اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت
اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت اختصاص داده است، گفت: حفاظت و احیای جنگل‌ها و مراتع کشور نیازمند حضور جوامع محلی و آحاد جامعه است که لایحه‌ای در این خصوص به دولت ارایه شده است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، «علی سلاجقه» روز سه‌شنبه در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران، افزود: جامعه باید بداند که حفاظت و حمایت از جنگل و مراتع راه‌حل اساسی امنیت غذایی کشور است و این موضوع باید تبیین شود؛ در این خصوص دستگاه‌های اجرایی و علمی ایده‌های خوبی ارایه بدهند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه منابع طبیعی کشور نیازمند اعتبارات مناسب است، اظهار داشت: لایحه جامع حفاظت خاک و آبخیزداری کشور ظرفیت خوبی است، اما با وجود اعتبارات کم با اجرای سالانه ۳۰۰ هزار هکتار به جایی نمی‌رسیم و سعی داریم از ظرفیت دولت استفاده کنیم تا آینده خوبی منابع طبیعی کشور داشته باشد.

وی پیشنهاد داد: سیاست‌گذاران با کمک محققان به سمتی گام بردارند که سازمان منابع طبیعی کشور و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع برای حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع در کنار یکدیگر در قالب پژوهشگاه قوی قرار بگیرند و سازمان محیط زیست در استان‌ها نیز به این فرایند کمک خواهد کرد.

عقب ماندگی ایران در بحث تغییر اقلیم و حفاظت منابع طبیعی

سلاجقه تصریح کرد: دگردیسی که در پوشش گیاهی کشور در حال رخ داد است باید از قبل پیش‌بینی و هشدارهای لازم ارایه شود. علم اثبات کرده که بن بستی در حیات وجود ندارد، اما ما عقب هستیم، در حالی که دنیا در بحث تغییر اقلیم و اقتصاد به خوبی پیش می‌رود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی و تعیین نقشه راه آتی دستگاه‌های اجرایی کشور برعهده محققان است؛ بنابراین در شعار سال کاهش تورم و رشد تولید باید اثبات کنیم که این دو دستگاه پشتوانه تولید هستند و باید جایگاه این بخش در کاهش تورم احصا شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در بحث ارزش گذاری اقتصادی مجموعه محیط زیست کشور به عنوان گام اول، سال قبل در ۶ استان کشور انجام شد و امسال تلاش داریم آن را به ۸۰ درصد برسانیم.

سلاجقه گفت: در بحث ضوابط استقراری که ۳۰ سال پیش اتفاق افتاد، اما دانش روز، فناوری‌ها و دانش بنیان به آن راه پیدا نکرده بود نیز، فراخوان دادیم و روز گذشته ضوابط و استقرار را برای کشور اعلام و ابلاغ کردیم، البته شرایط می‌طلبد که مجموعه اندیشمند کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت شده باید حفاظت در اختیار مردم قرار بگیرد، افزود: اکنون در مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۸۲ منطقه حفاظت شده، ۴۲ پارک ملی و ۵۴ پناهگاه حیات وحش داریم که ۱۱.۶ درصد عرصه‌های طبیعی در مجموعه محیط زیست کشور است که باید از این ظرفیت‌های طبیعی به درستی استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: سال‌ها در مجموعه خانه معدن کشور بدون هیچ تقابلی بحث می‌کردیم که آخرین فناوری نوین دنیا در بخش معدن به گونه‌ای استفاده می‌شود که علاوه بر حفظ جنگل و مرتع، منابع زیرزمین به درستی استفاده کند؛ بنابراین این تقابل‌ها باید مرتفع شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان خود را از منابع طبیعی کشور جدا نمی‌داند و مشکلات باید حل شود و بن بستی در این خصوص وجود ندارد، گفت: اعتبارات و بودجه کل سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی کشور با شرایط فعلی در تغییر اقلیم همخوانی ندارد، اما گاهی تخصیص اعتبارات دولتی به بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به حفاظت محیط زیست کمک می‌کند، به‌طوری که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به کیفی‌سازی و بهبود سوخت اختصاص داده که این نیز برای محیط زیست کشور هزینه می‌شود.