کسری ۲۰۰ هزار معلم
کسری ۲۰۰ هزار معلم
وزیر آموزش و پرورش معتقد است مطابق آمار ما، بعد از اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری می‌کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، درباره کلاس خالی از معلم در کشور، اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونین و مدیران کلاس را دنبال می‌کردند تا معلمان جدید ملحق شوند.

وی تاکید کرد: مطابق آمار ما، بعد از اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری می‌کنیم.
به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در خلال این برنامه خانواده‌ها با تماس با صداسیما اعلام کردند که کلاس بچه‌هایشان معلم ندارد، گفت: واقعیت این است که من بالاخره باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که بعضا می‌شود؟ .

صحرایی یادآور شد: ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه داده شده درست باشد و ۲۰ هزار کلاس درس ما در چهار هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم تعداد این کلاس‌ها چند درصد کل کلاس‌های ما می‌شود؟ . با این حال معلم آن ۲۰ هزار کلاس درس هم تامین شد. این مواردی که می‌گویند کلاس درس خالی از معلم است را حتما ما پیگیری می‌کنیم. با این حال خانواده‌ها نیز می‌توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مساله را اعلام کنند.

ضریب دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیر معقول می‌آید

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا افرادی که تماس می‌گیرند و می‌گویند کلاس درس فرزندانشان خالی است، خلاف واقع صحبت می‌کنند؟ ، بیان کرد: من گزارشی از مدیران کل آموزش و پرورش کشور درباره کلاس خالی از معلم ندارم. برخی جاها می‌گویند که برای مثال درس فلسفه و منطق ما هنوز معلم ندارد. در این شرایط گاهی معلمان دیگری باید دروس دو واحدی و یا چهار واحدی را تدریس کنند چراکه ما یک معلم را برای یک درس دو واحدی استخدام نمی‌کنیم. با این حال اما ضریب دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیر معقول می‌آید.
کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟ . یادآور شد: کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مساله خشکاندن ریشه این کمبود است. هرکسی در هر نقطه‌ای از ایران که می‌گوید معلم ندارد را به ما اعلام کنید، پیگیری می‌کنیم.

صحرایی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضا خانواده‌ها مطرح می‌کنند کلاس درس فرزندشان معلم نداشته است و برای این کلاس یک معلم را از یک شهرستان با تجربه تدریس برای دو دانش آموز برای تدریس در کلاس درس با تراکم بیشتر به تهران آورده‌اند، توضیح داد: این موارد قابل راستی آزمایی نیستند. معلم‌ها، معلم اند؛ حال برای دو دانش آموز یا ۲۰ دانش آموز فرقی ندارد. این معلم منتقل شده است. یکی از راه‌های تامین کسری ما انتقال است.

جذب ۲۲ هزار دانشجو در سال اول تاسیس دانشگاه فرهنگیان

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تصمیمات دولت‌های قبلی درباره نحوه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم، تصریح کرد: وقتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رونمایی شد بنا بر این بود تمام نیاز وزارت آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تامین شود. در سال اول تاسیس دانشگاه فرهنگیان نیز تقریبا ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و بنا بر این بود این جذب با خروجی آموزش و پرورش تراز شود. به طوری که رفته رفته ورودی دانشگاه فرهنگیان با خروجی وزارت آموزش و پرورش متناسب شده و تا ۳۵ هزار نفر ظرفیت افزایش یابد.

کاهش ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان به زیر ۴۰۰۰ نفر در سال پنجم تاسیس

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سوی دیگر طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هرجایی که دانشگاه فرهنگیان نتواند دانشجو جذب کند، آموزش و پرورش می‌تواند از طریق برگزاری آزمون اقدام به استخدام نیرو کند، عنوان کرد: این اتفاق رخ نداد. آنچه باعث تاسف است این است که وقتی دانشگاه فرهنگیان چهار یا پنج‌ساله شد ورودی این دانشگاه زیر ۴۰۰۰ نفر شد. نگرانی آنقدر زیاد شد که رهبر انقلاب خودشان به دانشگاه فرهنگیان تشریف آوردند.

صحرایی درباره چرایی کاهش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: اختلاف رویکردی وجود داشت، برخی به تامین معلم معتقد بودند اما ما به تربیت معلم معتقدایم. دوگانه تامین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت دوگانه مدیریتی است. معلم باید خودش تربیت شود تا بتواند تربیت کند. هنوز برخی فکر می‌کنند هرکسی فارغ التحصیل دانشگاه باشد می‌تواند معلم باشد، در حالی که اینطور نیست و عالم با معلم خیلی متفاوت است. سطح معلمی خیلی بالاتر از عالم بودن است. این ناترازی نیز ناشی از کم شدن تربیت معلم طی شش سال یعنی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ است.

