اصلاح  تعرفه‌ی گاز و برق در راستای حمایت از تولید ملی و کارآفرینی
اصلاح  تعرفه‌ی گاز و برق در راستای حمایت از تولید ملی و کارآفرینی
گلکده‌ی اطلس، به عنوان اولین و تنها واحد گلخانه در شهر لشت‌نشاء، به لحاظ برخورداری از چند ویژگی شاخص و ممتاز یک واحد گلخانه‌ای با معدل بالا محسوب می‌شود.در واقع گلکده‌ی اطلس که برای اولین بار و بر اساس نیاز شهروندان و اهالی شریف لشت‌نشاء احداث و دایر شده به لحاظ کیفیت،‌ تنوع و قیمت مناسب و همچنین مدیریت قوی و کارآمد،‌ مورد استقبال گسترده‌ی شهروندان قرار گرفته که پیش از این برای تهیه‌ی گل‌های مورد نیاز خود ناگزیر بودند به شهرهای مجاور عزیمت کنند.

صابرین آنلاین ؛یونس مشهدی محمدی، مؤسس و مدیر این واحد گلخانه در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه تا قبل از ورود به این عرصه،‌ در صنایع چوب مشغول به کار بوده،‌ افزود: علی‌رغم اینکه بیش از دو دهه در صنعت چوب سابقه‌ی فعالیت دارم و نیز دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی صنایع چوب نیز هستم،‌ معذلک به لحاظ مشکلات عدیده‌ای که از چند سال قبل گریبانگیر صنایع چوب شده،‌ فعالیت خود را در آن صنعت متوقف و از پنج سال قبل به عرصه‌ی گلخانه ورود کردم.
وی با بیان اینکه: اساساً احداث و راه‌اندازی گلخانه بر اساس نیاز منطقه‌ی لشت‌نشاء صورت گرفته، اظهار کرد: تا قبل از راه‌اندازی این واحد گلخانه‌،‌ هیچ واحد مشابهی در سطح شهر و منطقه دایر نشده بود و تاکنون نیز از این حیث گلکده‌ی اطلس،‌ تنها واحد گلخانه در لشت‌نشاء محسوب می‌شود.
وی در ادامه‌ی همین مبحث خاطر نشان کرد: اهالی و شهروندان محترم لشت‌نشاء پیش از این ناگزیر بودند برای تهیه‌ی گل‌های مورد نیاز خود به شهرهای مجاور عزیمت کنند که بالطبع، هزینه‌ی بالایی برای آمد و شد متحمل می‌شدند و همچنین وقت عزیزان به هدر می‌رفت. بنابراین احداث و راه‌اندازی گلخانه‌ی اطلس با استقبال گسترده‌ی همشهریان عزیز مواجه شد.

یونس مشهدی محمدی،‌ آنگاه با اشاره به فعالیت و خدمات گلخانه‌ی اطلس گفت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، این واحد حدود ۵ سال قبل در زمینی به متراژ تقریبی ۴۰۰ متر مربع احداث و راه‌اندازی شد،‌ در عین حال یک واحد کوچک‌تر به متراژ ۲۰۰ متر مربع نیز در اختیار داریم و در بدو شروع فعالیت،‌ پرورش و تولید یک‌سری گل‌ها و گیاهان را در دستور کار قرار دادیم. ضمن اینکه اگر همشهریان و مشتریان عزیز گل‌های خاصی را سفارش می‌دادند که در فهرست تولیدات این واحد نبود، از مراکز دیگر برای عزیزان تهیه می‌کردیم و از این حیث خوشبختانه موفق به جلب رضایت همشهریان عزیز شدیم. با این وجود، یکسری مشکلات و موانع باعث شد که کار تولید گل‌ها را فعلاً به حالت تعلیق در آورده و خدمات خود را بر تهیه‌ و فروش گل‌ها متمرکز سازیم.وی در توضیح بیشتر خاطر نشان کرد: هزینه‌های احداث، تجهیز و راه‌اندازی این واحد گلخانه از منابع سرمایه‌گذاری شخصی تأمین و پرداخت شده و تاکنون از تسهیلات ویژه‌ی بانکی استفاده نکرده و نیز ارگان‌ها و ادارات دولتی ذی‌ربط هیچ حمایت و پشتیبانی از این واحد به عمل نیاورده‌اند.

