حمایت دولت در راستای رونق تولید ملی و کارآفرینی
حمایت دولت در راستای رونق تولید ملی و کارآفرینی
کارگاه تولیدی نوآوران شمال از معدود واحدهای تولیدی در زمینه‌ی طراحی و تولیدی تخصصی لباس‌های مدارس و شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی است که فعالیت و خدمات آن از سطح استان فراتر رفته و نیاز برخی استان‌های دیگر به این نوع البسه را نیز تأمین می‌کند.

صابرین آنلاین ؛سجاد معمری، مدیر کارگاه تولیدی نوآوران شمال در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه از ۱۱ سال قبل این مجموعه را دایر و راه‌اندازی کرده‌ام، افزود: سابقه‌ی فعالیت من درعرصه‌ی کارآفرینی به حدود ۱۸ سال قبل بر می‌گردد که در آن زمان مجموعه‌ی تهیه و توزیع و پخش مواد لبنی را با ۷ پرسنل مدیریت می‌کردم. با توجه به اینکه عمده فعالیت من در آن سال‌ها توزیع و پخش محصولات تولیدی شرکت‌های دیگر بود، ایده ورود به بخش تولید و حتی صنعت بسته‌بندی در ذهن من شکل گرفت.

وی اضافه کرد: از آنجایی که به واسطه‌ی نوع کارم، دوستانی در شهرهای مختلف از جمله در تهران داشتم و با آنها همکاری می‌کردم، پس از مشورت و تحقیق تصمیم گرفتم این رسته‌ی شغلی را از تهران در این منطقه راه‌اندازی کنم، لذا پس از فراگیری آموزش‌های لازم، استارت کار را در منطقه‌ و زادگاه خودم زدم که خوش‌بختانه تاکنون خدمات خوبی به مشتریان عزیز ارائه داده و توانستیم رضایت و اعتماد عزیزان را جلب کنیم.وی با بیان اینکه مجموعه‌ی تولیدی نوآوران شمال پس از آزمون و خطاها و پشت سر نهادن فراز و نشیب‌هایی به جایگاه فعلی ارتقاء یافته، خاطر نشان کرد:
طراحی و دوخت انواع لباس‌های مدارس دخترانه و پسرانه‌ی شهرستان را از پنج سال قبل در قرارداد با آموزش و پرورش انجام می‌دهیم.

وی افزود: تخصص ما دوخت لباس‌های صنعتی برای شرکت‌ها و کارخانجات و کارگاه‌های مختلف است که در استان و دیگر مناطق و استان‌های کشور مستقر و فعال می‌باشند. البته دریافت سفارش‌ها و انجام بخش‌هایی از کار برای استان‌های دیگر از طریق فضای مجازی (اینترنت) صورت می‌گیرد. سجاد معمری آنگاه با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز جهت دوخت انواع لباس‌ها را از اصفهان و بنکداران بازار بزرگ تهران تهیه می‌کنیم، گفت: در بخش‌ تأمین مواد اولیه، بزرگ‌ترین مشکل ما نوسانات نرخ ارز است که به فاصله‌های زمانی کوتاه، قیمت‌ها افزایش می‌یابند کما اینکه ظرف مدت کوتاهی که از سال جدید سپری شده، قیمت‌ها تصاعدی افزایش یافته‌ است. وی در همین خصوص اضافه کرد: با توجه به اینکه پس از تحویل کالا به کارخانجات و … دریافت مطالبات مدت زمانی به طول می‌انجامد، ارزش افزوده‌ی مطالبات کاهش می‌یابد که در این صورت، اگر متضرر نشویم، حاشیه سود اقتصادی مجموعه به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

مدیر کارگاه تولیدی نوآوران شمال در ادامه با بیان اینکه این مجموعه در فضایی استیجاری به وسعت ۲۲۵ متر مربع احداث و راه‌اندازی شده، گفت: مقداری از فضا را که خودمان اضافه کرده‌ایم که اکنون فضای مفید در اختیار ما ۳۱۰ متر مربع است. با این وجود با کمبود فضای کاری مواجه هستیم. وی ادامه داد: از سال ۹۴، درخواست خود را جهت واگذاری زمین به این مجموعه‌ی تولیدی ارائه داده و فرم‌های مربوطه را نیز پر کرده‌ایم. در آن بازه‌ی زمانی، قطعات زیادی زمین برای فروش موجود بود. متأسفانه مسئولان وقت همکاری و تعامل لازم را با ما به عمل نیاوردند و موفق به دریافت زمین نشدیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که موانع واگذاری زمین به این مجموعه و دلایل مسئولان وقت در عدم واگذاری چه بوده، گفت: در آن بازه پیگیری‌های زیادی به عمل آوردیم که مدیر عامل مربوطه به ما اعلام کرد چون تعداد متقاضیان بیشتر از زمین‌های موجود است، باید مناقصه برگزار شود. اما در جریان برگزاری مناقصه قرار نگرفتیم و بعداً مشاهده شد برخی افراد که اهداف تولیدی نداشتند، زمین‌هایی دریافت کرده و بلاتکلیف رها کرده‌اند!

