لزوم حمایت و پشتیبانی مسئولان از صنعتگران داخلی
لزوم حمایت و پشتیبانی مسئولان از صنعتگران داخلی
واحد تعمیرگاهی ماشین‌های سبک خجسته در زمره واحدهای تعمیراتی قرار دارد که به لحاظ تعمیر تخصصی انواع خودروهای سبک اعم از ایرانی و خارجی همچنین تعامل مدارا با مشتریان به عنوان یک واحد تعمیرگاهی شاخص و معتبر شناخته می‌شود.

عباس خجسته که مدیریت این تعمیرگاه را به عهده دارد از استادکاران زبده و کارآزموده در رسته مکانیکی به شمار می‌رود که بیش از دو دهه سابقه کار در این عرصه را در رزومه خود به ثبت رسانده است.
وی همچنین از معدود استادکاران مکانیک است که با تشخیص دقیق ایراد و نقص خودرو خدمات لازم را ارائه می‌دهد و چنانچه قطعه قابلیت تعمیر و بازیابی داشته باشد به تعمیر آن اقدام می‌کند و بر خلاف بسیاری از مکانیک‌ها برای سهولت کار خود بلادرنگ از مشتری نمی‌خواهد که قطعه‌ی نو خریداری و آن را نصب کند!
عباس خجسته تعمیرکار زبده ماشین‌های سبک در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه تمامی خودروهای ایرانی، خارجی، چینی و … در این واحد تعمیرگاهی به نحو احسن سرویس‌دهی می‌شود، خاطر نشان کرد: قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز را غالباً از شهرهای لاهیجان و آستانه تهیه می‌کنیم و این در حالی‌ است که با توجه به سابقه‌ی ۲۰ ساله‌ی خود در کار مکانیکی، از دانش فنی، طراحی و ساخت بسیاری از قطعه‌های مورد نیاز خودروهای سبک برخوردار هستم. مع‌ذلک به دلیل کمبود نقدینگی و مشخصاً به لحاظ اینکه طراحی، ساخت و تولید قطعه، هزینه‌ی بالایی می‌طلبد، فعلاً به عرصه‌ی تولید این قطعات ورود نکرده‌ام.

مدیر واحد تعمیرگاه ماشین‌های سبک خجسته در همین حال اظهار داشت که در رابطه با تهیه‌ی لوازم قطعات یدکی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم که این مشکلات از کمبود قطعه (با کیفیت) تا قیمت‌های گزاف را شامل می‌شود. وی افزود: از چند سال قبل کمبود شدید قطعات یدکی اصلی با کیفیت به یکی از مشکلات اصلی ما و صاحبان خودرو تبدیل شده و متأسفانه قطعات یدکی امروزه گارانتی ندارد و تشخیص نوع با کیفیت از انواع فاقد کیفیت در نگاه اول دشوار است. هر چند با توجه به سال‌های طولانی فعالیت مستمر در این عرصه، می‌توانیم قطعات یدکی با کیفیت را تاحد زیادی تشخیص دهیم اما این امر برای مشتریان غالباً امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه برخی تقلب‌ها نیز در این رابطه صورت می‌گیرد و قطعات فاقد کیفیت با جعبه‌ یا بسته‌بندی‌های جعلی تحویل مشتری می‌شود. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که پرسید در چنین شرایط چگونه می‌توان از کیفیت قطعه یا لوازم یدکی خریداری شده اطمینان نسبی حاصل کرد، گفت: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، سال‌ها کار و تلاش مستمر در این حیطه‌ی شغلی، امکان تشخیص قطعات یدکی با کیفیت و بی‌کیفیت را تا حد زیادی برای ما فراهم ساخته است. در عین حال برای اطمینان بیشتر، فقط از فروشگاه‌های معتبر و خوش‌نام خرید قطعه می‌کنیم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: علاوه بر معضل کیفیت، گرانی سرسام‌آور لوازم و قطعات یدکی، از دیگر مشکلات تهیه و تأمین قطعات است. نوسان قیمت‌ها در بخش قطعات و لوازم یدکی به واقع لجام گسیخته بوده و به فاصله‌‌های زمانی کوتاه، قیمت‌ها به طور صعودی افزایش می‌یابد! صاحبان خودرو نیز اغلب از قشرهای متوسط با سطح درآمدی پایین هستند که تأمین هزینه‌های هنگفت خرید قطعات و تعمیر خودرو باری آنها بسیار سخت و دشوار است. هر چند ما همه‌ی سعی و تلاش خود را در مساعدت و تعامل با مشتریان عزیز به عمل می‌آوریم و تا جایی که امکان داشته باشد، دستمزد خود را کاهش می‌دهیم و با حداقل حاشیه‌ی سود اقتصادی سرویس‌دهی می‌کنیم و گاهی حتی بدون هیچ سود و بعضاً با ضرر و زیان خدمات مورد نیاز مشتریان عزیز را ارائه می‌دهیم. عباس خجسته سپس با اشاره به اینکه واحد تعمیرگاهی تحت سرپرستی او در فضایی به وسعت ۹۰ متر مربع بوده و به صورت استیجاری است، تصریح کرد: این فضای کاری برای ما کفایت نمی‌کند و برای توسعه‌ی خدمات باید فضای بزرگ‌تری تهیه و تدارک نماییم. وی افزود:
در حال حاضر ۴ نفر در این واحد تعمیرگاهی به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که چنانچه با مساعدت و حمایت مسئولان بتوانیم فضای کاری بزرگ‌تری تهیه نماییم، قطعاً برای چند نیروی مستعد دیگر فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.
