مدیر تعمیرگاه ماشین‌های سنگین یاسر خواستار نظارت و کنترل بازار قطعات یدکی شد
مدیر تعمیرگاه ماشین‌های سنگین یاسر خواستار نظارت و کنترل بازار قطعات یدکی شد

رسته‌ شغلی مکانیکی از رسته‌های قدیمی و پیچیده‌ای به شمار می‌رود که برای تسلط و اشراف بر زوایا و ابعاد مختلف این رسته شغلی باید تخصص و تجربه توأمان لحاظ شود؛ این امر به خصوص در رابطه با ماشین‌های سنگین ضروری‌تر ارزیابی می‌شود چرا که تعمیر این ماشین‌ها نسبت به خودروهای سبک بسیار دشوارتر و […]

رسته‌ شغلی مکانیکی از رسته‌های قدیمی و پیچیده‌ای به شمار می‌رود که برای تسلط و اشراف بر زوایا و ابعاد مختلف این رسته شغلی باید تخصص و تجربه توأمان لحاظ شود؛ این امر به خصوص در رابطه با ماشین‌های سنگین ضروری‌تر ارزیابی می‌شود چرا که تعمیر این ماشین‌ها نسبت به خودروهای سبک بسیار دشوارتر و پیچیده‌تر است.
تعمیرگاه ماشین‌های سنگین به مدیریت یاسر ستوده از معدود مراکز تعمیرگاهی این رسته شغلی است که مدیریت آن استاد کاری ماهر و مجرب محسوب می‌شود.
یاسر ستوده دانش آموخته رشته مکانیک در مصاحبه با خبرنگار ما از سابقه ۲۲ ساله خود در این رسته شغلی خبر داد و گفت که از ۵ سال قبل با هدف توسعه فعالیت و خدمات خود این واحد مستقل را دایر و راه اندازی کرده‌ام.وی علاقه به امور فنی و صنعتی به خصوص مکانیکی را از انگیزه‌ها و دلایل اصلی خود برای ورود به این حرفه عنوان کرد و افزود: خدمات دهی تخصصی به ماشین‌های سنگین و همچنین اشتغال زایی را از اهداف واحد تعمیرگاهی تحت مدیریت خود برشمرد و خاطرنشان کرد: به علت مشکلات عدیده‌ای که با آن مواجه هستیم تحقق و عملی ساختن برخی از این اهداف با مانع مواجه شده است.

یاسر ستوده آنگاه با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات این واحد تعمیرگاهی گفت: فعالیت اصلی ما ارائه خدمات مکانیکی ماشین‌های سنگین در سطح تخصصی است که تعمیر موتور، گیربکس ،دیفرانسیل و دیگر بخش‌های مرتبط با مکانیکی از قبیل سیستم ترمزها ،بلبرینگ‌ها و نظایر آن را شامل می‌شود.وی افزود : قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز را از فروشگاه‌های مستقر در سطح استان تهیه می‌کنیم البته روش کاری ما در تهیه لوازم، ارائه لیست از قطعات یدکی مورد نیاز به مشتری است که خود آن را تهیه و جهت تعویض و نصب در اختیار ما قرار دهد.وی در همین حال خاطرنشان کرد: در برخی موارد که مشتری قطعه‌ای را تهیه می‌کند از کیفیت لازم برخوردار نیست که مدت کوتاهی پس از نصب کارایی خود را از دست می‌دهد و هزینه مضاعف به مالک یا راننده ماشین تحمیل می‌کند؛ در چنین مواردی برخی مشتریان کوتاهی و قصور را متوجه ما می‌دانند و از ما پاسخ می‌خواهند که به آنها متذکر می‌شویم قطعه نصب شده فاقد کیفیت و کارایی بوده و ما کار خود را به نحو احسن انجام داده‌ایم. در هر حال قطعات و لوازم یدکی فاقد کیفیت مشکلات عدیده‌ای را برای ما و مشتریان به همراه دارد.این استادکار مکانیک سپس با تاکید بر اینکه به لحاظ حساسیت کار ماشین‌های سنگین تعمیر این ماشین‌ها علاوه بر تجربه نیاز به آموزه‌های تئوریک دارد افزود: در واقع با تلفیق آموزه‌های علمی و تئوریک با تجربه عملی می‌توان خدمات تعمیرگاهی این ماشین‌ها را به نحو احسن انجام داد.
یاسر ستوده همچنین با بیان اینکه قطعات بی‌کیفیت هم به ما (تعمیرکاران) و هم مشتریان لطمه وارد می‌کند و اعتبار واحد تعمیرگاهی را خدشه‌دار می‌کند افزود: در مراجعه ماشین‌ها به این مرکز تعمیرگاهی چنانچه قطعه معیوب قابل تعمیر باشد آن را تعمیر و مجدداً نصب می‌کنیم که هزینه مضاعف برای مشتری نداشته باشد اما چنانچه قطعه قابل تعمیر نباشد باید تعویض و قطعه نو جایگزین شود.