سجاد معمری در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۸ نفر در این مجموعه‌ی تولیدی مشغول به کار هستند، گفت: چنانچه از برخی حمایت‌ها برخوردار شویم، طرح توسعه‌ی این مجموعه را اجرایی نموده و برای تعداد بیشتری از نیروها‌ی مستعد جویای کار، فرصت اشتغال‌ ایجاد می‌کنیم.
وی افزود: هم اکنون نیز به جز افرادی که داخل کارگاه مشغول به کار هستند، تعدادی نیز، به صورت غیر مستقیم در منازل خود و با چرخ‌های خیاطی که ما در اختیار آنها قرار داده‌ایم، با ما همکاری می‌کنند که تعداد آنها بیش از ۱۵ نفر است!
مدیر کارگاه تولیدی نوآوران شمال در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که از عملکرد اتحادیه صنفی جویا شد، گفت: متأسفانه تشکل صنفی مستقلی نداریم که این نیز یکی از مشکلات اصلی ما به‌ شمار می‌رود. چنانچه تشکل یا اتحادیه‌ی صنفی تخصصی و مستقل این صنف ایجاد شود، بودن شک در سامان‌دهی اعضا‌ و فعالان صنف و قیمت‌گذاری و کیفیت تولید است و در نتیجه ایجاد یک بازار رقابتی سالم، تأثیرگذار خواهد بود.
سجاد معمری همچنین در پاسخ به این سؤال که در صورت حمایت و پشتیبانی دولت چه طرح و برنامه‌ای برای توسعه‌ی این مجموعه، اجرا و محقق خواهد نمود، اظهار کرد: افزایش سبد محصولات تولیدی، تنوع بخشیدن به تولیدات و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر از مهم‌ترین برنامه‌های طرح و توسعه‌ی این مجموعه است. وی با بیان اینکه برای اجرای طرح توسعه، در نخستین گام به یک فضای حدوداً هزار متر مربعی نیاز داریم، تصریح کرد: تریکو دوزی و انواع لباس‌های ورزشی از جمله تولیداتی است که با اجرای طرح توسعه به سبد محصولات افزوده می‌شود. البته در حال حاضر نیز تریکو تولید می‌کنیم، مع‌ذلک با توسعه‌ی مجموعه، ظرفیت تولید را افزایش داده و به حیطه‌ی لباس‌های بوتیکی و بازار مد نیز ورود خواهیم کرد.