مدیر گلخانه‌ی اطلس ادامه داد: با توکل بر خدا و اتکا بر امکانات و پتانسیل‌های خود، این واحد دایر و راه‌اندازی شد که درآمد حاصله با توجه به میزان سرمایه‌گذاری بسیار ناچیز بوده، با این وجود ادارات ذی‌ربط که هیچ حمایتی از ما به عمل نیاورده‌اند،‌ بعضاً موانعی نیز پیش روی فعالیت و خدمات این واحد ایجاد کرده‌اند. وی افزود: بعد از چندین سال کار مستمر و در عین حال دشوار و پیچیده در صنعت گلخانه،‌ شرکت گاز با ارسال یک پیامک به ما اعلام داشت که از این پس تعرفه‌ی گاز مصرفی به صورت تجاری محاسبه خواهد شد. اداره‌ی برق نیز همسو با شرکت گاز،‌ تعرفه‌ی برق مصرفی که پیش از این به صورت کشاورزی محاسبه می‌شد را به تجاری تغییر داد و فشار مالی شدید و مضاعفی با افزایش چند برابری قبض‌های گاز و برق به ما تحمیل شد.
یونس مشهدی محمدی با بیان اینکه دمای فضای گلخانه به طور نرمال نباید کمتر از ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، تصریح کرد: چنانچه دمای گلخانه از سطح نرمال بالاتر یا پایین‌تر باشد،‌ گل‌ها از کیفیت مطلوب برخوردار نخواهند شد. با این وجود،‌ از آنجایی که مبالغ هنگفتی بابت گاز و برق مصرفی در هر دوره از ما مطالبه می‌شود،‌ ناگزیر دمای فضای گلخانه را روی ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کردیم.

این فعال مجرب و کارآزموده در صنعت گلخانه با ابراز تأسف از اینکه فشارهای مالی از ناحیه‌ی افزایش تعرفه‌های گاز و برق در روزهای پایانی سال به این واحد تحمیل شد، گفت: دقیقاً همزمان با فرا رسیدن ایام عید نوروز و آغاز بهار طبیعت و رونق گرفتن کسب و کار گل و گیاه، با افزایش تصاعدی تعرفه‌های گاز و برق، مشکلات مالی زیادی برای ما ایجاد شد به طوری که نتوانستیم آنطور که باید پاسخگوی نیاز بازار و همشهریان محترم باشیم چون افزایش تصاعدی تعرفه‌ی برق و گاز در شرایطی صورت گرفت که ما نمی‌توانستیم قیمت گل را به تناسب آن افزایش دهیم. از سوی دیگر بالا بودن نرخ تورم، قدرت خرید قشرهای کم درآمد و خانواده‌های متوسط با حقوق ثابت را به میزان قابل توجهی کاهش داده که نمی‌توانند مبالغی نسبتاً بالایی برای خرید گل هزینه کنند.
مدیر گلکده‌ی اطلس اضافه کرد: تا قبل از افزایش تعرفه‌های گاز و برق، به جزء من و همسر و پسرم، سه نفر دیگر در این واحد مشغول به کار بوده و در واقع بیش از ۴ خانوار از این واحد امرار معاش می‌کرده‌اند که با اقدام ادارات گاز و برق ناگزیر از تعدیل نیرو شدیم.
وی همچنین اعلام کرد: ‌از طریق فضای مجازی سفارش‌های زیادی از شهرهای استان‌های دیگر کشور دریافت و تقریباً به سراسر ایران اسلامی گل ارسال می‌کردیم که متأسفانه افزایش تعرفه‌های گاز و برق، ضربه‌ی شدیدی به کسب و کار ما وارد نمود و این در حالی است که ادارات و دستگاه‌های اجرایی در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب باید از تولید ملی حمایت کنند. کما اینکه مقام معظم رهبری در پیام‌های نوروزی چند سال اخیر بر لزوم حمایت از تولید ملی و مانع‌زدایی از تولید تأکید فرموده‌اند. اما برخی از دستگاه‌های اجرایی به جای حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان،‌ متأسفانه به ایجاد مانع در مسیر تولید و کارآفرینی اقدام می‌کنند.