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ما که درباره مشخصات و اطلاعات و ویژگی‌های این واحد تعمیرگاه جویا شد اظهار داشت: این واحد در فضای کلی ۵۰۰ متر احداث و راه‌اندازی شده که ۳۰۰ متر سرپوشیده و ۲۰۰ متر هم به فضای سبز اختصاص یافته است که استیجاری می‌باشد.
مدیر تعمیرگاه ماشین‌های سنگین یاسر اضافه کرد: تاکنون از هیچ حمایت و پشتیبانی و یا تسهیلات ارزان قیمت بانکی در قالب وام با اقساط بلند مدت و نرخ بهره پایین برخوردار نشده‌ایم و هزینه‌های احداث، تجهیز و راه‌اندازی این واحد از منابع سرمایه‌گذاری شخصی تامین و پرداخت شده است.وی افزود: با توجه به عدم حمایت مسئولان به خصوص از حیث تزریق نقدینگی در قالب وام با کمبود منابع اعتباری مواجه شده و نتوانستیم دستگاه‌ها و ابزار تعمیرگاهی را به طور کامل تدارک ببینیم و از این رو با کمبود شدید نقدینگی مواجه شدیم.
یاسر ستوده در همین زمینه از دستگاه مخصوص شست و شوی قطعات، جک بالابر، جرثقیل سقفی و دیگر ابزارآلات پیشرفته نام برد که در صورت تهیه این ابزار آلات خدمات مکانیکی با سرعت و دقت بیشتر و کیفیت بالا تری انجام خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه رسته تعمیرات خودرو و به خصوص رسته مکانیکی اعم از خودروهای سبک و سنگین از مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود که تقریباً همه قشرهای جامعه به خدمات آن نیاز دارند چرا که در سال‌های اخیر کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که فاقد خودرو باشد ماشین‌های سنگین نیز با توجه به نوع خدماتی که در عرصه حمل و نقل و جابجایی کالا و غیره ارائه می‌دهند نیاز به دریافت خدمات مکانیکی در سطح کاملاً تخصصی دارند تا بتوانند وظایف محوله را به درستی انجام دهند بنابراین پشتیبانی و حمایت از واحدهایی مانند این واحد در راستای ایمنی هرچه بیشتر ماشین‌های سنگین و محموله‌هایی که باید جابجا شوند ضرورت انکار ناپذیری دارد.یاسر ستوده آنگاه با تاکید بر اینکه اطلاع و آگاهی از سیستم‌های نوین ماشین‌ها برای تعمیرکاران لازم و ضروری است گفت: بسیاری از تعمیرکاران مکانیک افرادی قدیمی با سوابق تجربی بالا در این عرصه می‌باشند که استاد کارانی زبده و ماهر در عصر و زمانه خود بودند. این استادکاران پیشکسوت که امروزه همچنان به کار و فعالیت مکانیکی خود ادامه می‌دهند با آپشن‌های جدید ماشین‌ها اعم از سواری و سنگین چندان آشنایی ندارند و همچنان به شیوه‌های سنتی کار مکانیکی را انجام می‌دهند که امروزه چنین شیوه‌های سنتی پاسخگو نیست. وی افزود: از سوی دیگر رسته مکانیکی امروزه نیاز به نیروهای جوان و تازه نفس دارد که بتوانند با استفاده از تجارب استادکاران پیشکسوت مکانیکی آموزه‌های تئوریک را نیز فرا بگیرند و با شرکت در کلاس‌های فشرده که به همین منظور تشکیل می‌شود خود را به روز رسانی کنند. متاسفانه جوانان نسل حاضر کمتر تمایلی به کار در این رسته شغلی از خود نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی مسئولان مربوطه هم که هیچ حمایتی از رسته‌های تعمیراتی و خدماتی به عمل نمی‌آورند؛ آینده این چرخه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به اینکه نیاز به خدمات تعمیرگاهی و به خصوص مکانیکی روز به روز بیشتر می‌شود ضروری است که از هم اکنون چاره‌ای اندیشیده شود و قطعاً حمایت از استادکاران جوان با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، اعطای تسهیلات خود اشتغالی و به طور کلی تمهیداتی که جوانان مستعد را برای کار در رسته تعمیرات خودرو و از جمله مکانیکی ترغیب و تشویق کند می‌تواند چشم انداز روشنی از آینده این رسته شغلی را ترسیم کند و در ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا موثر واقع شود و رانندگان انبوه ماشین‌های سنگین که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند آسودگی خاطر داشته باشند که چنانچه ماشین آنها در هر نقطه‌ای دچار نقص و ایراد شود می‌توانند از خدمات تخصصی و به روز استادکاران زبده استفاده کنند.

