین المللی دیگر سیاست ما بود و برای مثال نخستین مجمع بین المللی به تازگی عضو آن شدیم شانگهای است و ماه آینده جلسه کارگروه سازمان همکاری اسلامی در ایران برگزار می‌شود.

وی گفت: اخذ مجوز سرمایه گذاری برای اتباع خارجی الزامی نیست و اتباع می‌توانند در طرح‌های کوچک و بزرگ حضور داشته باشند .‌

رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری چین

معاون وزیر گفت: در چین تصمیم گیری آرام و با ملاحظه تمام شرایط انجام می‌شود و در دو سال تلاش کردیم موانع را برطرف کردیم و تصمیمات و قوانین جدید مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران است را رفع کنیم این مانع اصلی است که باید رفع شود.

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته میزان سرمایه گذاری کشور چین ۱۰ برابر رشد داشت و برابر سه میلیارد دلار بود و در حوزه لجستیک، بندری، معدنی و انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کردند.

فکری ادامه داد: روسیه بیشتر در طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری می‌کنند و در مقابل کشور چین شرکت‌های کوچک با طرح‌های بیشتری سرمایه گذاری کردند و بیشترین میزان سرمایه گذاری در استان ایلام انجام شده و بیشتر طرح‌های نفتی بودند.‌

وی بیان کرد: مهمترین مشوق برای سرمایه گذاران، مشوق ارزی بود و نرخ‌های ترجیحی برای خرید ارز سرمایه گذار (بالاتر از نرخ مبادله ای) در نظر گرفته شده است و در ماه‌های اخیر بانک مرکزی این مورد را پذیرفته و مورد استقبال قرار گرفته است و امیدواریم بانک مرکزی گستره فعالیت خود را افزایش دهیم و سرمایه گذاران بیشتری جذب کنیم.