یونس مشهدی محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که پرسید در این شرایط چه انتظاری از دولتمردان و به خصوص دستگاه‌ها و ادارات ذی‌ربط دارید،‌ گفت: همان‌طور که اشاره کردم برای راه‌اندازی و تجهیز این واحد نه از تسهیلات بانکی استفاده کرده و نه از حمایت برخوردار شده‌ایم. بنابراین حداقل انتظار ما این بوده و هست که در مسیر تولید و اشتغال‌زایی و خدمات‌رسانی این واحد مشکل و مانعی ایجاد نشود! وی ادامه داد: تا قبل از اینکه برق و گاز این واحد را تجاری محاسبه کنند، به کار تولید گل مشغول بوده و انواع گل‌ها با قیمت‌های مناسب به دست مشتری می‌رسید و در عین حال چند خانوار نیز از این واحد امرار معاش می‌کردند. متأسفانه با افزایش چندین برابری تعرفه‌های گاز و برق، امکان ادامه‌ی تولید از ما سلب شد و همچنین ناگزیر از تعدیل نیرو شدیم و دسترسی سهل و نسبتاً ارزان شهروندان عزیز به انواع گل‌ها با دشواری و مانع روبرو شد.
مدیر گلکده‌ی اطلس در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که پرسید با تعطیلی بخش تولید چگونه پاسخگوی سفارش‌های مشتریان می‌شوید، گفت: بخشی از کار تولید گل را به بانوانی محول کرده‌ایم که در منازل شخصی خود به این کار اشتغال دارند، بخشی از سفارش‌ها را هم از مراکز گلخانه‌ای مستقر در شهرهای دیگر تهیه و به مشتریان عزیز ارائه می‌کنیم. در حالی که قبلاً انواع گل‌ها را در همین واحد، تولید، بسته‌بندی و از طریق اتوبوس‌های ترمینال به مقصد شهرها و استان‌های دیگر کشور ارسال می‌کردیم.
وی با بیان اینکه افزایش تصاعدی تعرفه‌ی گاز و برق، خدمات فروش گلکده‌ی اطلس را به حدود یک دهم قبل کاهش داده، خواستار بازنگری و تجدید نظر در تعرفه‌ی حامل‌های انرژی شد و گفت: انتظار داریم مسئولان و تصمیم‌گیران ادارات گاز و برق تعرفه‌ها را به صورت کشاورزی (همانند سابق) محاسبه کنند که بدین ترتیب کمک مؤثری به تولید داخلی و اشتغال‌زایی باشد.
مدیر گلکده‌ی اطلس همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر درخواست و پیگیری دریافت تسهیلات بانکی، گفت: یکسال قبل تقاضای خو را مبنی‌ بر تسهیلات بانکی از طریق اداره‌ی جهاد کشاورزی‌ لشت‌نشاء ارائه دادیم و متعاقباً مدارک مربوطه را تهیه و تدارک دیدیم. مبلغ درخواستی ما ۷۰۰ میلیون تومان بوده که کارشناسان ذی‌ربط در جهاد کشاورزی لشت‌نشاء و رشت از این واحد بازدید و مورد تأیید قرار دادند و همگام افتتاح گلکده، که نیاز به تهیه‌ی دستگاه کارتخوان داشتیم، از طریق بانک صادرات که از قبل با آن‌ها همکاری داشتیم،‌ اقدام کردیم اما جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی را به عنوان بانک عامل معرفی کرد. وی افزود: با این وجود مراحل سخت و دشوار تشریفات بانکی و تغییر بانک عامل را پشت سر گذاشتیم اما هنگامی که قضیه به بانک کشاورزی ارجاع شد،‌ مبلغ وام درخواستی از ۷۰۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون ریال کاهش یافت!