افزایش ۳ میلیونی جمعیت دانش آموزی طی ۷ سال

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ همیشه جذب معلم ما از بازنشستگی ما کمتر بوده است و این درحالی است که علی القاعده باید جذب و بازنشستگی ما با یکدیگر تراز بلکه جذب ما بیشتر هم باشد، افزود: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت دانش آموزی کشور نزدیک سه میلیون نفر اضافه شده است. درواقع ما از اوج جمعیت دانش آموزی در دهه هشتاد که آمار دانش آموزان ما ۱۶ میلیون نفر بود، در دهه نود به جمعیت دانش آموزی ۱۱ میلیون نفری رسیدیم و الان دوباره رشد کردیم. این نشان می‌دهد ما باید معلم تربیت می‌کردیم و یا یا باید متناسب با مقدار بازنشستگی خود معلم جذب می‌کردیم.

معلمانی که دو سال برای رتبه‌بندی صبر کردند و بعد از آموزش و پرورش خارج شدند

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با آغاز اجرای قانون رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، بسیاری از معلمان ماندند تا مشمول رتبه‌بندی بشوند، دو سال در رتبه‌بندی بمانند و بعد خارج شوند چراکه طبق قانون، حقوق بازنشستگان بر مبنای دو سال آخر حقوق آن‌ها محاسبه می‌شود. از این رو اوج بازنشستگی معلمان مربوط به سال ۱۴۰۲ است. یک دفعه اول مهر با این مشکل مواجه شدیم که تعدادی از کلاس‌ها بی‌معلم ماندند.

صحرایی اشاره کرد: ما ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم و گفته بودیم ۷۵ هزار معلم با آزمون استخدامی و با دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس می‌شوند. ۵۰ هزار جذب داشتیم. مابقی معلمان چطور تامین می‌شدند؟ . ۱۱ هزار معلم ما از طریق اشتغال معاونین و مدیران مدارس تامین شدند، ۶۰۰۰ سرباز معلم گرفته بودیم و باقی نیز از اشتغال مثبت معلمان و بازنشستگان به دست می‌آمد.

میزان بازنشستگی ما از میزان پیش بینی ما فراتر رفت

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای به کارگیری بازنشسته‌ها از سران قوا مجوز گرفت تا بتواند بازنشستگان آموزش و پرورش را ۲۴ساعته به خدمت بگیرد، ادامه داد: اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی ما از میزان پیش بینی ما فراتر رفت. قانون نیز اجازه نمی‌داد ما بازنشسته را نگه داریم. مساله دو طرفه است؛ اگر بازنشسته بخواهد در دستگاه بماند و دستگاه هم بخواهد که بازنشسته بماند؛ این امر امکان‌پذیر می‌شود.

تاخیری در اعلام نتایج آزمون‌ها داشتیم

وزیر آموزش و پرورش درباره دیگر علل کمبود معلم در ابتدای مهر جاری اظهار کرد: البته اتفاقی نیز افتاد و ما تاخیری در اعلام نتایج آزمون‌ها داشتیم. آزمون آموزگاری هشت اردیبهشت سال جاری برگزار شد که ۵۳۶ هزار نفر در آن آزمون شرکت کرده بودند. ابتکاری که امسال به خرج دادیم این بود که دامنه افرادی که می‌توانستند معلم ابتدایی شوند را از بین فارغ التحصیلان ۱۴ رشته گرایش به ۷۰ رشته گرایش افزایش دادیم. در مرحله اول فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر قبول شدند اما با تکمیل ظرفیت ۱۰ هزار نفر دیگر نیز قبول شدند. برگزاری آزمون‌های ما همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری شد و نمی‌توانستیم آن زمان بار دیگری بر دوش سازمان سنجش بگذاریم. آزمون دبیری دیر برگزار شد و اینجا اشکالی به لحاظ هماهنگی وجود داشت که باید آن را پذیرفت.

جذب دبیر در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال آینده، از حالا برنامه‌ریزی می‌کنند، این را هم گفت که در آزمون دبیری ظرفیت جذب ۲۲ هزار نفر وجود داشت اما ۱۵ هزار نفر در این آزمون جذب شدند که موافقت برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری نیز گرفته شده است.