این فعال مجرب و کارآزموده‌ در بخش تولید در ادامه ابراز عقیده کرد: برای رونق تولید و برای قوی‌تر شدن در بخش تولید، باید فراتر از نیاز، تولید محصول شود، که پس از تأمین نیاز بازار داخلی، مازاد تولید به کشور‌های دیگر صادر شود.
وی همچنین با اشاره به ابزار و تجهیزات مجموعه‌ی تولیدی تحت مدیدرت خود، تصریح کرد: دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را از قبل تدارک دیده‌ایم و باید اذعان نماییم، هرکدام از تجهیزاتی که در این کارگاه تعبیه شده، به تنهایی در کلانشهر‌ها یک شغل مستقل و جداگانه است. البته ما از هر دستگاه انواع متفاوت تهیه کرده‌ایم که برای انجام کارهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فعال با سابقه در بخش تولید در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مبنی بر ظرفیت تولید و نیاز جامعه، اظهار کرد: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، به عقیده‌ی من، باید فراتر از نیاز تولید داشته باشیم که مازاد آن صادر و برای کشورمان ارزآوری داشته باشد. مع‌ذلک در شرایط کنونی هنوز به تأمین نیاز بازار داخلی هم نرسیده‌ایم. کما اینکه بر اساس برآوردها و آمار موجود، ۵۱۰ هزار تن در سال، نیاز مصرفی کشورمان می‌باشد اما ظرفیت تولید (کشوری) بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن است. این شرایط بیانگر آن است که تولیدکنندگان به دلیل نوسانات شدید بازار، در صدد حفظ وضعیت موجود کنونی هستند.
سجاد معمری، همچنین با بیان اینکه علاوه بر لباس‌های فرم ادارات و مدارس و کارخانجات، در زمینه‌ی لباس‌های مد نیز قادر به رقابت با بازار‌های خارجی هستیم و حتی می‌توانیم به لحاظ کیفیت و ظرافت و تنوع مدل، از انواع مشابه خارجی نیز طراحی و تولید بالاتری داشته باشیم. بنابراین بار دیگر تأکید می‌کنیم تولید کننده زمانی در کار خود موفق خواهد بود که بتواند فراتر از نیاز مصرفی بازار داخلی تولید محصول داشته باشد. وی آنگاه در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه همکاری و تعامل ادارات با مجموعه‌ی تولیدی نوآوران شمال را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: متأسفانه هیچ حمایت و پشتیبانی عملی از تولید کنندگان صورت نمی‌گیرد در حالی که رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت از تولید داخلی و رونق تولید ملی و مانع‌زدایی از تولید تأکید می‌فرمایند، اما مسئولان اجرایی مرتبط با بخش تولید، عملاً حمایتی از تولید کنندگان به عمل نمی‌آورند و گاهی حتی خواسته یا نا خواسته ایجاد مانع نیز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در آبان ماه سال گذشته کارگاه این مجموعه دچار آب‌گرفتگی شد که ضرر و زیان کلان مالی به دنبال داشت، گفت: در حالی که از قبل، کارگاه و محصولات را بیمه کرده‌ بودیم، اما بیمه طرف قرارداد این مجموعه، به تعهدات خود عمل نکرد و علی‌رغم پیگیری و نامه‌نگاری‌های متعدد و انعکاس موضوع به استانداری، اداره‌ی صنعت، معدن و تجارت (صمت)، و رایزنی این ادارات، بیمه در جبران خسارت اقدام نکرد.
وی افزود، دستگاه آسیب دیده را جهت تعمیر به تهران انتقال دادیم اما همچنان ارور می‌دهد که باید تعویض و دستگاه نو جایگزین شود.
مدیر کارگاه تولیدی نوآوران شمال در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار که پرسید، برای دریافت تسهیلات بانکی تاکنون چه اقداماتی انجام داده و به چه نتایجی رسیده‌اید، گفت: ما درخواست تسهیلات بانکی به مبلغ چهار میلیارد تومان را ارائه دادیم که مبلغ ۳ میلیارد در شهرستان مصوب اما بعداً این مبلغ به دو میلیارد کاهش یافت.
وی با بیان اینکه مبلغ مصوب وام از منابع بسیج سازندگی تأمین خواهد شد، افزود: اما تاکنون همان مبلغ دو میلیارد تومان نیز به این مجموعه اختصاص نیافته است که امیدواریم مسئولان ذی‌ربط در این زمینه، اقدام مساعد را به عمل آورند.

مدیر کارگاه تولیدی نوآوران شمال با تأکید بر اینکه رسته‌ی شغلی یا صنف ما از پتانسیل بالا برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی برخوردار است، اضافه کرد: برای هر یک دستگاه که در این مجموعه و واحدهای مشابه نصب و راه‌اندازی شود، حداقل به یک نیروی کار نیاز است. وی ادامه داد: ما از امکانات و فضای موجودی که در اختیار داریم حداکثر بهره‌برداری را به عمل می‌آوریم کما اینکه در همین فضای محدود، ۲۸ نفر را مشغول به کار کرده‌ایم. در عین حال به دلیل نداشتن انبار، تولیدات شامل یک هزار و ۷۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰ دست لباس در محل دفتر دپو شده است که انتقال مجموعه به فضایی بزرگ‌تر را بیش از پیش ضروری می‌سازد.
وی در ادامه‌ی برشمردن مشکلات موجود ، قطعی برق و گاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: در تابستان قطعی برق، و در فصل زمستان قطعی گاز، مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد می‌کند و باعث وقفه در کار تولید می‌شود. این در حالی است که سه دستگاه موتور برق در کارگاه تعبیه کرده‌ایم.
سجاد معمری با جمع‌بندی صحبت‌های خود، حمایت مسئولان را از بخش‌ تولید و کارآفرینان در راستای رونق تولید ملی و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری، ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد با تزریق نقدینگی در قالب تسهیلات کم بهره و با تنفس در بازپرداخت اقساط و همچنین واگذاری زمین به این مجموعه، امکان توسعه‌ی ظرفیت‌ها در بخش‌های تولید و اشتغال‌زایی، هر چه بیشتر ارتقاء یابد و با فراهم شدن بستر مناسب، مازاد تولید به بازارهای خارجی صادر شود.

  • منبع خبر : صابرین آنلاین