مدیر واحد تعمیرگاهی ماشین‌های سبک خجسته آنگاه در پاسخ به این سؤال خبرنگار که چه طرح و برنامه‌هایی برای توسعه این واحد در دستور کار دارید، اظهار کرد: اکنون تجهیزات این واحد به دو عدد جک و چند آچار و وسایل ابتدایی دیگر مجهز است که تقریباً به صورت سنتی خدمات مکانیکی را انجام می‌دهیم. بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که ما در طرح توسعه‌ تکمیل و به‌روز‌رسانی تجهیزات تعمیرگاهی است. وی خاطر نشان کرد، به طور کلی چشم‌انداز آینده‌ای که برای توسعه‌ی این واحد طراحی کرده‌ایم، ایجاد و راه‌اندازی یک مجتمع تعمیرگاهیی بزرگ است که رسته‌های مختلف تعمیراتی از قبیل جلوبندی سازی، نقاشی، صافکاری، باتری سازی و نظایر آن را شامل شود. بدون شک برای تحقق این اهداف در گام نخست لازم است فضای کاری را گسترده‌تر کنیم. متأسفانه کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل یا مانع در اجرای طرح توسعه و تحقق بخشیدن به اهداف یاد شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که پرسید چه راهکاری برای تحقق طرح توسعه و اجرایی شدن اهداف یاد شده پیشنهاد می‌کنید، گفت: انتظار داریم مسئولان در دو بخش واگذاری زمین و تسهیلات ارزان قیمت بانکی با ما مساعدت و همکاری نمایند.
عباس خجسته اضافه کرد: برای احداث مجتمع تعمیرگاهی به فضایی به متراژ تقریبی ۵۰۰ متر مربع نیاز داریم که ۲۰۰ متر مربع آن سازه و ما بقی (۳۰۰ متر مربع) فضای اپن جهت استقرار خودروها و تعمیر آن اختصاص یابد.
وی ادامه داد: از آنجایی که قیمت زمین بسیار افزایش یافتهف انتظار داریم مسئولان مربوطه قطعه‌ زمینی به متراژ ۵۰۰ متر مربع با شرایط و قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهند و نیز سیستم بانکی با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت (در قالب وام با اقساط بلند مدت و نرخ بهره‌ی پایین و تنفس در باز پرداخت اقساط) به ما برای تحقق اهداف توسعه و کارآفرینی کمک و مساعدت نمایند.
عباس خجسته با بیان اینکه از مسئولان مربوطه انتظار داریم قیمت لوازم یدکی را تثبیت و بازار را ساماندهی کنند، گفت: متأسفانه به علت نداشتن یک تشکل صنفی تخصصی و مستقل، نمی‌توانیم مطالبات صنفی خود را در سطح اداراتف نهادها و ارگان‌های مختلف تا حصول نتیجه پیگیری کنیم. وی گفت: در حال حاضر تحت پوشش اتحادیه‌ی صنفی هستیم که فعالیت و خدمات آن محدود به صدور پروانه و تمدید آن و اخذ عوارض شغلی است.