۱۷ هزار و ۶۰۰ کلاس درس بالای ۴۰ دانش آموزش تراکم دارند

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره تراکم کلاس‌های درس عنوان کرد: تراکم ۱۷ هزار و ۶۰۰ کلاس درس ما از تعداد کل ۶۰۰ هزار کلاس درس در کشور، بالای ۴۰ نفر است. تعداد مطلوب ما تراکم ۲۵ نفری است اما همواره ضریب دیده شدن آن کلاس‌های ۴۰ نفره بیشتر از کلاس‌های زیر ۳۰ نفر است. با این حال نزدیک ۲۵ هزار کلاس درس در کشور بین پنج تا ۱۰ دانش آموز دارند. ما ۵۰۵ مدرسه یک نفره و نزدیک ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز داریم.

در تهران مشکل شدید معلم داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در تهران مشکل شدید معلم داریم، درباره تعداد معلمان جذب شده در شهر تهران از طریق آزمون استخدامی خاطر نشان کرد: در شهر تهران ۶۵۰۰ معلم جدید استخدام کردیم. گذشته را نگاه کنیم. در کدام سال این تعداد استخدام را در شهر تهران داشته‌ایم. به مشهد ۷۰۰۰ معلم جدید دادیم. به تبریز ۲۶۰۰ معلم جدید که ۱۲۰۰ معلم آن از طریق دانشگاه فرهنگیان و باقی از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند را داده‌ایم.

بنا بر اظهارات وی، در شش ماهه نخست امسال آموزش و پرورش ۴۳ هزار معلم استخدام کرده است که این رقم با جذب تعدادی معلم دیگر در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری، به رقم ۵۰ هزار معلم می‌رسد.

صحرایی ادامه داد: از سوی دیگر ۲۵ هزار نیرو هم از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام کردیم. یعنی مجموعا ۷۵ هزار معلم استخدام کردیم. هیچ وزارتخانه‌ای به جز وزارت بهداشت ۷۵ هزار نیرو ندارد. این یعنی این دولت تامین معلم باکیفیت که امانات مردم را خوب تربیت کند اولویت خود می‌داند. افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند باید به اندازه یک سال و مشخصا بالغ بر ۶۰۰ ساعت دوره آموزشی ببینند. این نیروها همزمان با تدریس در مدرسه در روزهای پنجشنبه و جمعه دوره می‌بینند. برای جذب این معلمان بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی همزمان در کشور راه اندازی شدند تا افراد را ارزیابی کنند.

در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضاهای آموزش و پرورش به وزارتخانه دیگری واگذار شد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر فضای دانشگاه فرهنگیان از سال تاسیس طبق برنامه توسعه پیدا می‌کرد باید امروز سالی ۴۰ هزار معلم ورودی و ۴۰ هزار خروجی می‌داشت، یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضاهای آموزشی خود را به وزارت دیگری واگذار کردیم. ۲۰ اردیبهشت سال گذشته که من رئیس دانشگاه فرهنگیان شدم، این دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو خارج از خوابگاه داشت. درحالی که طبق اساسنامه این دانشگاه، دانشجو باید در مکان دانشگاه باشد تا هویت معلمی او شکل گیرد. در طول این دو سال اخیر ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد و الان اهتمام دولت و مجلس در این است تا چنان فضای دانشگاه فرهنگیان را بالا ببرند تا بتواند نیاز اصلی آموزش و پرورش را تامین کند.

رتبه‌بندی معلمان تا پایان آبان وارد فاز «ارتقا» می‌شود

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت اعتراضات نسبت به رتبه‌بندی معلمان تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان مطالبه بیش از یک دهه بر زمین مانده‌ای بود که این دولت علیرغم تنگناها آن را اجرا کرد. آنقدر کار سنگین بود که برخی جرات نمی‌کردند به آن نزدیک شوند اما ما آن را اجرا کردیم. در اجرا اشکالاتی از نظر معلمان وجود داشت. همکاران به رتبه‌ها اعتراض کردند و ما با آغوش باز اعتراضات را بررسی کردیم.

صحرایی تاکید کرد: آنچه وارد بود اعمال کردیم و رتبه‌ها را اصلاح کردیم. در پایان آبان ماه وارد فاز جدید رتبه‌بندی یعنی مرحله ارتقا خواهیم شد. با کمک همکاران در حال اصلاح آیین نامه آن هستیم. آیین نامه جدید مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر می‌بیند اما برخی ویژگی‌های آیین نامه قبلی متناسب با شرایط معلمان دیده نشده بود. تمام اعتراضات بررسی شده و آن‌هایی که اعتراضشان وارد بوده است اصلاح احکام شده اند. اگر اعتراضی وارد نبوده نیز به افراد اعلام شده است. اکنون نیز آیین نامه مرحله جدید رتبه‌بندی در حال آماده‌سازی است.