وی گفت: کاهش غیر قابل انتظار مبلغ وام به ۵۵ میلیون تومان،‌ در حالی است که هزینه‌ی یک کامیون گل بین ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان ارزیابی می‌شود و هزینه‌ی یک ماشین حامل نشاء افزون بر یکصد میلیون تومان است. در واقع ۵۵ میلیون تومان در صنعت گلخانه،‌ هیچ گره‌ای از مشکلات را نمی‌گشاید!
یونس مشهدی محمدی، در همین خصوص اظهار کرد: نکته‌ی قابل تأمل اینکه بانک عامل برای تعیین مبلغ وام نیز شرط دو ضمن بازاری را پیش روی ما قرار داد و چون موفق به معرفی ضامن‌های مورد نظر بانک نشدیم، پیشنهاد ضمانت‌نامه‌ی بانکی را به ما ارائه دادند اما بعداً بانک عامل،‌ ضمانت‌نامه‌ی بانک صادرات را نپذیرفت و در نهایت از دریافت وام صرف‌نظر کردیم!
وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه چنانچه تسهیلات کم‌بهره به میزان کافی به این واحد اختصاص یابد،‌ آیا برنامه‌ای برای توسعه‌ی گلکده در دستور کار دارید،‌ گفت: بدون شک چنانچه تسهیلات کم‌بهره و حمایت‌های اداری از این واحد به عمل آید،‌ خط تولید را مجدداً راه‌اندازی و چندین مدل گل تولید خواهیم کرد.وی افزود: با توجه به اینکه از زیرساخت‌ها مانند فضای کافی و تجارب لازم برخوردار هستیم،‌ می‌توانیم ظرفیت تولید انواع گل را به لحاظ کیفی و کمی ارتقا داده و علاوه بر منطقه و استان، به سراسر کشور گل‌های تولیدی خود را عرضه و ارسال کنیم. وی در همین زمینه اظهار داشت: با الحاق زمین ۲۰۰ متر مربعی در محوطه‌ی عقبی این واحد،‌ فضای گلخانه را بزرگ‌تر و برای چندین نفر فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.


در ادامه‌ی این مصاحبه،‌ بانو سودابه شعبانی،‌ که در اداره‌ی امور گلکده با همسر خود همکاری و مشارکت دارد،‌ به خبرنگار ما توضیحاتی داد. وی با اشاره به سابقه‌ی ۸ ساله‌ی خود در صنعت گلخانه، گفت:با رفع موانعی که پیش روی این واحد قرار گرفته،‌ کاهش تعرفه‌های گاز و برق و نیز اختصاص تسهیلات ویژه‌ی بانکی، گلکده‌ی اطلس به عنوان تنها گلخانه در منطقه‌ی لشت‌نشاء می‌تواند نیازهای منطقه‌، استان و حتی کشور را در سطحی وسیع پوشش دهد.
سودابه شعبانی همچنین توکل بر خدا و تلاش مستمر و داشتن پشتکار را رمز موفقیت گلکده‌ی اطلس دانست و گفت: در ایام تعطیلات نوروز و دیگر جشن‌های ملی و مذهبی، این واحد همواره و بی‌وقفه به خدمات‌دهی به همشهریان و هموطنان عزیز مشغول بوده و معتقدیم با کار و تلاش می‌توان بر هر مشکلی غلبه نمود. بانو سودابه شعبانی همچنین اعلام کرد: با حمایت ادارات ذی‌ربط می‌توانیم علاوه بر تولید انواع گل،‌ با مراکز عمده‌ی تولید گل کشور ارتباطات قوی ایجاد و گل‌ را به صورت مستقیم و دست اول تهیه و با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان عزیز عرضه کینم.
گفتنی‌است،‌ مدیریت گلکده‌ی اطلس در پایان مصاحبه بار دیگر ضرورت بازنگری در محاسبه‌ی تعرفه‌های برق و گاز و کاهش هزینه‌های سنگین حامل‌های انرژی را مورد تأکید قرار داده و خواستار کمک و حمایت ادارات ذیربط در تأمین مواد اولیه (کود، سم و …) به قیمت دولتی شدند.

  • منبع خبر : صابرین آنلاین