گفتنی است واحد تعمیرگاه ماشین‌های سنگین یاسر با توجه به تلفیق آموزه‌های تئوریک و تجارب عملی در انجام خدمات مکانیکی ماشین‌های سنگین به عنوان یک واحد تعمیرگاهی معتبر و شاخص شناخته می‌شود که رضایتمندی مشتریان را در مقیاسی وسیع جلب کرده است.یاسر ستوده استادکار زبده ماشین‌های سنگین در این مصاحبه رصد و کنترل بازار قطعات و لوازم یدکی را از سوی مراجع ذیربط ضروری خواند و گفت که با توجه به حساسیت این حرفه که هر نقص و ایرادی در ماشین و به خصوص ماشین‌های سنگین علاوه بر خودروهای سواری تهدیدی برای سلامتی و زندگی راننده نیز به حساب می‌آید لذا ضروریست ماشین‌های سنگین همواره عاری از هر نقص و عیب در جاده‌ها تردد نمایند که مستلزم کنترل ماشین قبل از حرکت از مبدا به مقصد است.این کنترل کامل به نیروهای زبده و متخصص در حرفه مکانیکی نیاز دارد و همانطور که پیش از این اشاره شد نسل قبلی تعمیرکاران هر چند از تجارب ارزشمندی در حوزه کاری خود برخوردار هستند معذالک با تولید و ساخت ماشین‌هایی با آپشن‌های پیچیده که نسل جدیدی از ماشین‌های سنگین را ایجاد کرده‌اند لازم است تجارب استادکاران پیشکسوت با علم روز تلفیق شود تا خدمات به نحو احسن و کاملاً تخصصی به ماشین‌ها ارائه شود.


یاسر ستوده مدیر واحد تعمیرگاهی ماشین‌های سنگین با جمع‌بندی اظهارات خود کمبود قطعات و لوازم یدکی اصلی و با کیفیت را از مهمترین مشکلات بیان کرد که فاقد کارایی بوده و چون در مدت زمان کوتاهی بعد از نصب دچار نقص و ایراد می‌شود که رانندگان ماشین‌های سنگین در برخی موارد مکانیک‌ها را مسبب این وضعیت می‌دانند در حالی که کیفیت قطعه ارتباطی به مکانیک‌ها ندارد؛ از سوی دیگر رانندگان معمولاً قادر به تشخیص قطعات یدکی اصلی و جعلی یا فاقد کیفیت نیستند حتی در بسیاری موارد مکانیک‌ها نیز نمی‌توانند به تفاوت دو قطعه مشابه به لحاظ کیفی پی ببرند با این وجود استادکاران زبده قادر به تشخیص قطعات و لوازم یدکی اصلی با کیفیت می‌باشند و رانندگان و مالکان ماشین‌های سنگین برای اطمینان خاطر از دریافت تعمیرات تخصصی بهتر است به واحدهای تعمیرگاهی مراجعه کنند که از تخصص و تجربه کافی در تعمیرات مکانیکی برخوردار باشند.

یاسر ستوده در پایان بار دیگر حمایت مسئولان مربوطه از مشاغل خدماتی و از جمله مکانیکی را ضروری خواند و افزود: مکانیکی و دیگر رسته‌های تعمیراتی خودرو از مشاغل بسیار سخت و طاقت فرسا محسوب می‌شود که متاسفانه هنوز در ردیف مشاغل سخت و زیان آور تعریف و به رسمیت شناخته نشده است بنابراین یکی دیگر از راهکارهای حمایتی مسئولان تعریف رسته‌های تعمیراتی خودرو به عنوان مشاغل سخت و زیان آور است و اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی قرار داریم انتظار این است که نمایندگان منتخب قوانینی در حمایت از مشاغل خدماتی و به خصوص تعمیرگاهی و نیز به رسمیت شناختن این مشاغل به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تدوین نمایند.