این استادکار زبده‌‌ی مکانیک در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که پرسید به جز برنامه‌هایی که در راستای طرح توسعه‌ بیان داشتید، چه ایده و طرح دیگری درصورت حمایت مسئولان و تزریق نقدینگی به این واحد در قالب تسهیلات ارزان‌ قیمت دارید، گفت: ایجاد نمایندگی شرکت‌های معتبری همچون ایساکو و حتی سایپا از دیگر برنامه‌های ما در راستای طرح توسعه محسوب می‌شود. چنانچه قطعات را به‌ طور مستقیم از مراکز معتبر یا از شرکت‌ها خریداری نماییم، با بارکد مشخص و قیمتی که شرکت تعیین می‌کند، در اختیار مشتری قرار می‌دهیم. در غیر این صورت ناگزیر از تهیه‌ی قطعات و لوازم یدکی از بازار آزاد هستیم که هیچ ثباتی ندارد. به عنوان مثال یک قطعه در لاهیجان به قیمت مشخص عرضه می‌شود اما همان قطعه در آستارا که فاصله‌ی چندانی با لاهیجان ندارد، با یک‌صد هزار تومان تفاوت قیمت به مشتری فروخته می‌شود!
عباس خجسته سپس با اعلام اینکه طبق برآوردها به طور تقریبی ۳ تا ۴ میلیارد تومان نقدینگی برای تکمیل و به روز رسانی تجهیزات تعمیرگاهی نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد این مبلغ در غالب تسهیلات ارزان قیمت، به واحد تحت مدیریت او اختصاص یابد.
وی گفت: چنانچه از تسهیلات ارزان قیمت برخوردار شوم، برای حداقل سه نفر دیگر فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهیم کرد که بدین ترتیب میزان اشتغال‌زایی این واحد به ۷ نفر ارتقاء خواهد یافت. ضمن اینکه با احداث و راه‌اندازی مجتمع تعمیرگاهی استادکاران رسته‌های دیگر تعمیرات خودرو از قبیل جلو‌بندی سازی، باتری سازی، صافکاری و نقاشی و نظایر آن نیز در یک مکان واحد مشغول به کار خواهند شد و از این حیث برای صاحبان خودرو نیز تسهیلات رفاهی ایجاد می‌شود که ناگزیر نخواهند بود برای تعمیرات مختلف به واحد‌های تعمیرگاهی متعدد در مناطق دور و نزدیک مراجعه کنند. به عبارت دیگر با راه‌اندازی مجتمع تعمیرگاهی همه‌ی خدمات تعمیرگاهی در یک مکان واحد به صاحبان و رانندگان خودرو به نحو احسن ارائه خواهد شد.

مدیر واحد تعمیرگاه ماشین‌های سبک خجسته همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما که از دلایل موفقیت و استقبال صاحبان خودرو از خدمات این واحد جویا شد، گفت: اولا تعمیر خودروها در این واحد تعمیرگاهی پس از تشخیص دقیق ایراد و نقص، به نحو احسن و در سطح تخصصی صورت می‌گیرد و ثانیاً به لحاظ هزینه‌ها تا جایی را که امکان داشته باشد با مشتریان عزیز مدارا و مساعدت می‌کنیم.وی گفت به عنوان مثال، موردی را ذکر می‌کنم که راننده‌ی یک خودروی سواری که دچار نقص فنی شده بود، ابتدا به چند تعمیرگاه مراجعه نموده که هر کدام برای رفع نفص و خدمات تعمیرگاهی مبالغی بین ۴ میلیون تا ۱۰ میلیون مطالبه می‌کنند. در حالی که وقتی خودروی خود را به این واحد انتقال داد فقط با یک میلیون تومان، نقص فنی را به نحو احسن مرتفع کردیم که صاحب خودرو بسیار خشنود و با رضایت‌مندی کامل این مکان را ترک کرد.
عباس خجسته همچنین اظهار داشت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، چنانچه حمایت‌های لازم از ما به عمل آید، می‌توانیم بسیاری از قطعه‌ها و لوازم یدکی که هم اکنون از خارج و به خصوص کشور چین وارد می‌شود را با کیفیتی بالاتر از انواع مشابه خارجی طراحی و تولید کنیم. متأسفانه هزینه‌های تولید بسیار بالایی برآورد می‌شود که دولت می‌تواند در راستای حمایت از تولیدکنندگان و صنعت‌گران داخلی و همچنین به منظور تحقق اهداف رونق تولید ملی (که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب می‌باشد)، مکانیزمی طراحی و اجرایی نماید که صنعت‌گران مبتکر که می‌توانند قطعات و به طور کلی کالاهای وارداتی را با کیفیت مطلوب در داخل کشور تولید نمایند، مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند.

  • نویسنده : رامین مهدوی نیا